شناسهٔ خبر: 24209738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مولاوردی:

برنامه های راهبردی منشور حقوق شهروندی از سال آینده عملیاتی می شود

اراک - ایرنا - دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: برنامه های راهبردی منشور حقوق شهروندی با جدیت، از سال آینده عملیاتی می شود.

صاحب‌خبر -

شهیندخت مولاوردی روز شنبه در نشست مشترک کارگروه امور بانوان و خانواده و ستاد صیانت از حقوق شهروندی استان مرکزی افزود: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده، ساز و کارهای مدنی حقوق شهروندی رنگ و بوی اجرایی گرفته و در واقع سال 97، سال اقدام وعمل به برنامه های تدوین شده است.
وی ادامه داد: برای توسعه مشارکت هدفمند نهادهای غیر دولتی و سمن ها در حوزه منشور حقوق شهروندی، مقرر شده زمینه ایجاد 2 سازمان مردم نهاد در هر استان، تسهیل شود.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: ستاد صیانت از حقوق شهروندی ظرفیت ارزشمندی است و باید از این سرمایه، در راستای نظامندی حریم و حقوق شهروندان بهره جست.
مولاوردی با اشاره به حرکت در مسیر چشم انداز حقوق شهروندی تصریح کرد: با تهیه و تدوین نقشه راه حقوق شهروندی و مشارکت جویی از ظرفیت های سایر قوا، ضمن جلوگیری از موازی کاری، از سردرگمی دستگاه ها در دستیابی به توسعه اجتماعی جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: شاخص ارزیابی عملکرد دستگاه ها در دست تهیه است و با اجرای آن از سال آینده، عملکرد ادارات در حوزه های مختلف منشور حقوق شهروندی، مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرد.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی تدوین آیین نامه ها و روش های غیر قضایی را از دیگر موضوعات مورد توجه در منشور حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: با توجه اینکه مدت زمان رسیدگی به مطالبات شهروندان در دستگاه قضایی به دلیل وجود 15 میلیون پرونده، زمان بر است، بهره گیری از آیین نامه های غیر قضایی در رضایتمندی بیشتر مردم تاثیرگذار است.
مولاوردی ادامه داد: با تدوین آیین نامه و روش های غیر قضایی که چارچوب آن در معاونت حقوقی تدوین شده، راهبردی اثربخش برای دسترسی به احقاق حقوق شهروندان، به منصه ظهور می رسد.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در خصوص ضمانت اجرایی منشور حقوق شهروندی نیز گفت: منشور حقوق شهروندی برگرفته از قانون است و منعی برای ارایه لایحه به مجلس در این زمینه وجود ندارد.
مولاوردی افزود: اکنون 19 عنوان لایحه در چارچوب منشور حقوق شهروندی در معاونت حقوقی شناسایی شده است و پیش نویس چهارعنوان این لوایح شامل لایحه شفافیت اقتصادی، لایحه تعارض منافع، لایحه مسئولیت مدنی موسسات عمومی و لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی به کمیسیون لوایح ارائه شده است.
وی ادامه داد: در راستای تحقق منشور حقوق شهروندی، برنامه های پیشنهادی دستگاه های اجرایی پیش از ابلاغ و تبدیل به لایحه، برای اعمال نظر از طرف جامعه در بوته نقد و نظر شهروندان قرار می گیرد.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با یادآوری صدور برخی از احکام دادگاه ها بر اساس برنامه های منشور حقوق شهروندی گفت: صدور این احکام نشان از تایید برنامه های این منشور در حوزه اجتماعی دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این نشست گفت: نقشه راه عملیاتی در زمینه حقوق شهروندی در استان به گونه ای در حال تدوین است که شاخص پذیر و قابل اجرا باشد.
فتح الله حقیقی افزود: ارائه گزارش عملکرد پنج ساله دستگاه های اجرایی به مردم، ارائه مجوز فعالیت به سه سازمان مردم نهاد در حوزه حقوق شهروندی از دیگر برنامه های استانداری مرکزی در راستای تحقق منشور حقوق شهروندی است.
