شناسهٔ خبر: 24208797 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

74 درصد حجم مخازن سدهای استان خراسان رضوی خالی است

نمایندگی خراسان رضوی

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از خالی بودن 74 درصدی حجم مخازن سدهای این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا- ‌کاظم جم ظهر امروز 30 بهمن‌ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران که در محل آب منطقه‌ای کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه به دلیل خشک‌سالی‌های 18 سال اخیر با بحران‌های بسیاری در منابع آبی کشور مواجه هستیم، اظهار کرد: متأسفانه در شرق کشور بحران‌های منابع آبی شدیدتر و حادتر شده است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌های امسال طی نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار کرد: در سال آبی امسال که از ابتدای سال 96 است در مجموع 15 میلیون متر بارندگی در سطح استان خراسان داشته‌ایم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: این 15 میلیمتر به نسبت سال گذشته 77 درصد کاهش داشته و نسبت به آمار 40 ساله نزدیک به 83 درصد با کاهش بارندگی مواجه هستیم.

جم با بیان اینکه 83 درصد منابع آبی استان خراسان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، عنوان کرد: به دلیل اینکه بیشتر اقتصاد استان وابسته به کشاورزی و باغداری است، تمامی بخش‌های شرب و صنعت را متأثر خواهد کرد.

وی حجم کل مخازن سدهای استان را یک میلیارد و 550 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: متأسفانه اکنون فقط 26 درصد از مخازن سدهای استان پر است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از آن به میزان 240 میلیون مترمکعب مربوط به سد دوستی است، افزود: چون سد دوستی مرزی است به همین جهت 50 درصد از 240 میلیون مترمکعب متعلق به کشور ایران و باقی از کشور ترکمنستان است.

شناسایی  7300 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان

وی با بیان اینکه در سطح استان خراسان 16 هزار و 500 حلقه چاه مجاز وجود دارد که از این تعداد 10 هزار و 90 حلقه مربوط به چاه‌های کشاورزی و سایر چاه‌ها مربوط به بخش شرب و صنعت است، به تعداد چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده اشاره کرد و گفت: در سطح استان 7300 حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان شناسایی شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از مسدود کردن 3400 حلقه چاه با میزان برداشت حدود 63 میلیون مترمکعب در طی سال گذشته خبر داد و افزود: در سال 96 تاکنون حدود 1200 حلقه چاه با برداشت 17 میلیون مترمکعب پلمب شده است.

وی به وضعیت نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد و گفت: نزدیک به 10 هزار و 62 حلقه چاه در سطح استان خراسان به کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند.مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه تا پایان اسفندماه 100 درصد چاههای کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند می‌شوند، عنوان کرد: این اقدام استان خراسان به عنوان یک رکود در سطح کشور مطرح شده است.

وی با اعلام اینکه به تناسب سایر چاه‌ها به خصوص در بخش کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند، بیان کرد: تا اواخر تابستان سال آینده تمامی چاه‌های استان خراسان رضوی در بخش کشاورزی و غیر کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند خواهند شد.

جم با بیان اینکه هرچند قبل از سال 88 کسری مخزن‌های استان نزدیک به یک میلیارد و 150 میلیون مترمکعب بوده اما در این چند ساله با اقدامات انجام شده کسری مخزن به 900 میلیون مکعب رسیده است، افزود: نزدیک به 200 میلیون مترمکعب در این چند سال برداشت غیرمجاز کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز برداشت غیر مجاز آب در سطح استان وجود دارد، گفت: کل چاه‌های مجاز 16 هزار و 500 حلقه و چاه‌های غیر مجاز شناسایی شده 7300 حلقه چاه بوده که حدود 2500 حلقه چاه هنوز شناسایی نشده‌اند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اعلام اینکه بسیاری از این چاه‌ها، چاه‌های دستی داخل خانه‌ها هستند، گفت: آمار چاه‌‍های بالای 200 متر کمتر از 100 حلقه چاه است.

وی از دیگر کارهای انجام شده اجرای طرح داناب نجات‌بخش کشاورزی با کمک دانش آموزان دانست و گفت: این طرح را به عنوان پایلوت از سال 88 در استان خراسان آغاز کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در این طرح دانش آموزان به خصوص دانش آموزان مناطق روستایی را با اهمیت آب و بحران‌های موجود و پیش‌رو آشنا شدند.

