شناسهٔ خبر: 24209802 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد

راستی آزمایی اقدامات دولت در مورد موسسات مالی

کمیته ویژه ای، راستی آزمایی اقدامات دولت در مورد موسسات مالی را پیگیری می کند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : بنا شده است کمیته ویژه ای متشکل از جمعی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس، جمعی از نمایندگان سوال کننده از رییس جمهوری و اعضای کمیته منتخب سران قوا راستی آزمایی اقدامات دولت در موضوع موسسات مالی را ظرف یک ماه پیگیری و ارائه کنند.

محمد رضا پورابراهیمی درحاشیه جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در نشست خبری درباره جلسه مشترک روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس با نمایندگان رییس جمهوری درباره طرح سوال از رییس جمهوری گفت: روز گذشته نشست مشترک نمایندگان رییس جمهوری با نمایندگان سوال کننده برگزار شد.
ولی الله سیف رییس بانک مرکزی، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری و کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در این جلسه 6 ساعته توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کردند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس جمع بندی نهایی این کمیسیون مقرر شد کمیته ای متشکل از جمعی از نمایندگان سوال کننده، جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و اعضای کمیته منتخب سران قوا تشکیل شود و اقدامات دولت در تسویه سپرده سپرده گذاران را راستی آزمایی و پیگیری کند.
وی اضافه کرد: بنا شده است این کمیته ظرف یک ماه گزارش خود را ارائه کند و جمع بندی آن به سران سه قوه ارائه شود.
پورابراهیمی افزود همچنین در جمع بندی دیگری بنا شد در مواردی که هنوز تصمیم گیری نشده ، دولت سریعتر تصمیم گیری کند که از جمله آن می توان به پرداخت سپرده های بالای 200 میلیون تومان اشاره کرد.
نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اصرار دارند تمام کسانی که در این جریان مقصر هستند باید توسط دستگاه قضایی به مجازات برسند.
وی گفت: کمیته منتخب کمیسیون اقتصادی مجلس به ریاست حجت الاسلام بحرینی نماینده مشهد موضوع راستی آزمایی را بررسی می کند.
پورابراهیمی ادامه داد ما گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد نشست دیروز با نمایندگان سوال کننده از رییس جمهور را ظرف چند روز آینده به هیات رییسه ارسال می کنیم.
وی در مورد مطرح شدن یا نشدن طرح سوال از رییس جمهوری در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: اگر تا زمان ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس تعداد امضاهای سوال از رییس جمهوری کمتر از 73 امضا شود، سوال منتفی است ولی اگر این تعداد باقی بماند یا بیشتر شود سوال در مجلس مطرح شده و رییس جمهوری برای پاسخگویی باید به مجلس بیاید.