وی ایجاد خانه جوان و اختصاص یک درصد اعتبارات دستگاه ها به ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را از دیگر برنامه های استانداری مرکزی برای تحقق حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: تلاش می شود 100 درصد، یک درصد اعتبارات دستگاه ها برای توسعه ورزش در جامعه اخذ و در اختیار دستگاه های اجرایی ورزش و جوانان و آموزش و پرورش قرار گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی از تدوین طرح تکریم و نحوه خدمت رسانی به مردم در این استان خبر داد و افزود: در این طرح نحوه برخورد و تسهیل ارائه خدمات به مردم توسط دستگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ستاد صیانت از حقوق شهروندی از سال 87 برای افزایش سطح آگاهی عمومی مردم از حقوق شهروندی در این استان تشکیل شده است.
غلامرضا فتح آبادی افزود: 20 دستگاه اجرایی در استان مرکزی عضو ستاد صیانت از حقوق شهروندی هستند و برنامه های این ستاد توسط این دستگاه ها دنبال می شود.
وی ادامه داد: نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی، آگاهی مردم از حقوق، تقویت زیر ساخت های مردمی و تقویت بازرسی های سرزده از دستگاه اجرایی از جمله اقدام های استانداری مرکزی برای تحقق حقوق شهروندی در استان است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: بستر سازی برای تحقق حقوق شهروندی، حق برخورداری از کرامت انسانی، حق آگاهی به موقع از تصمیمات، حق اشخاص توانخواه و حق خسارت های وارده از جمله مصادیقی است که در منشور حقوق شهروندی دنبال می شود.
فتح آبادی افزود: فعال کردن شورای توسعه مدیریت و شورای راهبردی استان، سرکشی سرزده از دستگاه ها و ایجاد میز خدمت از جمله اقدام های استان برای افزایش رضایتمندی عمومی و تحقق حقوق شهروندی است.
وی ادامه داد: بازدید سرزده از دستگاه های اجرایی برای تحقق حقوق شهروندی از یک ماه گذشته در استان مرکزی آغاز شده است و تا کنون از 10 نهاد بازدید شده که هر هفته از سه دستگاه اجرایی بازرسی به عمل می آید.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: بازرسی از دستگاه ها از سال آینده به صورت متمرکز و با پوشش یک برنامه منسجم و عملیاتی انجام شود.
فتح آبادی افزود: مجوز 3 سازمان مردم نهاد فعال در حوزه حقوق شهروندی و عفاف و حجاب در استان مرکزی صادر شده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: هفت ماده از 120 ماده منشور حقوق شهروندی به جایگاه زن در جامعه پرداخته است.
زهرا فرجی افزود: طرح توان افزایی و تاب آوری زنان در سطح استان، بازرسی آرایشگاه های بانوان، جلوگیری از اعتیاد زنان، پیگیری توسعه ورزش روستایی برای زنان روستایی، برگزاری دوره های خود مراقبتی برای زنان از جمله اقدام های انجام شده در استان مرکزی در حوزه حیات و کیفیت زندگی در منشور حقوق شهروندی است.
وی ادامه داد: در حوزه کرامت و حقوق انسانی نیز بحث مدیریت زنان در 60 دستگاه اجرایی بررسی شده است و توانمند سازی بانوان برای حضور در مشاغل مدیریتی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
فرجی ادامه داد: 30 مرکز مختلف برای توان افزایی و تسهیل خدمات به بانوان در استان مرکزی ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: تکمیل و تجهیز پارک بانوان اراک با رویکرد تامین رفاه و غنی سازی اوقات قراغت این قشر، در دستور کار قرار دارد.
در پایان این نشست از 10 دستگاه برتر در حوزه حقوق شهروندی تقدیر شد.
دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با استاندار مرکزی، حضور در همایش شورای دانش آموزی، نشست مشترک با کارگروه بانوان و سازمان های مردم نهاد و دانشجویان استان از جمله برنامه های سفر یک روزه دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی به استان مرکزی است.
1955/3075/

انتهای پیام /*

نظر شما