شناسهٔ خبر: 24211029 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویدادهای ترکیه در یک نگاه/30بهمن

مکالمه تلفنی اردوغان و پوتین در خصوص سوریه

تهران - ایرنا - مکالمه تلفنی اردوغان و پوتین در خصوص سوریه؛ حمایت آمریکا از ی.پ.گ، تهدیدی جدی علیه امنیت ملی ترکیه؛ توافق سران پ.ک.ک و دولت اسد برای ورود ارتش سوریه به عفرین؛دستگیری 786 مخالف با عملیات شاخه زیتون در ترکیه؛ محکومیت تجاوز ترکیه به سوریه از سوی سازمان بین الملل و بازداشت 22 مظنون داعشی در استانبول؛ از رویدادهای مهم امروز کشور ترکیه است.

صاحب‌خبر -

** رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه طی یک مکالمه تلفنی در خصوص تحولات سوریه، روند ایجاد نقاط نظارت در مناطق کاهش تنش در ادلب را بررسی کردند.
دو طرف در این گفت و گو، در خصوص همکاری برای مبارزه علیه تروریسم و گام مشترک دو کشور در این زمینه به توافق رسیدند.
ترکیه، روسیه و ایران بر اساس تفاهم دور ششم مذاکرات آستانه، کشورهای ضامن آتش بس و نقاط عاری از تنش در ادلب هستند.

** ماموران مبارزه با ترور ترکیه 13 تن را به اتهام تبلیغ گروه های تروریستی و ارتباط، همکاری و همدستی با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در شهر مالاتیا دستگیر کردند که در میان آن ها شماری از اعضای ارشد استانی احزاب دمکراتیک خلق ها(ح.د.پ) و حزب مناطق دمکراتیک(د.ب.پ) و همچین چندین زن حضور دارند.

** ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در یک برنامه زنده شبکه تلویزیونی تی.آر.تی طی سخنانی، عملکرد آمریکا در سوریه را سبب بروز مشکلاتی در این کشور و منطقه دانست و حمایت ایالات متحده از یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را عاملی برای تقویت نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و تهدیدی استراتژیک علیه امنیت ملی ترکیه توصیف کرد.
کالین، تاکید کرد که حضور آمریکایی ها در سوریه به بهانه مبارزه با داعش بود، اما امروز به رغم متلاشی شدن حکومت داعش، ایالات متحده همچنان به حضور خود در سوریه و حمایت از ی.پ.گ ادامه می دهد که نشانگر هدف آمریکا در دستیابی به موقعیت ژئوپولتیک در سوریه است.
دونالد ترامپ اواخر سال گذشته میلادی در گفت و گوی تلفنی با اردوغان قول توقف ارسال سلاح به ی.پ.گ را داد اما به گفته مقامات آنکارا، همچنان ارسال سلاح به گروه های ی.پ.گ و پ.ی.د در سوریه ادامه دارد.

** سه تروریست خارجی به نام های مستعار بارن گالیجیا تبعه اسپانیا، کندال بریژ تبعه فرانسه و بارن ساسون تبعه هلند در صفوف نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) در جریان عملیات عفرین توسط نیروهای ارتش ترکیه کشته شدند.

** ترکیه از ماه گذشته میلادی عملیاتی را در عفرین با نام شاخه زیتون با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک)، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و داعش آغاز کرده است.
دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده 51 منشور سازمان ملل حق خود می داند.
مقامات ترکیه اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه هستند و نیروهای نظامی این کشور، پس از سرکوب گروه های تروریستی، منطقه را ترک خواهند کرد

** همزمان با آغاز عملیات شاخه زیتون، عوامل پ.ک.ک و نمایندگان دولت سوریه با ابتکار قدرت های غربی بر سر میز مذاکره نشسته و در توافقات اولیه، فرماندهی پلیس عفرین به نیروهای دولتی سوریه واگذار شد.
به گزارش برخی از رسانه ها، فشار روسیه بر سران پ.ک.ک تاثیر گذار بوده و روز گذشته در مذاکرات نهایی، ورود ارتش سوریه به عفرین و کمک به جنگجویان کرد سوریه مورد توافق طرفین قرار گرفته است؛ در مقابل پذیرش دولت فدرالی پ.ی.د از سوی دولت مرکزی دمشق، سران پ.ک.ک و پ.ی.د نیز 52 پایگاه نظامی و شمار زیادی از مدارس و ادارات دولتی را به نیروهای دولتی سوریه واگذار می کنند.

