شناسهٔ خبر: 24208646 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فرصت ها و چالش های پیش روی کسب و کارهای دیجیتال

به گزارش ایرنا، مزایایی چون صرفه جویی در وقت، انجام سریع و کم هزینه کارها، جلوگیری از رفت و آمدهای اضافی کسب وکارهای نو را برای بسیاری از مردم جذاب کرده

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، مزایایی چون صرفه جویی در وقت، انجام سریع و کم هزینه کارها، جلوگیری از رفت و آمدهای اضافی کسب وکارهای نو را برای بسیاری از مردم جذاب کرده است.
با این وجود شرکت های فعال در این حوزه در داخل کشور از جمله قزوین با مشکلات و موانع مختلفی از جمله خلاء های قانونی، نوسانات بازار، کمبود نیروی انسانی و ضعف در آموزش مدیریت و کارکنان روبرو هستند که تقویت و توسعه آنها را با کندی مواجه کرده است.
چنین شرایطی توجه به ساماندهی و حمایت از این گونه کسب و کارها و حل موانع پیش روی آنها را توسط دولت و نهادهای حاکمیتی ضروری می سازد.
به منظور بررسی ظرفیت ها، چالش ها و موانع رونق کسب و کارهای دیجیتال و ارایه راهکارهای لازم درباره توسعه این دسته از کسب و کار؛ میزگردی با حضور سعید پورایمانی مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین، علیرضا خدابخش و « آرمین آچاک» از فعالان کسب وکارهای مجازی برگزار شد.

**کمبود نیروی انسانی ماهر و نبود دانش مدیریت از موانع رونق کسب و کارهای دیجیتال
علیرضا خدابخش که از سال 82 فعالیت خود را در زمینه کسب و کارهای اینترنتی در قزوین آغاز کرده ، پیرامون نقش ایده ها و طرح ها در موفقیت یا شکست یک کسب و کار اینترنتی و دیجیتال گفت: در این حوزه اگر یک طرح و ایده نو، خلاقانه و دارای بازار و مخاطب قابل توجه باشد می تواند موفق باشد در غیر این صورت در همان مراحل ابتدایی با شکست مواجه می شوند.
عضو هیات مدیره شرکت سامانه ارتباطات قاصدک که رزرو و فروش بلیط هواپیما از قزوین به سراسر کشور و دریافت سفارش و پخش غذای رستوران ها را به شکل اینترنتی به عنوان جزئی از فعالیت های خود دنبال می کند، گفت: چند مانع مهم در توسعه و رونق کسب و کارهای دیجیتال در کشور وجود دارد که بعضی از آنها در سطح شهرستان ها بیشتر به چشم می خورد.
وی، کمبود نیروی متخصص در شهرستان ها را یکی از این موانع عنوان کرد و افزود: در قزوین کسانی که وارد این حوزه شده اند آموزش های لازم را ندیده اند هرچند که در مقابل افراد زیادی داریم که وارد دانشگاه نشده اند اما تخصص بسیار بالایی دارند.
وی با بیان اینکه البته در سطح کشور نیروهای متخصص بسیار خوبی داریم، گفت: برخی مشکلات زیرساختی در کشور در فعالیت اینگونه کسب و کارها مانع ایجاد کرده اند به طور مثال بعضی تحریم ها موجب شده تا ما نتوانیم بسیاری از کارها را به راحتی انجام دهیم.
وی اضافه کرد:همچنین فیلترینگ نیز یکی دیگر از این مسائل است به طوری که فردی کسب و کاری راه اندازی کرده و سپس با مشکل فیلتر مواجه شده، که این موضوع یک حالت سرخوردگی برای فرد فعال در حوزه کسب و کارهای دیجیتال ایجاد می‌کند.
وی که به همراه همکارانش استارت آپ هایی( شرکتهای نوپا) در زمینه ارایه خدمات فناوری اطلاعات، غذا (قزوین فود) و املاک (قزوین املاک) پیاده و اجرایی کرده اند، گفت: نوسانات ارزی نیز آسیب زیادی هم از لحاظ نرم افزار و هم سخت افزار به این کسب و کارها وارد می‌کنند.
وی، مشکل مدیریتی را نیز از جمله دیگر موانع رونق کسب و کارهای دیجیتال دانست که هم در سطح کلان و هم در سطح شرکت ها وجود دارد تا جایی که خود شرکت ها نمی دانند با چه طرح کسب و کاری شروع به کار کرده و فعالیت کنند و تجربه مشخصی هم در این خصوص ندارند.
وی گفت:در حال حاضر تعداد زیادی کسب و کارهای اینترنتی در کشور وجود دارد اما تنها تعداد محدودی از آنها موفق می شوند و علت موفق نشدن هم این است که که مدیران شرکتها سیاست‌گذاری و راهبرد درست و مشخصی از کار خود ندارند.
این فعال کسب و کارهای اینترنتی در قزوین گفت: در یک برهه زمانی حدود یک ساله، تبلیغات گوگل در ایران مسدود شد و همین، فرصتی را برای فعالان داخلی فراهم کرد تا بتوانند آن بهایی را که برای تبلیغات به گوگل می دهند در داخل کشور هزینه کنند و همین، موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور شد.
خدا بخش افزود: در شرایط فعلی هم که قیمت ارز دچار نوسان شده، می توان با مسدود کردن تبلیغات در گوگل از خروج ارز جلوگیری و بهایی که برای تبلیغات به این شرکت خارجی پرداخت می شود به یک شرکت داخلی داد وگرنه آنها که پول بیشتری دارند همچنان از دیگران جلو می افتند و زمینه لازم برای رشد کسب و کارهای اینترنتی در کشور از جمله قزوین فراهم نمی شود.
وی به مشکل خروج نیروی متخصص از قزوین نیز اشاره کرد و آنرا چالشی برای کسب و کارهای دیجیتال در استان دانست و گفت: از سال 88 تا کنون حداقل 10 نفر از نیروهای متخصص قزوین به تهران رفتند چون در قزوین به آن سطح درآمدی که می خواستند دست نمی یافتند.