وی با بیان اینکه از پنج‌شنبه سوم اسفندماه طرح دیگری آغاز می‌شود، عنوان کرد: براساس این طرح و برای اینکه بتوانیم بهره‌برداری را به خود بهره‌برداران واگذار کنیم  دشت نیشابور به عنوان توانمندسازی جوامع محلی به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است.

34 دشت استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند
 

وی با بیان اینکه این طرح در 37 دشت استان اجرایی خواهد شد، بیان کرد: هرچند افت سطح سفره‌های زیرزمینی بین 70 تا 100 سانتیمتر متفاوت است اما افت چاه‌ها در حوزه غرب مشهد بیشتر از شرق است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اعلام اینکه از 37 دشت استان خراسان تنها سه دشت آزاد هستند که همان‌ها هم آب ندارند، افزود: 34 دشت دیگر ممنوع هستند.

وی با بیان اینکه از این 34 دشت 19 دشت ممنوعه و 15 دشت دیگر ممنوعه بحرانی هستند، اظهار کرد: بسیاری از دشت‌ها از جمله مشهد، نیشابور، جوین، تربت‌حیدریه و خواف خط قرمز را رد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تلاش ما در راستای اطلاع رسانی دقیق و شفاف به مردم به خصوص بهره‌برداران از وضعیت منابع آبی است، عنوان کرد: 83 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

فروش آب به صورت کارتی در برخی شهرستان‌های استان
 

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه آب منطقه‌ای به تنهایی قادر به مدیریت آب‌های سطحی و زیرزمینی نیست، افزود: از اصحاب رسانه که مردم شما را قبول دارند انتظار داریم به ما کمک کنید.

جم با بیان اینکه اکنون به تنش آبی رسیده‌ایم، اظهار کرد: در برخی شهرستان‌های استان از جمله بجستان آب شرب مورد نیاز را با کارت از مکان‌های مخصوص خود خریداری می‌کنند.

وی با اعلام اینکه اگر این وضعیت به شهرهای بزرگ‌تر برسد شاهد مهاجرت‌های بسیاری خواهیم بود، یکی از مشکلات جدی حاشیه شهر مشهد را حضور مهاجرانی دانست که از روستاهای مختلف استان همانند کاشمر، گناباد و سایر شهرها به این منطقه می‌آیند.

پیشروی آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین
 

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی و کاهش ورود به آبخوان‌ها و از سویی افزایش برداشت‌ها موجب پیشروی آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین شده است، گفت: این مشکل در جنوب استان خراسان بسیار مشاهده می‌شود.

جم با اشاره به اینکه اگر وضعیت به همین‌گونه باشد به زودی سایر شهرها هم با این مشکل و معضل مواجه خواهند شد، بیان کرد: باید به سمت جداسازی آب شرب از دیگر آب‌های مصرفی برویم.

وی افزود: هرچند مشهد به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد اما اجرای آن متحمل هزینه بسیاری است.

پایان مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان تا بهار سال آینده

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه بیشترین فرونشست‌های استان مربوط به شهرستان نیشابور است، عنوان کرد: برخی از فرونشست‌های بین شهرستان‌های نیشابور و سبزوار به طول 40 کیلومتر و عمق پنج متر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در غرب مشهد سمت گلبهار و چناران هم شاهد فرونشست‌هایی هستیم، بیان کرد: متأسفانه 100 درصد مساحت استان دچار خشکسالی شده‌اند.

جم، اولویت کشور را تأمین آب شرب سالم و پایدار برای مردم دانست و گفت: در این راستا سه طرح برای مشهد داریم که یکی انتقال آب از دریای عمان است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه مطالعات این طرح تا بهار سال آینده به پایان می‌رسد، افزود: نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان هزینه اجرایی این طرح است.

وی با اعلام اینکه 1600 کیلومتر لوله از دریای عمان برای کریدور شرق کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی خواهیم آورد، گریزگاه بحران آب استان را جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی دانست.

جم همچنین از انتقال آب از یال شمالی هزار مسجد برای مشهد خبر داد و گفت: چون میزان آبی از کشور خارج می‌شود و ترکمنستان می‌رود به همین خاطر سه سد احداث کرده ایم و خط انتقال را از سال آینده آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم مقداری از کسری آب مشهد تا افق 1420 جبران کنیم. 


انتهای پیام

نظر شما