** براساس اطلاعیه منتشره از سوی وزارت کشور ترکیه، تاکنون 786 تن به اتهام تبلیغ گروه های تروریستی در رسانه های اجتماعی و شرکت در تجمعات علیه عملیات عفرین، توسط ماموران پلیس امنیت این کشور دستگیر شده اند.
بر اساس اعلام ستاد کل ارتش ترکیه، در جریان عملیات 30 روزه شاخه زیتون نظامیان این کشور در عفرین، بیش از یک هزار و 600 نفر کشته شده اند.
همزمان با آغاز این عملیات، بسیاری از مخالفان این اقدام در داخل ترکیه دست به اعتراض خیابانی و یا انتشار مطالب انتقادی علیه عملیات عفرین زدند و آن را حمله علیه کردها دانستند و در مقابل دولت ترکیه نیز به منظور سرکوب اعتراضات، شمار زیادی از افراد از جمله چند روزنامه نگار را دستگیر و تحقیقات قضایی از بسیاری چهره های سیاسی آغاز کرد.

** بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه‌ای رییس جمهوری سوریه امروز طی سخنانی در کنفرانس والدای در روسیه با بیان این که ادامه تجاوز ترکیه به خاک سوریه راه حل سیاسی بحران این کشور را دشوار می کند، از سازمان ملل خواست این اشغالگری را محکوم کنند.
شعبان با اشاره به این که تجاوزات ترکیه بهانه ای به کشورهای دیگر هم چون رژیم صهیونیستی می دهد که به سرزمین سوریه تجاوز کنند؛ تاکید کرد: این تجاوز پیروزی کامل بر تروریست ها را با مشکل مواجه کرد؛ نظام ترکیه به تروریست ها کمک کرد تا وارد سوریه شوند و پس از شکست تروریسم، خود قوانین بین المللی را نقض و وارد خاک این کشور شد.

** براساس اطلاعیه منتشره از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه، در پی حملات جنگنده های ارتش به مواضع نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در منطقه شمدینلی استان حکاری به تلافی کشته شدن یک سرباز ارتش ترکیه در این منطقه توسط عناصر پ.ک.ک، 15 تن از عناصر این گروه کشته شدند.
به استناد همین اطلاعیه، ستاد نیروهای مسلح ترکیه همچنین مواضع گروه پ.ک.ک را در منطقه خاکورک در شمال عراق که در حال آمادگی برای حمله به پاسگاه‌های نظامی ترکیه بودند، بمباران کردند.

** ماموران پلیس مبارزه با ترور استانبول با همراهی پلیس عملیات ویژه در 11 منطقه شهر، 22 تن از جمله 14 تبعه خارجی را به اتهام عضویت در گروه تروریستی داعش دستگیر کردند.
در بازرسی ماموران پلیس از منازل دستگیرشدگان، تعداد زیادی لوازم دیجیتالی و اسناد سازمانی متعلق به تشکیلات تروریستی داعش کشف و ضبط شد.

** به گزارش منابع کردی، 171 شهروند غیر نظامی سوری از آغاز تجاوز ترکیه تاکنون در منطقه عفرین کشته شده اند؛ همچنین در این مدت 458 شهروند سوری نیز در بمباران های هوایی، توپخانه ای و خمپاره ای ارتش ترکیه و تروریست های همراه آن زخمی شدند.
بر اثر این حملات خسارت های فراوانی نیز به زیر ساخت ها و منازل منطقه عفرین در شمال غرب حلب وارد شده است‌.

** وزیر خارجه ترکیه، نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) خطری جدی برای آینده سوریه و تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه دانست.
مولود چاووش اوغلو با حضور در برنامه گسترش خلیج(فارس)، پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ؛ بار دیگر تاکیدکرد که مبارزه ترکیه در سوریه علیه گروه های تروریستی اعم از پ.ک.ک، ی.پ.گ، داعش، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه(پ.ی.د)، القاعده و النصره است و به هیچ عنوان جنگی علیه کردها نیست.
وی با اشاره به اهمیت بالای نحوه ادامه همکاری آمریکا با تروریست ها در سوریه اعم از کمک تسلیحاتی ـ مالی، نگهداری و یا خارج کردن تروریست ها از منبج برای ترکیه؛ ادامه همکاری آمریکا با این گروه های تروریستی را منجر به پیچیده تر شدن اوضاع منطقه و افزایش تنش میان روابط دو کشور دانست.
خاورم**7074**3404

انتهای پیام /*

نظر شما