شناسهٔ خبر: 24208820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا /

قرائت خانه های غیرمجاز تهدیدی در کمین کنکوری ها

مشهد- ایرنا- رشد قارچ گونه مراکز غیرمجازی با عنوان قرائت خانه و اجاره دادن میز و صندلی برای مطالعه، سود و درآمد گزافی برای صاحبان آن و تهدیدی برای دانش آموزان و خانواده ها به همراه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قرائت خانه پدیده نوظهوری است و به دلیل وجود خلاء قانونی مشخص نشده است چه سازمان و نهادی به صورت خاص متولی نظارت و صدور مجوز برای فعالیت این مراکز است و نوعی ابهام قانونی در این خصوص وجود دارد اما به صورت جزء در قانون مشخص شده که مراکز مرتبط با دانش آموزان و کنکور زیر نظر آموزش و پرورش، مراکز هنری زیر نظر ادارات کل ارشاد و مراکز مطالعاتی زیر نظر اداره کل کتابخانه های عمومی باید فعالیت کنند.
حدود 2 سالی است که بحث قرائت خانه ها در کشور و به تبع آن در خراسان رضوی مطرح شده و در گوشه و کنار شهرها در مکانهای مختلف نظیر زیرزمین های منازل مسکونی، یکی از طبقات مجتمع های مسکونی و تجاری و غیره مراکزی با این عنوان فعال شده اند.
این مراکز از نیاز دانش آموزان کنکوری به داشتن مکانی برای مطالعه و آماده شدن برای کنکور سوء استفاده کرده و هزینه های هنگفتی بین 2 تا 5 میلیون ریال در قبال اجاره ماهانه یک میز و صندلی از دانش آموزان دریافت می کنند .
همچنین حضور در این مراکز با چالش های دیگری نظیر شکل گیری روابط نامتعارف مواجه است و برخی از این مراکز غیرمجاز از مکان و مدیریت مناسب نیز برخوردار نیستند.
وجود مراکزی برای مطالعه و آماده شدن برای کنکور از ضرورت های کنونی جامعه است اما برای فعالیت مجاز و سازمان یافته این مراکز باید ساز و کار نظارتی مشخصی وجود داشته باشد تا خانواده ها از تهدیدات احتمالی ناشی از فعالیت غیرمجاز این مراکز مصون بمانند.
بنا به اذعان کارشناسان ضرورت وجود مراکزی برای مطالعه درسی در خراسان رضوی نیز با دارا بودن حدود یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز که 9 درصد جمعیت دانش آموزی کشور را شامل می شود ، حس می شود از این رو حدود 2 سال است که ساماندهی قرائت خانه ها در استان در دستور کار استانداری خراسان رضوی و نهادهای مرتبط قرار گرفته است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خراسان رضوی با هدف بررسی 'فعالیت قرائت خانه ها، فرصت ها و چالش ها ' میزگردی را با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار کرد.

