شناسهٔ خبر: 24211074 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش بینی کمک 800 میلیارد ریالی دولت به قطار شهری اهواز در بودجه سال آینده

اهواز - ایرنا - عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت: پیش بینی می شود طبق روال سال های گذشته دولت مبلغ 800 میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی استان را به پروژه قطار شهری و 186 میلیارد ریال نیز از محل درآمدهای تملک دارایی به شهرداری اهواز اختصاص دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حسین حیدری دوشنبه در بیست و هفتمین جلسه شورای شهر اسلامی اهواز با اشاره به اینکه این لایحه از سوی شهرداری اهواز پیش بینی شده، افزود: لایحه بودجه شهرداری اهواز با 16 هزار و 300 میلیارد ریال در توازن مناطق و مصارف با 10 عنوان سرفصل گواهی و 9 برنامه به شورای شهر تقدیم شده است.
وی گفت:منابع و درآمدهای این لایحه شامل عوارض عمومی و درآمدهای مستمر شامل (عوارض دفترخانه های اسنادرسمی، گذرنامه، فروش بلیت فروش هواپیما، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض آلایندگی، جرایم رانندگی، عوارض ساختمانی، عوارض خودرو، عوارض کسب پیشه) است.
وی با بیان اینکه جمع این عوارض 6هزار و 330 میلیارد ریال است افزود: دومین منبع عوارض اختصاصی شامل عوارض حذف پارکینگ، عوارض خودرو، عوارض سوخت و سیگار و... است که جمع آنها 596 میلیارد ریال است.
حیدری گفت:سومین منبع درآمدی شهرداری بهای خدمات با 784 میلیارد ریال برآورد، و چهارمین منبع نیز تاسیسات شهری شامل کشتارگاه ها و پارک ها با رقم حدود 17 میلیارد ریال است.
وی افزود: پنجمین و ششمین منبع درآمدی نیز به ترتیب با سه هزار میلیارد ریال به فروش اوراق مشارکتی برای قطار شهری،و اجاره اموال و ساختمان های شهرداری باحدود 14 میلیارد ریال است.
عضو شورای شهر اهواز به کمک های دولت به عنوان هفتمین منبع درآمدی شهر اهواز اشاره و گفت: مبلغ این کمک 986 میلیارد ریال پیش بینی شده که این کمک های عمرانی برای پروژه مترو و سایر پروژه های تعیین شده از محل تملک دارایی خواهد بود که امیدواریم دولت این مبلغ را پرداخت کند.
وی ادامه داد: هشتمین منبع درآمدی به کمیسیون ماده 100 اختصاص دارد که 848 میلیارد ریال است. پرداخت وام و تسهیلات بانکی به ارزش 2هزار و 700 میلیارد ریال نیز از دیگر منابع خواهد بود.
حیدری گفت:فروش زمین و املاک نیز به مبلغ هزار و 30 میلیارد ریال از دیگر منابع مالی شهرداری اهواز است.
وی درخصوص هزینه های شهرداری اهواز هم اظهار کرد: 72 درصد درآمدهای شهرداری یعنی 11 هزار و 600 میلیارد ریال در بخش عمرانی پیش بینی شده و 28 درصد باقی مانده در بخش جاری استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: 68 درصد برنامه عمرانی شهرداری اهواز به توسعه حمل و نقل و بهبود عبور و مرور شهری اختصاص یافته است.
حیدری به تغییرات اعمال شده از سوی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اهواز اشاره کرد و گفت: در نهایت بودجه سال 1397 با 16 هزار و 450 میلیارد ریال درآمد و هزینه و اجرای 2هزار و 27 پروژه به تصویب رسید.

** کمرنگ بودن نقش بخش خصوصی
رییس شورای اسلامی شهر اهواز درخصوص بودجه پیشنهادی گفت: یکی از اشکالات این لایحه این است که نقش مشارکت و حضور بخش خصوصی در این بودجه دیده نمی شود.
محمدجعفر فلسفی ادامه داد: یکی از حلقه های مفقوده در شهرداری اهواز بحث مشارکت بخش خصوصی است درحالی که در پروژه های ریز و درشت می توان از توان سرمایه گذاران استفاده کرد.

** بی برنامگی در اجرای پروژه های عمرانی
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اهواز نیز به نبود بهره گیری از ظرفیت بزرگی مانند رودخانه کارون اشاره و اظهار کرد: باید اختلاف بین وزرات کشور و نیرو بر سر ساحل سازی کارون حل شود تا بتوانیم سرمایه گذار را در این بخش ترغیب کنیم.
رحیم کعب عمیر با انتقاد از دستور تخریب یکی از رستوران های اطراف رودخانه کارون یادآور شد: این اموال با هزینه بیت المال ساخته شده اند و دستور تخریب آنها نشان می دهد که هیچ برنامه مشخص و مدونی برای اجرای یک پروژه عمرانی نداریم.
وی ادامه داد: اگر رودخانه کارون در یک کلانشهر دیگر قرار داشت به طور قطع استفاده های بهتری از آن صورت می گرفت. باید پیش از هر چیز زیرساخت های شهر را ارتقا دهیم تا سرمایه گذاران با رغبت بیشتری فعالیت کنند.
بنابراین گزارش، بودجه 16 هزار و 450 میلیارد ریالی سال 97 شهرداری اهواز ( به استثنای بند 37 این لایحه) با 43 تبصره و 91 پیوست به تصویب اکثریت اعضای شورای شهر اهواز رسید.
9887/ 6037

انتهای پیام /*

نظر شما