**لزوم حمایت از شرکت های فعال در حوزه کسب وکارهای نو و دیجیتال توسط مسئولان
عضو هیات مدیره شرکت سامانه ارتباطات قاصدک گفت: با توجه به سرعت پیشرفت علم و تحول در زندگی بشر، لازم است تا دولت برای حمایت جدی از فعالیت های اقتصادی در حوزه دیجیتال برنامه ریزی های جدی و عملیاتی داشته باشد.
خدابخش با بیان اینکه در کشور ما بیشتر از خروج برندها، ورود برند مطرح بوده است،گفت: نه تنها در کسب و کارهای دیجیتال بلکه در تمام محصولات، برندهای خارجی با ورود به کشور و گسترش بازار خود در نهایت برندهای داخلی را زیر سئوال برده و آنها را ناتوان می سازند.
خدا بخش گفت: در سطح استانی نیز وضع همین گونه است و با ورود یک برند کشوری، برند استانی نیز دچار تهدید و مشکل می شود که در این جا لازم است مسئولان محلی به کمک برندهای منطقه بشتابند و اجازه نابودی آنها را ندهند.
وی افزود: به عنوان نمونه در سطح استان قزوین چند استارتاپ برای تاکسی اینترنتی پا گرفته بود که با ورود اسنپ همه آنها تقریبا از بین رفتند.
خدا بخش افزود: مسئولان باید شتاب دهنده های حامی کسب و کارهای دیجیتال را توسعه دهند تا این گونه کسب و کارها با تسهیلات و شرایط بهتری فعالیت کنند.

**کسب وکارهای دیجیتال بزودی دنیا را احاطه می کنند
آرمین آچاک از دیگر فعالان کسب و کارهای دیجیتال که تحصیلات خود را در رشته گردشگری و بازاریابی گردشگری تا مقطع دکتری انجام داده و نخستین شرکت خشکشویی آنلاین در قزوین را نیز راه اندازی کرده است،گفت: کسب و کارهای اینترنتی در حال باز کردن جای خود در بین مردم هستند به این ترتیب که شرکت ما در مدت کوتاهی پس از تاسیس روزانه بین 20 تا 30 سفارش دریافت می کند.
وی که برای سرمایه گذاری در این حوزه جدای از راه اندازی خشکشویی، حدود 180 میلیون ریال هزینه کرده تا نرم افزار خاص فعالیت آنلاین خود را تهیه کند، معتقد است امروزه دیگر هر کشوری برای پیشرفت خود باید لزوم حضور کسب وکارهای دیجیتال را بپذیرد چرا که در حال حاضر بعضی محصولات تنها با حضور در حوزه دیجیتال می توانند برای خود مشتری کسب کنند و بزودی این گونه کسب وکارها دنیا را احاطه خواهد کرد.
وی همچنین گفت: در حال حاضر به ویژه در حوزه خدمات، سفارشات حضوری کاربرد زیادی ندارند و بیشتر از طریق نرم افزارها امکان تحقق دارند و پیش بینی می شود ظرف 10 سال آینده خیلی از مشاغل حوزه خدمات مانند آژانس های مسافرتی که جنبه فیزیکی دارند، از بین بروند.
آچاک با بیان اینکه تمام کسب و کارها به ویژه در جهان سوم با نگاه و الگوبرداری به برندهای بزرگ دنیا راه اندازی می شوند،گفت:این خیلی خوب نیست چرا که الزاما قرار نیست هر کسب و کاری ما را به منابع نامحدود برساند اما می تواند فکر ما را برای گسترش خدمات باز کند.
آچاک افزود: دنیا، دنیای ساخت ایده های ناشناخته نیست بلکه دنیای الگوبرداری و کپی برداری های موثر برای رسیدن به مرحله ای پیشرفته تر در جوامع است.
این فعال کسب و کار دیجیتال همچنین گفت:بخشی از توانایی رقابت به محصولات قابل رقابت مربوط است و یک بخش مهم دیگر نیز این است که باید محصول و خدمت ارایه شده توسط شرکت های فعال در زمینه کسب و کارهای اینترنتی دارای ارزش افزوده در بازار رقابت باشد به طور مثال شرکت معتبری چون دیجی کالا به علت بسته بندی خاص محصول خود در کنار تخفیف محصولات در ذهن مخاطب به یک ماندگاری موثر رسیده است.

** کسب وکارهای دیجیتال داخلی در حوزه برندسازی دچار مشکل هستند
مدیرعامل شرکت خشکشویی آنلاین پاکیزان درباره لزوم برندسازی برای محصولات گفت:در برند سازی ما برند ملی داریم اما برند بین المللی نداریم.
آچاک افزود:ما حتی برای انتخاب نام و لوگوی محصولات هم درست کار نمی کنیم و به تناسب نام و لوگوی برند با کشوری که محصول به آن صادر می کنیم توجه نداریم.
وی ادامه داد:برند چیزی نیست که ساخته شود بلکه آن چیزی است که در دهن مخاطب اثر گذاشته و با تاثیر پذیری از شخصیت و ذهنیت ساخته شود.
وی افزود: برندهای موفق زیادی داریم که بدون داشتن معنایی خاص و برگرفته از یک آوا شکل گرفته اند مثلا پپسی بدون هیچ معنای خاصی فقط یک آوا از بازتاب باز شدن درب بطری است که به طور هوشمندانه انتخاب شده و امروز جزو مشهورترین برندهای دنیا است.
وی گفت: از نظر ما هر که بتواند محصول را به تعداد بیشتری بفروشد موفق است در حالیکه شرکتی موفق است که بتواند محصول را در ذهن مخاطب ماندگار کند و این در حالی است که حتی بسیاری از هم وطنان لوگوی محصولات داخلی را به خوبی نمی شناسند و اینها از نقاط ضعف ما در برندسازی است.
این فعال حوزه کسب و کارهای نو گفت: فقط فروش، تمامیت مقوله برند سازی نیست و بازار محصولات یک شرکت را نه بیلبوردهای تبلیغاتی بلکه مردم باید گسترش دهند.
وی در خصوص چالش های فعالیت کسب وکارهای نو و استارت آپ ها نیز اظهار کرد: به غیر از شرکت های فعال در صادرات و واردات، ما عملا برای فروش محصول متخصصانی که مسلط به زبان بوده و محصولات را به زبان انگلیسی برگردانند خیلی کم داریم بنابراین در فروش محصولات خود به خارجی ها از توانمندی لازم برخوردار نیستیم.
آچاک اضافه کرد: روابط سیاسی و چهره ایران در بین کشورهای مختلف خصوصا در کسب و کارهای مجازی چندان مطرح نیست و این موضوع نیز موجب شده تا در حوزه کسب وکارهای نو صادرات نداشته باشیم و فقط متمرکز به بازار داخل باشیم.
وی با بیان اینکه در حوزه زیرساختی نیز نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا با ضعف هایی روبرو هستیم،افزود: یک مساله مهم برای رونق و پیشرفت کسب و کارهای دیجیتال ارسال محصول است و باید دید آیا ما شرکت های قدرتمندی در این زمینه داریم که مشابه کشورهای بزرگ دنیا محصولات را در یک بسته بندی با کیفیت و در مدت بسیار کوتاه به همه نقاط جهان صادر کند؟
وی با بیان اینکه مشکلات کسب وکارهای دیجیتال در شهرستان ها بیشتر از پایتخت است،افزود: به عنوان نمونه یک ضعف کار این گونه فعالیت ها در قزوین این است که ابتدا بازار یک کار چنان رونق می گیرد که از بازار هدف آن فراتر می رود اما پس از مدتی متوقف می شود و نیز کسی که منابع مالی دارد با صاحبان ایده خیلی مشارکت ندارد و این موضوع در نهایت به ضعف و زوال این دسته کسب وکارها منجر می شود.
وی ضعف ساختارهای اداری و خلاء های قانونی را از مشکلات پیش روی شرکت های فعال در حوزه کسب و کارهای اینترنتی دانست و گفت: جدا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتمع دیجیتال وابسته به این وزارتخانه که همکاری های لازم را با ما داشته است، سایر دستگاه ها همکاری چندانی با فعالان این حوزه ندارند.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه بازرسان کار و بیمه از شرکت های دیجیتال شرایطی را برای نظارت و بازرسی مطالبه می کنند در شرکت های فیزیکی وجود دارد در صورتی که ماهیت و نوع فعالیت این گونه شرکت ها با یکدیگر بسیار متفاوت است.

**دریافت جواز کسب از اتاق اصناف برای شرکت های نوپا سخت و پرهزینه است
مدیر شرکت خشکشویی آنلاین پاکیزان همچنین گفت: اخذ جواز کسب برای استارت آپ ها زیر نظر اتاق اصناف است و چون تعداد کسب و کارهای اینترنتی زیاد شده است، این موضوع به مرکز کسب و کارهای اینترنتی تهران سپرده شده است.
آچاک افزود: استارت آپ ها که برای راه اندازی و فعالیت اعتبار زیادی ندارند برای دریافت جواز حداقل باید یک میلیون و 500 تا2میلیون تومان در همان ابتدای راه باید پرداخت کنند و همزمان هم باید وارد فرایند پیچیده مالیات و بیمه شده و متاسفانه اداره کل مالیات هم به عنوان شرکتی با درآمدهای میلیونی و آنچنانی به آنها نگاه می کند.

**ضرورت تشکیل کارگروه کسب و کارهای نو و دیجیتال در کشور و استان ها
مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین نیز در این میزگرد حمایت از استارت آپ ها را یک دغدغه جدی عنوان کرد و گفت:حمایت از ایده های نو و کسب و کارهای نوین در جامعه ما باید به گونه ای باشد که هرکس فکری نو دارد جرات بروز و طرح آن را هم داشته باشد.
سعید پور ایمانی افزود: ما در زمینه ایده های نو در قزوین استعدادهای کمی نداریم و باید با تشکیل شورا یا کاروگروهی در سطح کشور و همچنین استان متشکل از مسئولان مرکز فناوری ارتباطات، استانداری ، فرهنگ و ارشاد اسلامی، پارک علم و فناوری و دانشگاه ها زمینه شناسایی و سپس حمایت از آنها را فراهم کنیم.
وی از برگزاری جشنواره حمایت از ایده های استارت آپی در قزوین در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت:این برنامه با همکاری دستگاه های مربوط در موضوعات مختلف برگزار و به پنج ایده برتر در وهله اول وام یک میلیارد ریالی برای شروع کار پرداخت می شود.
وی گفت:در استارت آپ ها، نخست ایده و سپس نیروی انسانی و سرمایه گذار مهم هستند و ما در آموزش و ارتباط با سرمایه گذار می توانیم صاحبان ایده ها را تا زمانی که به مرحله عملی فعالیت خود برسند حمایت کنیم.

