شناسهٔ خبر: 24211087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتانیاهو و نمایش های نخ نما

تهران- ایرنا- مقامات رژیم صهیونیستی در هر نشست و گردهمایی بین المللی با ابزارهای مختلف سعی در پیشبرد و ترویج سیاست های ایران هراسانه دارند که نمایش جنجالی اخیر نخست وزیر این رژیم در کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه سیاست های ضدایرانی تل آویو صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اجلاس امنیتی سه روزه مونیخ که در روزهای گذشته برگزار شد، فرصتی را فراهم آورد تا نمایندگان سیاسی- امنیتی عالی رتبه کشورهای جهان ضمن حضور در این گردهمایی، مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی را انعکاس دهند. در این میان اما برخی با ادبیات ستیزه جویانه برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده، زیاده خواهی های خود را مطرح و اتهامات بی اساس را به دیگران وارد کردند تا از این طریق به تجاوزات و اشغالگری های خود سرپوش گذارند.
همانند آن چه در جریان این نشست از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیسیتی صورت گرفت. وی در حین سخنرانی با نمایش پاره آهنی که ادعا می کرد بخشی از پهپاد ایرانی است و اسرائیل آن را منهدم کرده، جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای ناامن سازی خاورمیانه و جهان متهم کرد. در مقابل، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشور ما آن را سیرک مسخره ای خواند که ارزش پاسخگویی ندارد.
چنین نمایشی از سوی نخست وزیر ستیزه جوی رژیم صهیونیستی اقدام عجیبی نبود و وی بارها تلاش کرده با چنین رفتارهایی توجهات را به سمت خود معطوف و بر مخاطبان تاثیر گذارد. نمایش پنج سال پیش نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل ناکارامدی چنین سیاست هایی را برجسته و او را انگشت نما کرد.
نتانیاهو ششم مهر 1391 طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، کاریکاتوری جنجال برانگیز از یک بمب به نمایش گذاشت که این اقدام دستمایه تمسخر بسیاری از حاضران، افکار عمومی و رسانه ها شد.

** مقامات صهیونیستی و تکرار ادعاهای بی اساس
سیرک پهپادی نخست وزیر رژیم صهیونیستی سوژه تازه ای است و در سال های گذشته نتانیاهو هر روز ادعا و اتهام متفاوتی را علیه برنامه هسته ای ایران مطرح می کرد که تیرهای او همگی به سنگ خورد. البته نه تنها شخص نتانیاهو که دیگر مقامات پیشین این رژیم نیز با بهره گیری از تئوری توطئه برای اجماع سازی علیه تهران می کوشیدند.
تاریخ نمونه های زیادی از اتهامات صهیونیست ها را در ارتباط با ایران در حافظه خود ذخیره کرده است اما اتهام هایی که هرگز عملی نشدند. نتانیاهو در سخنرانی مهرماه 1391 در مجمع عمومی ادعا کرد که ایران تا بهار یا تابستان سال آینده به بمب هسته ای دست خواهد یافت. همزمان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت وگو با شبکه آمریکایی «ان.بی.سی» تاکید نمود که جمهوری اسلامی ایران تا شش الی هفت ماه دیگر به بمب اتم دست پیدا خواهد کرد. پیشتر او در کتاب خود با عنوان «مبارزه با تروریسم: چگونه دموکراسی می تواند شبکه بین المللی تروریسم را در هم نوردد» پیش بینی کرده بود در فاصله سه تا پنج سال آینده ایران از سلاح اتمی برخوردار می شود.
پیش از نتانیاهو، دیگر مقامات رژیم صهیونیستی نیز ادعاهایی مشابه را تکرار می کردند به عنوان نمونه «شیمون پرز» وزیر امور خارجه وقت این رژیم سال 1371 در مصاحبه ای با تلویزیون فرانسه اعلام کرد ایران تا سال 1999 میلادی (1378) به بمب هسته ای مسلح خواهد شد. افزون بر آن، هشدار «ایهود باراک» وزیر امور خارجه وقت اسرائیل در سال 1375 مبنی بر دستیابی ایران به سلاح اتمی طی چهار سال آینده در سخنرانی خصوصی با اعضای کنگره ی آمریکا از دیگر موارد تاریخی به شمار می رود.
بنابراین مشاهده می کنیم که چندین دهه است ه مقامات صهیونیستی از تریبون ها و بلندگوهای مختلف جهان، پیام ایران هراسی را انتقال داده اند. آنها حتی برخی مواقع عناصر جاسوسی و تروریستی خود را به عرصه میدانی گسیل داشته اند که به شهادت چند تن از دانشمندان هسته ای کشور ما انجامید . شنود از محل مذاکرات و استفاده از بدافزارهایی همچون ویروس استاکس نت برای مختل کردن برنامه های مراکز هسته ای از دیگر اقدامات خرابکارانه این رژیم بوده است.
چرخش دولت در آمریکا و زمامداری جمهوریخواهان در این کشور به مذاق صهیونیست ها خوش آمد و مورد استقبال سران تل آویو قرار گرفت. در دوره باراک اوبا بیش از هر دوره ای بین آمریکا و اسرائیل شکاف ایجاد و تعمیق شد. نتانیاهو که با وجود تلاش های فراوان در دولت ترامپ نتوانست مانع از شکل گیری توافق هسته ای بین ایران و 1+5 شود در یکسال گذشته زیر حمایت کاخ سفید و کنگره فضای حیاتی یافته و بر دامنه اشغالگری و همچنین مداخلات منطقه ای افزوده است.
تاثیر فزاینده ایالات متحده بر رژیم صهیونیستی به اندازه ای است که نتانیاهو در نمایش های خود نیز از مقامات کاخ سفید الگو می پذیرد. اواخر آذرماه بود که «نیکی هیلی» نماینده ترامپ در سازمان ملل طی کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون با نمایش بقایای موشکی که مدعی شد از یمن به سمت فرودگاه ریاض شلیک شده، جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم و موشک پرتاب شده را ساخت ایران اعلام کرد؛ موضوعی که هرگز از سوی مجامع ذیصلاح بین المللی تایید نشد.
هنوز چند هفته ای از این نمایش نگذشته بود که دولت ایالات متحده از نمایندگان 15 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت درخواست کرد تا ضمن سفر به واشنکتن از بقایای همان موشک رونمایی کند. بنابراین، سیرک نتانیاهو تشابه زیادی با شوی تبلیغاتی موشکی هیلی دارد که آمریکا و اسرائیل با ابزارهای جداگانه (موشک و پهپاد) اما یک هدف (ایران) را نشانه رفته اند.
از طرفی، این بخش از سخنان نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه «کشورها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند بین تجارت با ایران یا تجارت با اقتصاد بزرگ ‌تر آمریکا یکی را انتخاب کنند»، حاوی پیام روشنی است؛ پیامی با این محتوا که نخست، رژیم صهیونیستی از گسترش مناسبات ایران و جهان در فضای پسابرجام نگرانی عمیق دارد و دوم اینکه به حمایت آمریکا دلخوش و امیدوار به فشارهای تحریمی ایالات متحده علیه ایران است.

پژوهشم**9242**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما