شناسهٔ خبر: 24208512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تهران| شوراها حق عزل و نصب پرسنل شهرداری‌ها را ندارند

R7840/P1377/S6,60/CT11

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استاندار تهران گفت: شأن شوراها نظارتی است و شوراها حق دخالت در امور شهرداری و عزل و نصب پرسنل شهرداری را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسلامشهر، هادی رحمتی عصر امروز در آئین تکریم و معارفه شهردار چهاردانگه که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی شهید همت این شهر برگزار شد، با بیان اینکه شأن  اعضای شوراها نظارتی است اظهار داشت: شوراها حق دخالت در امور شهرداری و عزل و نصب پرسنل  شهرداری و معاونان شهردار را ندارند.

وی بیان کرد: جایگاه اعضای شوراها نظارت بر امور و فعالیت‌های شهرداری است و در هیچ جای قانون نیامده است که اعضای شورای شهر در امور شهرداری و جابه جایی نیروها دخالت کنند، همان طوری که  وظیفه فرمانداران نیز نظارت بر امور شوراها و عملکرد آن‌ها است.

مردمان چهاردانگه مطالبه‌گر باشند

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استاندار تهران با گلایه از اعضای شورای شهر چهاردانگه افزود: انتخاب شهردار نخستین وظیفه اعضای شورای شهر است و امیدوارم انتخاب آخرین شهردار در استان تهران که با تأخیر بسیار انجام شد، گزینه مناسب و موفقی باشد تا به مردم خدمت کند.

رحمتی تصریح کرد: مردمان شهر چهاردانگه مردمی مطالبه‌گر هستند، فضاهای مجازی حاکم بر این شهر  علاوه بر تهدید می‌تواند فرصتی برای شناسایی محدودیت‌ها و محرومیت‌های موجود باشد که باید با بهره‌گیری از تمام توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها و با پاکدستی در خدمت مردم بود و در جهت رشد و توسعه شهر گام برداشت.

87 درصد مجموعه پارلمان‌های شهری در استان تغییر کرده‌اند

وی در ادامه با اشاره به تغییرات 87 درصدی در مجموعه شوراها و پارلمان شهرها تأکید کرد: تغییرات به وجودآمده به معنی این نیست که مدیران قبلی قدرت اجرایی مدیران و اعضای فعلی را  نداشتند، بلکه به دلیل این است که مردم انتظار شتاب بیشتری در توسعه شهری و ارائه خدمات مطلوب‌تر از مجموعه مدیریت شهری دارند.

توسعه پایدار مستلزم برنامه‌محوری است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استاندار تهران گفت: برای رسیدن به یک توسعه پایدار باید برنامه‌محور بود و با انجام اقدامات علمی و پژوهشی با پشتوانه علمی و کارشناسی شده حرکت کرد، زیرا نگاه سلیقه‌ای، کوته‌بینی و بسته جایی در این فضا ندارد و مسئولان باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

برنامه‌های شهرداری باید همراه با پیوست فرهنگی باشد

رحمتی ادامه داد: باید ضرورت‌ها و چالش‌های موجود در شهر را شناسایی و براساس برنامه‌ریزی های 5 ساله، یکساله، کوتاه مدت و مدون و بر پایه درآمدها با اولویت‌های موجود اقدامات و فعالیت‌های شهرداری عملیاتی  شود.

وی سپس با تأکید بر نگاه فرهنگی به فعالیت‌های شهرداری اظهار داشت: برنامه‌های شهرداری حتماً باید با نگاه فرهنگی و پیوست فرهنگی همراه باشد تا در اجرای طرح‌های عمرانی، فعالیت‌های متناسب با فرهنگ  منطقه انجام شود.

توسعه موردی و سرطانی در چهاردانگه برچیده شود

مدیرکل امور شهری و شوراهای استاندار تهران با بیان اینکه شهرداران باید تشکیلات ساختار انسانی را مورد مدائقه قرار دهند تصریح کرد: ارتقاء شاخص‌ها و بهبود مدیریت شهری و رعایت طرح جامع همواره مورد تأکید ما است و باید توسعه موردی و سرطانی در چهاردانگه برچیده و مورد رسیدگی قرار گیرد.

سوله‌های ساخته شده در چهاردانگه آئین‌نامه‌ ایمنی آتش‌نشانی ندارند

رحمتی همچنین افزود: به علت ارزش افزوده اراضی در منطقه، تصرف و ساخت وسازهای غیرمجاز در سطح شهر چهاردانگه باید مورد رسیدگی قرار گیرد، سوله‌های ساخته شده در چهاردانگه هیچ کدام آئین‌نامه‌های ایمنی آتش‌نشانی را نداشته و به صورت غیر ایمن احداث شده‌اند که در صورت بروز حوادث می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به وجود آورد.

پروژه محور آیت‌اله سعیدی در دستور کار شهرداری قرار گیرد

وی در ادامه با اشاره به اینکه محور آیت‌اله سعیدی به عنوان پیشانی شهر چهاردانگه و جاده ترانزیتی در منطقه است تأکید کرد: با توجه به درآمدهای شهرداری و مبالغ اعلام شده، تعریض این محور یکی از نیازهای اصلی شهر است که با توجه به درآمدهای دولت، باید شهرداری از طریق توافقات و جذب سرمایه‌گذار بهره‌برداری از این طرح را دستور کار خود قرار دهد.

شهرداری به هیچ ساختمان ناپایداری پایان کار ندهد

مدیرکل امور شهری و شوراهای استاندار تهران گفت: شهردار موظف است شهر را در برابر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، حریق و غیره ایمن‌سازی کند و این امر امکان‌پذیر نیست جز با کنترل و نظارت دقیق و رعایت استانداردهای لازم شهرداری نباید روی هیچ ساختمان ناپایدار پایان کار صادر کند.

رحمتی افزود: باید با بناهایی که مهندسان ناظر در آن‌ها حضور ندارند و یا فقط با امضاء‌فروشی بر طرح‌ها نظارت می‌کنند، برخوردهای لازم قضایی صورت گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در چهاردانگه افراد ارزشی، اندیشمند، ورزشی و قرآنی بسیاری وجود دارد که شهرداری می‌تواند با برنامه‌ریزهای لازم و تشکیل تشکل‌های مختلف در ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی و غیره از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مجموعه شهر در جهت رشد و آبادانی شهر بهره گیرد.

انتهای پیام/ش

نظر شما