**کسب وکارهای نو و دیجیتال در قزوین هنوز جدی گرفته نشده اند
وی با بیان اینکه کسب وکارهای نو و دیجیتال در قزوین هنوز آنگونه که باید و شایسته است جدی گرفته نشده اند، اضافه کرد:با وجود داشتن استعدادهای برتر در قزوین به جز چند مورد استارت اپ های داخلی دانشگاه آزاد و یک مورد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) چندان این موضوع مورد توجه قرار گرفته نشده و همین امر موجب خروج صاحبان ایده و سرمایه گذاران از داخل استان می شود.
پورایمانی با اشاره به رشد روزافزون شرکت های فعال در زمینه کسب وکارهای دیجیتال و استارآپ ها خاطرنشان کرد:60درصد شغل های فعلی تا چند سال دیگر از بین می روند و باید با کمک رسانه ها، دستگاه های اجرایی و تمام تریبون ها ضرورت روی آوردن به کسب و کارهای نو به مردم تبیین شود.
وی ادامه داد: باید شرکت ها و فعالان موفق در حوزه کسب وکارهای نو و دیجیتال را به مردم معرفی کنیم.
پورایمانی اضافه کرد: باتوجه به وضعیت صنعت در قزوین، باید کسب و کارهای نو حمایت شوند و تلاش می کنیم از سال 97 نگاهی جدی تر به این حوزه داشته باشیم.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به چالش های فعالان کسب و کارهای دیجیتال اشاره کرد و گفت:یکی از مشکلاتی که استارت آپ های ما با آن مواجه هستند عجله زیاد آنها برای رسیدن به هدف اصلی و تغییر مداوم استراتژی در حین کار است به طوری که این تغییرات آنها را در رسیدن به هدف اصلی ناکام می گذارد.
وی، مخاطب شناسی و احترام به مردم را نیز از دیگر ملزومات کار استارت آپ ها عنوان کرد و گفت: خیلی از فعالان کسب وکارهای دیجیتال به این مقوله آنگونه که باید دقت ندارند.
پورایمانی گفت: از یک سوی دیگر فرهنگ خرید اینترنتی نیز هنوز آنچنان که باید در بین مردم قزوین نهادینه نشده و شهروندان اعتماد زیادی به این کسب و کارها ندارند در حالی که در شهرهای بزرگی چون تبریز، مشهد و شیراز خرید اینترنتی به یک امر عادی تبدیل شده است.
وی با تاکید بر حمایت از برندهای استانی فعال در حوزه کسب وکارهای دیجیتال، گفت: شرکت های فعال در این حوزه هم باید در فضای رقابتی بتوانند با خلق ارزش افزوده خدمت قابل اعتماد به مشتریان خود ارایه دهند تا آنها جذب اینکونه کسب و کارها شوند.

** خلاء های قانونی، مانعی پیش روی رونق کسب و کارهای دیجیتال
مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین در ادامه به ضعف حمایت از شرکت های اینترنتی اشاره کرد و گفت: یکی از مسایل پیش روی این شرکت ها خلاء های قانونی است که باید آنها را رفع کنیم.
وی اضافه کرد:: شرکت های فعال در حوزه کسب وکارهای دیجیتال برای چند نفر اشتغال زایی داشته اند، اما اداره کار در هنگام ثبت و تایید از آنها می خواهد نیروی انسانی در هنگام حضور بازرسان آنها به صورت ملموس و فیزیکی مشغول کار باشند و یا نماینده بیمه زمانی بیمه نیروی انسانی را تایید می کند که این افراد درکارگاهی مشغول فعالیت باشند در حالی که کسب و کارهای اینترنتی چنین ویژگی هایی ندارند.
پورایمانی خاطرنشان کرد:از مسئولان تقاضا می شود اگر این مسایل ناشی از ضعف قوانین و یا ضعف در اجرای قوانین است نسبت به اصلاح آن تدبیری بیندیشند چرا که تا چند سال آینده کسب و کارهای اینترنتی به صورت گسترده تری، وجه غالب اشتغال را دربرخواهد گرفت.
وی اظهار کرد: باید اذعان کرد که برای اشتغال زایی، تلاش در حمایت از کسب و کارهای دیجیتال شاید کم هزینه تر و موفق تر از کسب و کار صنعتی باشد.

**داشتن نشان شامد به اعتماد سازی و امنیت شرکت های دیجیتالی کمک می کند
مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین به تسهیل شرایط برای ارایه مجوز به کسب وکارهای دیجیتالی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: شرکت های دیجیتالی برای کسب مجوز نیازی به مراجعه حضوری ندارند و با مراجعه به سایت ساماندهی محتوای فضای مجازی و بارگذاری مدارک مورد نیاز ظرف مدت 2 هفته از اعلام استعلام حراستی مجوز فعالیت دریافت می کنند.
پورایمانی با تاکید بر اینکه کسب وکارهای دیجیتالی باید نشان شامد دریافت کنند، افزود: با دریافت نشان شامد توسط این گونه شرکت ها، هم مخاطب با اعتماد کامل می داند که موسسه مربوطه قانونی است و هم در صورت وجود مشکل خاصی بین شرکای شرکت و یا هر نارضایتی امکان پیگیری در اقامه دعوی برای طرفین وجود خواهد داشت.
پورایمانی در ادامه به حمایت های درنظر گرفته شده در مرکز دیجیتال قزوین از استارآپ ها و کسب وکارهای اینترنتی اشاره کرد و گفت: برای حمایت از ایده های نوپا در مدت زمان کوتاه تا زمان شکل گیری آنها فضایی را به آنها اختصاص می دهیم به طوری که همزمان پنج استارت آپ را می توانیم در این زمینه حمایت کنیم.
7388*3013/6012
انتهای پیام

نظر شما