*ضرورت وجود مراکزی برای مطالعه دانش آموزان کنکوری
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در این میزگرد با اشاره به شکل گیری ساختارهای اجتماعی جدید به تناسب الگوهای رفتاری در ساختار مدیریتی، افزود: با توجه به ارزشی شدن تحصیلات دانشگاهی در جامعه ، شکل گیری پدیده هایی به عنوان کلاس های کنکور و سالن های مطالعه نیز طبیعی است.
سیدکمال حسینی بیان کرد: مسئولان موظفند پاسخگوی نیازهای منطقی جامعه باشند و باید با شناسایی این نیازها تمهیدات لازم را برای پاسخگویی به این نیازها بیندیشند.
وی خاطرنشان کرد: وجود سالن و مکانهایی برای مطالعه دانش آموزان و بخصوص دانش آموزان کنکوری نیز از ضرورتهای جامعه است لذا باید ساز و کارهای لازم برای جلوگیری از سرگردانی مخاطبان و نگرانی خانواده ها در این خصوص فراهم شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: حدود 2سال است که پیگیر این موضوع و ساماندهی قرائت خانه ها شده ایم و از اولین استانهای کشور هستیم که این موضوع را پیگیری می کنیم.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی افزود: در عین حساس سازی و آگاه سازی خانواده ها، احساس نگرانی را نیز در جامعه باید کاهش داد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: در عصر کنونی که زندگی آپارتمانی فضا را بر افراد خانواده تنگ کرده، دانش آموزان برای مطالعه به فضاهای بیرون از خانه روی آورده اند.
رضا صابری تولایی افزود: وجود قرادت خانه ها ضروری است اما باید ساز و کاری برای فعالیت و نظارت بر آنها وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: سئوال اساسی در این خصوص این است که متولی اصلی نظارت بر این مراکز چه نهادی است؟
وی با بیان اینکه اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرمانداری و اداره کل کتابخانه ها از نهادهای مرتبط با این موضوع هستند، گفت: ضرورت فعالیت قرائت خانه ها را نمی شود منکر شد، اگر نهادهای مربوطه در این خصوص وارد نشوند موسسات و افراد غیرمجاز برای پاسخگویی به این ضرورت فعال شده و تبعات منفی آن فراگیر می شود.
صابری تولایی تاکید کرد: فعالیتهای فوق برنامه نظیر کلاسهای کنکور، سالن های مطالعه و غیره نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارند و بخشی از ساعات فوق برنامه دانش آموزان را پر می کنند.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این میزگرد در خصوص ضرورت وجود قرائت خانه ها اظهار کرد : فعالیت قرائت خانه ها و خانه کنکور، تابع نیازی بوده که با توجه به تغییر در شیوه مطالعه در جامعه ایجاد شده است.
یوسف امینی افزود: این مراکز از حدود 2 سال قبل نه تنها در مشهد بلکه در تمام کشور مطرح شده است و مساله رها شده ای نیست و مدیران استان نیز با نگاه پیشگیرانه به این موضوع توجه دارند.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: وجود مکانهایی برای مطالعه دانش آموزان ضرورتی انکارناپذیر است اما این مراکز باید سازمان یافته باشند.
هادی حافظی افزود: قرائت خانه ها حدود 2 سال است که در استان در قالب وجود مکانی برای مطالعه و آماده شدن برای کنکور فعالیت می کنند ولی مجوز خاصی برای این فعالیت ندارند و رویکردشان اقتصادی است لذا ساماندهی آنها ضروری تر از فعالیتشان است.

* سرمایه فرهنگی باعث کاهش آسیبهای اجتماعی شود
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت ساماندهی این مراکز اظهار کرد: باید با آموزش، فرهنگ سازی و استفاده از ذخیره دانایی جامعه روی این موضوع کار شود تا با عدم استقبال خانواده ها از مراکز غیرمجاز فعالیت آنها متوقف شود.
حسینی ادامه داد: شهروندان باید هوشیار باشند که هنگام نام نویسی در مراکز مختلف و بهره گیری از ظرفیت این مراکز، ابتدا به مجوزدار بودن این مراکز توجه داشته باشند تا دچار مشکل نشوند.
وی با بیان اینکه سرمایه فرهنگی می تواند باعث کاهش آسیبهای اجتماعی شود، تاکید کرد: علاوه بر فعالیت نظارتی دستگاه های مختلف، باید خودکنترلی نیز توسط مردم انجام شود.
وی با اشاره به راه اندازی کمیته ساماندهی قرائت خانه ها در استانداری خراسان رضوی با حضور دستگاه های مرتبط نظیر آموزش و پرورش ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان، بیان کرد: این کمیته با هدف ساماندهی قرائت خانه ها و جلوگیری از بروز مفسده های احتمالی در این مراکز شکل گرفته است .
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی افزود: در موضوع قرائت خانه ها با 2 گروه مواجهیم؛ یک دسته افرادی که بدون مجوز فعالیت می کنند و یک دسته نیز مجموعه ای که با مجوز غیرمرتبط فعالیت می کند.
وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست برای اینکه دغدغه ای برای خانواده ها و دانش آموزان ایجاد نشود به این مراکز مهلت قانونی برای اخذ مجوزهای مرتبط داده شد و در مرحله بعدی نیز با همکاری پلیس اماکن از فعالیت مراکزی که اقدام به اخذ مجوز نکرده اند، جلوگیری می شود.
حسینی ادامه داد: موضوع ساماندهی قرائت خانه ها از مباحثی است که همراهی و همکاری خوبی بین دستگاه های مختلف در این خصوص وجود دارد.
وی در خصوص نظارت بر این مکانها نیز گفت: بسته به ماهیت این مراکز دستگاه های نظارتی متفاوت است و اگر ماهیت آنها فقط سالن مطالعه باشد نظارت بر آن مربوط به نهاد کتابخانه هاست.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی افزود: اگر این مراکز مرتبط با کنکور و با هدف آمادگی برای کنکور فعالیت کنند باید زیر نظر آموزش و پرورش و با مجوز این نهاد فعالیت داشته باشند و اگر ماهیت آنها فرهنگی باشد نیز صدور مجوز و نظارت بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.
وی بیان کرد: اغلب این مراکز با ماهیت در اختیار گذاشتن فضایی برای مطالعه و آماده سازی برای کنکور فعالیت می کنند لذا مخاطبان آنها دانش آموزان هستند.
حسینی افزود: خوشبختانه آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز ظرفیت و توانایی راه اندازی مراکز مجاز در این خصوص و نظارت بر آنها را دارد و می تواند با قابلیت های خوب نظیر کانون های زبان، آموزشگاه های خصوصی و غیره، نقش مهمی در این خصوص ایفا کند.
وی با تاکید بر رعایت شئونات اخلاقی و استانداردهای لازم در قرائت خانه ها، ادامه داد: چنانچه این مراکز توسط آموزش و پرورش راه اندازی و ساماندهی شوند شیوه نظارتی بر آنها سازمان یافته می شود.

*فعالیت هفت مرکز قرائت خانه در مدارس دولتی مشهد
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این خصوص افزود: مدارس دولتی را، که فضای مناسبی در اختیار دارند، به ایجاد قرائت خانه ترغیب کرده ایم و تا کنون 7 باب قرائت خانه در مدارس دولتی افتتاح شده است.
صابری تولایی با بیان اینکه این قرائت خانه ها بیشتر در مدارس حاشیه شهر فعال شده است، گفت: در این مراکز هزینه ها کاملا منطقی است و نظارتهای سازمان یافته ای بر آنها وجود دارد.
وی افزود: مراکز غیردولتی که مجوز آموزشگاه غیردولتی دارند و آموزشگاه های علمی آزاد نیز می توانند در حوزه قرائت خانه ها فعالیت کنند.
وی برگزاری اعتکاف علمی در ایام تعطیلات نوروز و تابستان، تشکیل خانه های کنکور، برگزاری همایشهای مرتبط با کنکور و راه اندازی سالن های مطالعه را از جمله اقدامات آموزش و پرورش در کنار فعالیت های رسمی بیان کرد.

* شناسایی 21 مرکز مطالعاتی در مشهد
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در مشهد در مجموع 21 مرکز مطالعاتی شناسایی شده که 2 مرکز متعلق به آموزشگاه های علمی آزاد، 2 مرکز مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک مرکز مربوط به اداره ورزش و جوانان و 16 مرکز نیز فاقد مجوز هستند.
صابری تولایی با بیان اینکه البته شمار مراکز فعال زیرزمینی در این خصوص ممکن است بیشتر از این باشد، افزود: هشت مرکز از این تعداد پسرانه، هفت مرکز دخترانه، یک مرکز مختلط در یک طبقه و یک مرکز نیز مختلط در 2 طبقه است.
وی با بیان اینکه چهار مرکز نیز به دلیل وجود موانعی بازدید نشده اند، بیان کرد: پس از صدور اخطارهای لازم از فعالیت مراکز غیرمجاز جلوگیری می شود و مراکز مختلط نیز تعطیل می شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد : طبق مستندات قانونی دستگاه های متولی باید مرجع صدور مجوز در این خصوص باشند.
وی با اشاره به بررسی ماهیت فعالیت این مراکز و گروه سنی مخاطب ، افزود: وقتی صحبت از قرائت خانه با هدف آمادگی برای کنکور می شود مشتریان آن افراد زیر 20 سال هستند و براساس قانون تاسیس و اداره مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مصوب سال 95 مجلس، تنها مرجع صدور مجوز برای مراکز آموزش غیردولتی افراد زیر 20 سال آموزش و پرورش است .
صابری گفت: همچنین بنا به مصوبه 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1380 حدود فعالیتهای آموزشی از اختیارات آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: همچنین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکارهایی برای تنوع بخشی در ارائه فعالیتهای آموزشی و فرصتهای تربیتی در حوزه آموزش و پرورش دیده شده و حسب همین قانون برای ساماندهی قرائت خانه ها ورود کرده ایم .
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد: مراکزی که مجوز ندارند باید از آموزش و پرورش مجوزهای مربوطه را اخذ کنند.
صابری با تاکید بر لزوم ممانعت از فعالیت مراکز غیرمجاز، از خانواده ها و دانش آموزان خواست تا از ظرفیتهای مراکز آموزشی اعم از مدارس دولتی، غیردولتی و مراکز آموزشی آزاد که زیر نظارت آموزش و پرورش هستند، استفاده کنند .
وی ادامه داد: ماهیت فعالیت قرائت خانه های غیرمجاز آماده سازی برای کنکور و آزمون محوری است و این درحالی است که رویکرد آموزش و پرورش در این زمینه در سالهای اخیر مهارت آموزی است.
وی تاکید کرد: برای اینکه از فعالیت مراکز غیرمجاز و آسیبهای ناشی از فعالیت آنها جلوگیری شود خانواده ها باید این مراکز را تحریم و از مراکز دارای مجوز استفاده کنند.

