شناسهٔ خبر: 24207943 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیشگیری از آثار زیان بار ریزگردها با مصرف میوه و سبزی و کلسیم

پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای پیشگیری از آثار زیان بار ریزگردها مصرف میوه و سبزی و مایعات سرشار از کلسیم لازم است.

صاحب‌خبر -

پیشگیری از آثار زیان بار ریزگردها با مصرف میوه و سبزی و کلسیمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، دکتر افشین شیرکانی افزود: علاوه بر این توصیه می‌شود افراد مصرف بیش از 4 تا 6 لیوان آبمیوه، و استحمام را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

وی ادامه داد: با شدت گرفتن گرما تأثیر منفی ریزگردها نیز بیشتر می‌شود و بهتر است افراد از ساعت 10 صبح تا 5 عصر به‌جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند.

دکتر شیرکانی بیان کرد: اوایل خرداد تا مهر بیشترین حضور ریزگردها در استان بوشهر است، بنابراین آسیب‌زایی آنها در این فاصله زمانی بیشتر بوده و افراد باید نکات پیشگیرانه را رعایت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان این‌که بیماران مبتلابه آسم و آلرژی، بیماران قلبی و عروقی، زنان باردار، کودکان و سالمندان، بیشتر در معرض خطرات ریزگردها قرار دارند، افزود: ماسک‌های کاغذی که معمولا استفاده می‌شوند برای گردوغبارها که ذرات بزرگی هستند مناسبند اما برای ریزگردها مفید نیستند و افراد باید ماسک‌های N95 یا N3 که دولایه هستند استفاده و هر دو تا چهار ساعت یک‌بار آنها را عوض کنند.

او گفت: با توجه به‌قرار گرفتن استان بوشهر در معرض دو جبهه ریزگردهای غربی و جنوبی و همسایگی با کشورهای عراق و عربستان، بوشهری‌ها باید مراقب خطرات ناشی از ریزگردها باشند.

دکتر شیرکانی خاطرنشان کرد: گردوغبار معمولاً به‌صورت لایه‌ای با ارتفاع 10 تا 20 متر از سطح زمین با بادهای محلی شکل‌ می‌گیرد و در طول چند ساعت از بین می‌رود اما ریزگردها به دلیل اندازه بسیار کوچک، جبهه‌های وسیعی از جو زمین را اشغال می‌کنند و چندین روز در اطراف ما معلق باقی می‌مانند

این پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی بابیان این‌که بوشهر از استان‌های آلرژی خیز به شمار می‌رود، افزود: آلرژی پاسخ افزایش‌یافته سامانه ایمنی بدن به ذراتی است که در حالت عادی برای انسان خطراتی ندارد و بسته به این که این ذرات وارد بینی، گلو و پوست شده باشد، عوارض متفاوتی را از خود نشان می‌دهد.

او با اشاره به این‌که عوارض آلرژی در افرادی که زمینه ژنتیکی دارند بیشتر خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: ریزگردها زمانی که در هوا منتشر می‌شوند می‌توانند بارهای ویروسی، میکروبی، مواد شیمیایی، آلاینده‌ها، گرده‌های گل، ریزه‌های قارچ‌ها و علف‌زارها را به همراه خود حمل و به ریه فرد وارد کنند که به علت استنشاق طولانی‌مدت عوارضی را برای افراد به وجود می‌آورد.

نظر شما