شناسهٔ خبر: 24209542 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اعتراض قانونگذاران پاکستان به اعزام نيروي نظامي اين کشور به عربستان

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از اسلام آباد ، وزير دفاع پاکستان اعلام کرد نيروهاي نظامي اين کشور فقط براي آموزش نيروهاي امنيتي عربستان به اين کشور اعزام مي شوند و هرگز در جنگ يمن (تجاوز نظامي سعودي ها عليه يمن) مشارکت نخواهند داشت.
خبرگزاري هاي دولتي پاکستان اعلام کردند: «خرم دستگير خان» عصر روز دوشنبه با بيان موضع دولت در زمينه اعزام نيروهاي نظامي به عربستان در مجلس سنا گفت : در حال حاضر نزديک به 1600 نظامي پاکستاني در عربستان حضور دارند که در زمينه آموزش و ارائه خدمات مستشاري به آن کشور فعاليت مي کنند.
وي افزود: نخست وزير پاکستان با اعزام نيروهاي بيشتر به عربستان با هدف آموزش و خدمات مستشاري موافقت کرده است.
وزير دفاع پاکستان تاکيد کرد: کمک هاي نظامي به عربستان فقط در بخش پشتيباني و تقويت نيروهاي آن کشور است و دولت به طور کامل به قطعنامه مشترک پارلماني آوريل 2015 در زمينه عدم اعزام نيرو به عربستان براي مشارکت در جنگ يمن پايبند است.
«خرم دستگير خان» با بيان اينکه برنامه ريزي براي آموزش و ارائه خدمات مستشاري هنوز به عربستان ابلاغ نشده است افزود: دولت پاکستان در نظر دارد هزار نظامي جديد از رده هاي مختلف به عربستان اعزام کند. البته اعزام اين نيروها مشروط به وعده مقامات عربستان سعودي براي حضور اين نيروها در مرزهاي عربستان و استفاده از خدمات مستشاري و آموزشي آنان است.
وي با اشاره به توافق هاي نظامي دوجانبه گفت : همکاري نظامي و آموزشي پاکستان و عربستان طبق توافقنامه 1982 است.
سناتور «فرحت الله بابر» از اعضاي حزب مردم گفت: اعزام نيروي نظامي به عربستان اقدامي حساس است و بايد با دقت بيشتري انجام مي‌شد.
«شيرين مزاري» نماينده حزب تحريک انصاف در آغاز نشست پارلمان گفت: نيروهاي نظامي بدون جلب اعتماد مجلس ملي به عربستان اعزام شده‌اند بنابراين نبايد در برابر اين موضوع سکوت کنيم.
«نفيسه شاه» نماينده حزب مردم در پارلمان هم گفت: هدف از اعزام نيرو به عربستان چيست و اين اقدام چه سودي براي پاکستان دارد ابتدا بايد اين موضوع مشخص شود.
پس از ملاقات سفير عربستان با «قمر جاويد باجوا» فرمانده ارتش پاکستان درباره اعزام نيروهاي پاکستاني به رياض توافق شد.
ژنرال باجوا در يک سفر غير منتظره بدون اطلاع قبلي به عربستان رفت و اوضاع اعزام سربازان پاکستاني به اين کشور را بررسي کرد.
بلافاصله پس از آن «رضا رباني» رييس مجلس سناي پاکستان «خرم دستگير خان» وزير دفاع اين کشور را احضار کرد تا در زمينه اعزام نيرو به عربستان پاسخگو باشد.
برخي اعضاي مجلس ملي پاکستان نيز اعلام کردند نيروهاي پاکستاني براي شرکت در جنگ يمن به عربستان اعزام شده‌اند بنابراين پارلمان هرگز با اين موضوع موافقت نمي کند.
«اياز صادق» رييس پارلمان پاکستان اعلام کرد: با ارسال نامه کتبي به وزارت امور خارجه نسبت به اعزام نيرو به عربستان توضيح قانع کننده مي‌خواهد.
«رضا رباني» رييس مجلس سناي پاکستان نيز امروز در نشست نمايندگان اين مجلس که با احضار «خرم دستگير خان» وزير دفاع اين کشور همراه بود ، توضيحات وزير دفاع به عنوان نماينده دولت و ارتش در اين نشست درخصوص تصميم ارتش پاکستان براي اعزام نيروهاي تازه نفس به عربستان با هدف عمليات هاي مستشاري و آموزش نيروهاي سعودي را ناکافي دانست.

نظر شما