شناسهٔ خبر: 24208256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

علیرضا حسنی خبر داد:

چهارمین جشنواره "زبان مادری" در رشت برگزار می شود

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت؛ چهارمین جشنواره "زبان مادری" در رشت برگزار می شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ، علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با توجه به نامگذاری۲۱ فوریه به نام روز جهانی زبان مادری اظهار داشت : با توجه به این امر سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان رشت و با همکاری فعالان حوزه فرهنگی چهارمین جشنواره زبان مادری را برگزار می کند.

وی افزود: این جشنواره در محل برگزاری همایش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان در روز پنجشنبه برگزار می شود.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با تاکید بر اینکه زبان مادری انتقال دهنده باورها وسنتهای مردم هر منطقه است گفت: اگر زبان یک ملت از بین برود فرهنگ آن ملت نابود شده است.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی کودکان و نوجوانان با زبان مادری عنوان کرد و افزود: اجرای برنامه هایی چون قصه گویی، شعر خوانی و اجرای نمایش با گویش گیلکی و سخنرانی اساتید این حوزه و نیز تجلیل از فعالان ترویج زبان مادری از جمله برنامه های این جشنواره است.

علیرضا حسنی تاکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه سالروز درگذشت زنده یاد میر ابوالقاسمی از فرهیختگان و اساتید تاریخ این دیار هستیم برنامه ریزی می شود تا در چهارمین جشنواره زبان مادری از خانواده این فرهیخته تجلیل شود.

وی تصریح کرد: در برخی از خانواده ها امروز گویش گیلکی و زبان مادری متکلم ندارد و گفت و گو با این گویش به هیچ وجه انجام نمی شود و این وظیفه متولیان فرهنگی است که با برنامه های مناسب ،صحبت و آشنایی با زبان مادری را برای کودکان زیبا جلوه دهند و با ایجاد اعتماد به نفس ،کودکان را ترویج به آشنایی با هویت خود کنند.

وی با اشاره به اینکه توجه به زبان‌مادری سبب اغنای فرهنگی خواهد شد گفت: زبان مادری سرمایه اجتماعی و عاملی برای همبستگی اجتماعی ، قومی و محلی محسوب می شود که نابودی آن مساوی با از بین رفتن هویت و سرمایه اجتماعی است چرا که زبان بیش ترین نقش را در آگاهی هر ملتی از تاریخش دارد.

 

نظر شما