دولت تصمیم خود مبنی بر افزایش سود سپرده حساب بانکی را تغییر دهد
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از این نشست خبری در مود وضعیت بازار ارز گفت: کمیسیون اقتصادی در طول مدتی که بازار ارز با التهاباتی مواجه بود جلسات متعدد کارشناسی را برگزار کرد تا بتواند به راهکارهایی برسد که هرگونه پیامد منفی ناشی از تلاطم نرخ ارز را کاهش دهد.
پورابراهیمی افزود: در چنین شرایطی یک مرتبه شاهد این بودیم که بانک مرکزی بدون توجه به نظرات کارشناسان یک مرتبه تصمیم عجیب و غریبی را در حوزه بازار ارز گرفت.
وی ادامه داد: انتظار می‌رفت دولت تصمیمات جدی برای کنترل بازار ارز داشته باشد، ولی در روزهای گذشته تنها شاهد بودیم که رییس‌جمهور و سایر اعضای کابینه و رییس بانک مرکزی تنها به بیان توصیه‌های اخلاقی به مردم پرداختند مبنی بر اینکه به بازار ارز ورود نکنید و بدانید که ضرر می‌کنید، اما سوال این است که آیا می‌توان با توصیه‌های اخلاقی بازار ارز را مدیریت کرد؟
وی اظهار کرد: امروز دشمنان ما در حوزه اقتصادی، اتاق جنگ اقتصادی را تشکیل داده‌اند که تصمیم‌گیرندگان آن آمریکا، اسرائیل و اخیرا عربستان و امارات شده‌اند، ما شاهد اقدامات غیرکارشناسی در حوزه اقتصادی هستیم.
وی گفت: انتظار ما این بود که دولت به جای توصیه‌های اخلاقی در بازار ارز مدیریت‌های لازم را انجام دهد.
پورابراهیمی اضافه کرد: پیشنهادات ارائه شده مبتنی بر تغییر نرخ‌هایی در بازار همچون سود سپرده‌ها، پیش فروش سکه و حساب ارزی مبتنی بر ریال، بسته پیشنهادی دولت برای کنترل بازار ارز بود، این سه اقدام بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز ارائه شده که اثر آن در بازار تولید خوب نیست.
وی افزود: پیش فروش سکه و باز کردن حساب سپرده ارزی مبتنی بر ریال کاری شبیه افزایش نرخ سود سپرده بانکی است که این دو اقدام باعث افزایش ریسک در بازار می‌شود، انتظار می‌رفت دولت اقداماتی انجام دهد که شاهد تبدیل شدن بازار سرمایه‌گذاری بدون ریسک باشیم.
وی ادامه داد: بانک مرکزی با تصمیم غیرقابل قبول یک شبه سود سپرده‌های بانکی را از 15 درصد به 20 درصد افزایش داد، این یعنی در عرض 24ساعت سود سپرده‌ها 33 درصد زیاد شد که این باعث ایجاد گسست در بازار اقتصادی و به دنبال آن تبعات منفی در بازار پولی و سرمایه‌ای می‌شود.
وی گفت: این در حالی است که در دنیا تغییر نرخ سود سپرده با واژه دهم درصد و صدم درصد است نه اینکه یک باره سود سپرده 33 درصد افزایش پیدا کند.
پورابراهیمی افزود: دولت در طول سالیان گذشته با اقداماتش تمامی تلاشش را بر پایه کاهش نرخ تورم و سود سپرده قرار داد تا شاهد تکان خوردن بازار رکود در کشور باشیم اما این تصمیم عملا اقدامات گذشته دولت را زیر سوال قرار داد و تصمیمات را از بین برد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در ماه‌های اخیر شاهد بهبود بازار رکود در کشور بودیم که چنین تصمیمی قطعا تاثیرات منفی را بر روی بازار سرمایه می‌گذارد چون هر افزایش سود سپرده نتیجه‌ای جز تاثیرات منفی در حوزه بازار سرمایه و سهامداری ندارد، این یک خطای راهبردی است که بانک مرکزی انجام داده است
پورابراهیمی ادامه داد: این افزایش نرخ سود سپرده‌ها باعث افزایش نرخ تامین مالی در اقتصاد می‌شود، ما نمی‌دانیم که دولت با نرخ سود سپرده 20 درصدی چطور می‌خواهد وام‌های بانکی با 18 درصد سود را بدهد، قطعا دیگر این نوع وام دادن عملیاتی نمی‌شود و آثار را در حوزه تولید خواهیم دید.
وی گفت: این اقدام غیرکارشناسی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تیر خلاصی به تولید کشور است که پیامدهای منفی ناشی از آن باعث توقف پیکر نیمه جان تولید خواهد شد.
نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: این موضوع که بانک مرکزی بخواهد به قیمت ساماندهی بازار ارز، وضعیت تولید را با مخاطراتی مواجه کند قابل قبول نیست، کمیسیون اقتصادی در این زمینه ورود کرده است.
وی گفت: امروز مذاکراتی با رییس مجلس داشتیم و قرار شد جمع‌بندی کارشناسی را هفته آینده ارائه کنیم، انتظار ما تجدیدنظر دولت در این زمینه است، قطعا در غیر این صورت به دلیل تبعات منفی ناشی از چنین تصمیمی بخصوص در حوزه تولید، مجلس و کمیسیون اقتصادی به وظیفه خود عمل کرده و با ارائه طرحی این تصمیم را به صورت قانونی اصلاح خواهد کرد./ایرنا

نظر شما