شناسهٔ خبر: 24208461 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نیاز به گسترش پرتو درمانی به دلیل افزایش سرطان

R1014143/P1014143/S2,24/CT12

با توجه به شیوع تومورهای بدخیم سرطانی در کشور رو به افزایش است، نیاز به پرتودرمانی به‌عنوان یک روش کارآمد و بسیار موثر در درمان ۶۰ تا ۷۰ درصد این بیماران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، سیدهادی مولانا در مراسم رونمایی و شروع به کار دستگاه IMRT، به پیشبرد هرچه بهتر تشخیص و درمان سرطان در کشور پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه شیوع تومورهای بدخیم سرطانی در کشور رو به افزایش است، نیاز به پرتودرمانی به‌عنوان یک روش کارآمد و بسیار موثر در درمان 60 تا 70 درصد این بیماران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است تا نیاز به مراکز تخصصی در این زمینه بیش از پیش احساس شود.

مولانا درباره شتاب‌دهنده CLINACIX عنوان کرد: «شتاب‌دهنده High Energy مدل IX ساخت شرکت VARIAN کشور آمریکا از نسل C شتاب‌دهنده‌هاست که دارای دو انرژی فوتون MV6 و MV18 و پنج انرژی الکترون Mev20,Mev16,Mev12, Mev9, Mev6 است که قابلیت درمان انواع تومورهای سطحی و عمقی را فراهم آورده است؛ شتاب‌دهنده IX مجهز به سیستم کولیماتور چندبرگی است. لیف‌های مرکزی دارای دقت نیم سانتیمتری بوده و قابلیت ایجاد انواع فیلد درمانی با شکل‌های مختلف و با دقت بالا را فراهم می‌آورد؛ شتاب‌دهنده IX دارای سیستم تصویربرداری پورتال(EPID) از نوع aSi_500 بوده که قابلیت انجام تصویربرداری قبل از درمان، در حین درمان و بعد از درمان را به‌منظور پرتودرمانی مبتنی‌بر تصویربرداری(تکنیک IGRT) فراهم می‌آورد. این قابلیت باعث افزایش کیفیت و دقت درمان در زمینه واگذاری صحیح دوز تجویزی به هدف مورد نظر می‌شود؛ شتاب‌دهنده IX دارای وضعیت درمانی High dose rate جهت انجام انواع تکنیک‌های درمانی تمام بدن با فوتون(TBI) و الکترون(TSET) است

مولانا ادامه داد: «تنها مرکزی که بتواند به صورت تخصصی از دستگاه «IMRT» استفاده کند این مرکز است که در روز جمعه از آن رونمایی می‌شود. کلینیک سرطان «روشنا» یکی از نخستین مراکز تخصصی و فوق‌تخصصی خصوصی سرطان در ایران است که با ایده دکترسید هادی مولانا و جمعی از متخصصان این رشته و با هدف کمک به آگاهی از سرطان و پیشگیری از شیوع آن در وسعت 348 مترمربع و در 11 طبقه که شامل تمام بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی مرتبط با درمان بیماران مبتلا به کانسر از جمله بخش‌های رادیوتراپی و آنکولوژی، فیزیک، تصویربرداری، آزمایشگاه، شیمی‌درمانی، کلینیک‌های تخصصی و داروخانه است، شروع به فعالیت کرده است.

همچنین یکی از افراد موسس کلینیک رادیوتراپی آنکولوژی روشنا با اشاره به بخش‌های موجود در این مجموعه گفت: «این کلینیک شامل بخش‌های پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و در آینده تصویربرداری، آزمایشگاهی، اورولوژی و گوارش درصدد است تمام نیازهای تخصصی را در راستای تسهیل در امر درمان سرطان در محیطی آرام و دلنشین و با کادری مجرب و آموزش‌دیده فراهم آورد. بخش پرتو درمانی روشنا با فراهم آوردن آخرین امکانات مورد نیاز به‌منظور انجام انواع روش‌های پرتو درمانی پیشرفته مانند CRT3، TSET، IMRT، IGRT و قابلیت انجام تکنیک VMAT مرکزی منحصربه‌فرد در کشور بوده و آخرین روش‌های درمانی روز دنیا را در دسترس بیماران کشورمان قرار می‌دهد تا این بیماران بتوانند به بهترین نحو ممکن و با بیشترین دقت در داخل کشور درمان شوند و نیازی به ارجاع به خارج از کشور نداشته باشند.

همچنین مولانا روش‌های درمانی که در این مرکز رادیولوژی و آنکولوژی مورد استفاده برای درمان بیماران سرطانی قرار می‌گیرد را به شرح ذیل معرفی کرد:

DCRT3 (پرتودرمانی تطبیقی سه بعدی)

یک روش درمانی پایه در بحث پرتودرمانی بوده که تمام مراحل طراحی درمان و بارگذاری آن با کمک تصاویر سه‌بعدی و سیستم‌های طراحی درمان کارآمد در این زمینه انجام می‌گیرد.

TSET (پرتودرمانی تمام بدن با بیم الکترونی)
این تکنیک با استفاده از دسته پرتوهای الکترونی به‌منظور درمان تومورهای پوستی که ناحیه وسیعی از پوست بیماران را دربرمی‌گیرد، حرکت کرده و در این زمینه از تجارب افراد مجرب و کشورهای اروپایی استفاده کرده است.

IGRT (پرتودرمانی مبتنی‌بر تصویر)
این سیستم تصویر‌برداری aSi_500 این توانایی را دارد که درمان مبتنی‌بر تصویربرداری همزمان را با بالاترین دقت ممکن فراهم آورد، به‌گونه‌ای که می‌توان با این روش دقت درمان را به بالاترین حد ممکن که لازمه یک درمان بهینه و باکیفیت است، برسانیم.

IMRT (پرتودرمانی با شدت بهینه‌شده)
نقطه‌عطف روش‌های پرتودرمانی جدید روش IMRT است که در آن اصل درمان بر افزایش دوز تجویزی به بافت تومورال و حفظ حداکثری بافت‌های سالم اطراف آن از آسیب ناشی از پرتو استواراست.که این تکنیک برای نخستین‌بار در ایران با این سطح از کیفیت در حال اجراء است و چهارم اسفند 96 به طور رسمی با جمعی از متخصصان و مسولین آغاز به کار رسمی این تکنیک را در این مرکز رونمایی می‌شود
تا دیگر هموطنان برای بهره بردن از این درمان تخصصی لازم نباشد با صرف هزینه های بالای ارزی و اتلاف وقت شان از ایران خارج شوند.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از مراکز خصوصی درمانی خاطرنشان کرد: تاکنون دولت هیچ حمایتی از ما نداشته است و هیچ وام یا تسهیلاتی به ما ارائه نداده است و تمام هزینه با خودمان یا وام‌های 28 درصد بوده است؛ امید داریم تا دولت نگاه بهتری به مراکز خصوصی درمان و مقابله با سرطان داشته باشد چراکه کیفیت درمان در مراکز ما موجب افزایش روحیه و ارائه خدمات بهتر به این بیماران است.

انتهای پیام/

نظر شما