*ورود به مقوله ساماندهی قرائت خانه ها با هدف پیشگیری
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: اگر نیازی در جامعه وجود دارد برای تامین آن باید تمهیدات لازم همراه با ساز و کار نظارتی تعریف شود.
امینی با تاکید بر بررسی صلاحیت فردی و مکانی این مجموعه ها ، افزود: متاسفانه این مراکز یکباره و قارچ گونه در زیرزمینهای مختلف و سطح بازار و منازل شخصی فعال شدند که می تواند آسیب جدی ایجاد کند.
وی با اشاره به وجود ظرفیتهای قانونی در این خصوص بیان کرد: این افراد از جایگاه های قانونی نیز در این حوزه استفاده نکرده و نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام نکردند.
وی تاکید کرد: وقتی ظرفیت قانونی برای یک فعالیت وجود دارد نباید افراد تشویق به فعالیت و استفاده از ساختارهای غیرمجاز شوند.
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از شهروندان بدون توجه به غیرمجاز بودن فعالیت این مراکز به آنها مراجعه می کنند و در این مدت شکایاتی مبنی بر تضییع حقوق شهروندی و دریافت مبالغ گزاف از سوی شهروندان دریافت شده است.
وی با بیان اینکه 2 موسسه فرهنگی با مجوز اداره کل ارشاد اسلامی در این حوزه فعالیت می کردند، افزود: این مجوز غیر مرتبط با فعالیت این قرائت خانه ها بود لذا برای آنها اخطار صادر شد و مجوز یک موسسه فرهنگی نیز که با استفاده از مجوزش در قالب قرائت خانه فعالیت می کرد، باطل شد.

* شناسایی 28 قرائت خانه غیرمجاز در خراسان رضوی
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تا کنون 28 قرائت خانه غیرمجاز در استان شناسایی شده است، افزود : بیش از 90 درصد این مراکز در مشهد فعال هستند.
حافظی ادامه داد: رویکرد اقتصادی این مجموعه ها خارج از عرف معمول است لذا شکایتهای مردمی در این خصوص به ما منتقل می شود.
وی افزود: قرائت خانه های غیرمجاز به صورت زیرزمینی فعالند و هیچ تابلویی ندارند که این آسیبی جدی است.
وی گفت: برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز این مراکز اواخر پارسال در کارگروه ساماندهی قرائت خانه ها مقرر شد آموزش و پرورش در این خصوص برای ساماندهی این مراکز ورود جدی داشته باشد .
وی گفت: همچنین در کارگروه مصوب شد تا اطلاع رسانی و آگاه سازی خانواده ها با جدیت پیگیری شود .
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: نهاد کتابخانه ها در قالب کتابخانه های مشارکتی می تواند در این حوزه ورود کند که البته هیچ رویکرد اقتصادی نخواهد داشت.
حافظی با اشاره به فعالیت 50 کتابخانه در مشهد، افزود: کتابخانه نهادی در اختیار افراد، با حق عضویت سالانه 50 هزار ریال است و نه یک صندلی که ماهانه با کرایه 2 میلیون ریال در اختیار دانش آموزان و سایر اقشار جامعه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه ها فعالیت قرائت خانه ها را به عنوان مرکزی فقط برای مطالعه تایید نمی کند، افزود: چنانچه مراکزی در کنار قرائت خانه بخش امانت کتاب هم داشته باشند این نهاد در زمینه ارائه مجوز و تکمیل مخزن آنها را کمک و حمایت خواهد کرد.
معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: دانش آموزان و خانواده ها باید از ظرفیت مراکز آموزشی اعم از مدارس دولتی و غیردولتی، مراکز آموزشی آزاد و سایر مراکز مجاز استفاده کنند.
5132/7505

انتهای پیام /*

نظر شما