شناسهٔ خبر: 24208641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سمنان| جزئیات اقدامات مقابله با آنفلوانزای پرندگان در استان سمنان

R41366/P41362/S6,64/CT13

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به آخرین اقدامات مقابله با آنفلوانزای پرندگان در استان سمنان گفت: سویه جدید آنفلوانزای پرندگان باقابلیت سرایت به انسان در گیلان مشاهده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، محمد سعیدی در میزگرد تخصصی که در دفتر تسنیم استان سمنان برگزار شد اظهار داشت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان که اخیراً در برخی نقاط کشور شیوع یافته ‌یک ویروس خطرناک برای صنعت استان سمنان به شمار می‌رود که عامل شیوع آن در کشور حیات‌وحش است.

وی با بیان اینکه استان سمنان در مسیر کوچ پرندگان قرار دارد اذعان کرد: این مسئله نقش ویژه‌ای در شیوع بیماری‌های مشترک دام و پرندگان و انسان‌ها در برخی نقاط استان سمنان دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به وجود استخرهای آبی و برخی جاذبه‌های استان بسیاری از پرندگان آبزی و سایر طیوری که کوچ زمستانه دارند را به این مناطق جذب می‌کند افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان یک چالش جدی برای صنعت دام‌پروری که بالغ‌بر 5000 میلیارد تومان در سراسر استان سرمایه‌گذاری شده است ایجاد می‌کند.

وی از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در روستای مؤمن آباد سرخه خبر داد و ابراز داشت: این بیماری برای نخستین بار در سرخه شناسایی و مهار شد و تاکنون هیچ‌گونه اثری از شیوع آنفولانزا در سایر نقاط استان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به آخرین اقدامات مقابله با آنفولانزای پرندگان در استان سمنان خاطرنشان کرد: در این مدت زیستگاه‌های استان با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مربوطه به‌صورت مداوم پایش شده است.

وی با تأکید بر اینکه در راستای شیوع این بیماری در استان خسارت‌ها و تلفاتی در حیات‌وحش و مرغ‌های بومی واردشده است اعلام کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون این بیماری به هیچ‌یک از مرغداری‌های استان سرایت نکرده است.

سعیدی با بیان اینکه مرغداری‌های استان از سلامت کامل برخوردارند و مشکلی در این بخش به وجود نیامده است تصریح کرد: بالغ‌بر 22 درصد از اشتغال استان سمنان در صنعت دام‌پروری و مرغداری‌های استان قرار دارد.

وی ابراز داشت: اگر این ویروس به صنعت دام‌پروری و مرغداری استان وارد شود خسارت‌های جبران‌ناپذیری با به این بخش وارد می‌کند به همین سبب باید طرح‌های مراقبتی را بیش‌ازپیش تقویت کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره اینکه این ویروس همچنان در گردش است اذعان کرد: این ویروس از حیات‌وحش به حیوانات اهلی و دام و طیور سرایت کرده است و به‌شدت قابلیت تکثیر بیشتر و دارد.

وی در ادامه از شیوع یک‌سویه جدید از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته در 60 کشور دنیا خبر داد و افزود: این بیماری به‌شدت عفونت‌زا و خطرناک است و تاکنون تعداد زیادی از پرندگان برای جلوگیری از شیوع این بیماری در ایران معدوم شدند.

سعیدی با بیان اینکه از ابتدای سال 96 تاکنون بالغ‌بر 21 میلیون قطعه از پرندگان در برخی نقاط کشور معدوم شدند تأکید کرد: مناطق روستایی و مرغ‌های بومی بیش از سایر انواع طیور در کشور در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقداماتی که در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان سمنان انجام‌شده است اظهار داشت: بالغ‌بر 12 هزار تخم نطفه دارد برای رفع نیاز استان سمنان به مرغ و تخم‌مرغ وارد استان سمنان شد.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: مردم از خریداری مرغ‌های بومی در خارج از استان خودداری کنند چراکه خطر این بیماری بسیار جدی است و هرگونه خطایی امکان بروز خسارت‌های فراوانی به صنعت و سلامت انسان می‌شود. سم‌پاشی مرغداری‌ها و زیستگاه‌های استان سمنان از دیگر اقداماتی است که در این عرصه به‌صورت مداوم انجام می‌شود.

سعیدی با اشاره به وجود 450 مرغداری فعال در استان سمنان بیان کرد: استان سمنان نقش ویژه‌ای در تأمین مرغ موردنیاز سایر استان‌های کشور دارد و بالغ‌بر 70 درصد از مرغ تولیدی استان سمنان مازاد است و به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اظهار داشت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان به‌سرعت می‌تواند تغییر ژنتیکی دهد و به انسان نیز سرایت کند به همین سبب در صورت مشاهده اثرات این بیماری در طیور به‌سرعت معدوم‌سازی می‌شوند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما