شناسهٔ خبر: 24207769 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش/ واکنش توییتری‌ها به سقوط هواپیما

لاشخور‌های سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت ۲۰ فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟

تعدادی از خارج‌نشینان که پس از اغتشاشات دی ۹۶ از سوی عربستان و منافقین حمایت مادی می‌شدند، با لاشخوری سیاسی ضمن حمله به مردم، سعی کردند ...

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-سیدمهدی حاجی‌آبادی؛ با سقوط یک فروند هواپیمای ای تی آر ۷۲ دوباره این سؤال مطرح شده که آیا این هواپیما امن است؟ سؤالی که یکبار دیگر پیش از خرید این هواپیماها توسط ایران‌ایر مطرح شده بود. طبق گزارش‌های منابع مختلف، هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان تا کنون چندین بار دچار نقص موتور شده است. سن این هواپیما ۲۵ سال گزارش شده است و با این سن این هواپیما باید پنج سال پیش بازنشسته می‌شد.

موتور سمت راست این هواپیما در سال ۹۲ نیز از کار افتاده بود، اما حجت‌الله فولاد، خلبانی که امروز هواپیمای سقوط کرده را هدایت می‌کرد، توانسته بود آن را بر زمین بنشاند.کاپیتان «حجت‌الله فولاد» خلبان باتجربه پرواز آسمان، یک بار دیگر در پرواز یاسوج به تهران در سال ١٣٩٢، با از کار افتادن موتور شماره ٢ هواپیمای ATR72، در شرایط اضطراری قرار گرفته بود اما توانست هواپیما را به سلامت در فرودگاه یاسوج به زمین بنشاند. این بار آب و هوای کوه‌های دنا با او و بیش از ۶۰ سرنشین هواپیما، اما یار نبود.

کاربران فضای مجازی به این مساله واکنش‌های مختلفی نشان دادند. یکی از کاربران با یادی از خانواده‌های جانباختگان این حادثه نوشت: گوینده اخبار داره اسامی مسافران هواپیمارو میخونه.. با هر اسم یه خانواده داره فرو میریزه :'( خدایااا
لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟

محمدعلی کول، از فعالین سابق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به دسته‌بندی واکنش‌ها درمورد سقوط هواپیمای آسمان اشاره کرد و گفت: تو قصه #سقوط_هواپیما با چهار گروه رو به رو ایم: + بی تفاوت‌ها. + اونایی که همدردی می کنن. +اونایی که علاوه بر همدردی از مسئولین ماجرا مطالبه گری می‌کنن و اگه مقصر بودن ب محکمه می‌کشنشون تا دوباره تکرار نشه. + شغال هایی که ازگوشت مرده هموطناشون می‌خورن وماجرا رو سیاسی می‌کنن.
لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟


امنیت ATR و سوانح هوایی ایران/ سروکله لاشخورهای سیاسی سعودی پیدا می‌شود
در حالت کلی می‌توان گفت هواپیمای ای تی آر ۷۲ از هواپیماهای کلاس کوتاه‌برد است. تولید این هواپیما از سال ۱۹۸۸ آغاز شده و تا کنون شش سری از این مدل ساخته شده است. مدل سقوط کرده هواپیمای آسمان از نوع ای تی آر ۷۲ سری ۲۱۲ است که در سال ۱۹۹۲ تولید شده است. این مدل از موتور PW127 شرکت پرت اند ویتنی استفاده می‌کند.

سرعت این هواپیما نسبت به هواپیماهای بزرگ‌تر مجهز به موتور توربو فن، چند صد کیلومتر کمتر است اما این سرعت کم برای مسیرهای کوتاه یک مزیت است چرا که مصرف سوخت این هواپیما بسیار کمتر از هواپیماهای بزرگتر است و به دلیل مصرف سوخت کم و هزینه عملیاتی بسیار کمتر، امکان پرواز این مدل به فرودگاهای کوچک و کم مسافر، صرفه اقتصادی پیدا می‌کند.

هواپیمای ای تی آر ۷۲ در شرایط آب هوایی با یک موتور یا حتی بدون موتور هم می‌تواند در زمین‌های مسطح فرود امنی داشته باشد. اما در شرابط کوهستانی برای داشتن قدرت مانور نیاز به دو موتور سرحال با حداکثر توان است. شرایطی که طبق گزارش‌های منابع مختلف هواپیمای ای تی آر ۷۲ سقوط کرده شرکت آسمان پس از ۲۵ سال کار فاقد آن بوده است.فرودگاه یاسوج یکی از سخت‌ترین فرودگاه‌های ایران برای خلبان‌ها از نظر فرود است. به این پارامتر وضعیت نامساعد آب و هوا و فرسودگی هواپیما و احتمال خرابی یک یا دو موتور را هم اضافه کنید .
 
در خطوط هوایی ایران بارها اشتباه در به پرواز درآوردن هواپیماها در شرایط بد جوی گزارش شده و یکی از معروف‌ترین آنها پرواز هواپیمای بویینگ ۷۲۷ ایران به سمت ارومیه بود.پرواز شماره ۲۷۷ هواپیمایی ایران ایر به علت اوضاع نامساعد جوی و مه شدید ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه ۱۹ دی ۱۳۸۹ در دشت نزدیک به روستای کلیساکندی ارومیه سقوط کرده بود.

یک سال قبل از سقوط این هواپیما، کارشناسان ایران ایر خواستار از رده خارج شدن این هواپیما به دلیل فرسودگی شده بودند اما نه تنها این مدل از رده خارج نشد بلکه در شرایط سخت آب و هوایی به پرواز در آمد و سقوط کرد.غنیس، از کاربران توییتر هم با انتقاد از به پرواز درآمدن هواپیما در شرایط بد هوایی نوشت: هی میگن هوا مساعد نیست نمیشه جستوجو کرد، خو مساعد نیست برای چی اجازه پرواز دادین به هواپیما؟
 
لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟

 
حالا دوباره این حادثه با شرایط مشابه اما این بار برای ای تی آر ۷۲ تکرار شده است. جالب آنکه هم اکنون قدیمی‌ترین بوئینگ ۷۲۷ جهان در شرکت آسمان همچنان در حال فعالیت است.شرکت ایران‌ایر به تازگی چندین فروند ای تی آر ۷۲ را تحویل گرفته اما با توجه به سقوط هواپیمای ای تی آر ۷۲ شرکت آسمان، چقدر این هواپیماها امن است.

امین اسدی با اشاره به ادعای دولتمردان درخصوص رفع تحریم‌ها و بازسازی ناوگان هوایی ایران نوشت: ناراحتیم از #سقوط_هواپیما و از دست دادن جان هموطنانمان ولی یکی از اولویت های دولت مگه بازسازی ناوگان هوایی و تامین قطعات هواپیما نبود؟ چرا بویینگ هواپیما نداد ، چرا ایرباس عقب کشید؟ خروجی برجام چه شد؟
لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟
 
هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمانُ یعنی سری ۲۰۰ یک سری بسیار قدیمی از ای تی آر ۷۲ است که هم اکنون تعداد کمی از خطوط هوایی جهان از این سری تاریخ گذشته استفاده می‌کنند. هم اکنون شرکت‌های هوایی جهان از سری ۶۰۰ ای تی آر ۷۲ بهره می‌برند. شرکت ایران‌ایر هم در خریدهای تازه خود ۲۰ فروند از سری ۶۰۰ را خریداری کرده و تا کنون هشت فروند را تحویل گرفته است.

در این بین اما تعدادی از خارج‌نشینان که پس از اغتشاشات دی 96 از سوی عربستان و منافقین حمایت مادی می‌شدند، با لاشخوری سیاسی با حمله به مردم، سعی کردند سقوط این هواپیما را مرتبط با شعارهای مرگ بر آمریکا و اسرائیل مردم ایران قلمداد کنند. یکی از کاربران در پاسخ به این مساله نوشت: برای این هواپیمای ATR تو ویکی پدیا 17 مورد سانحه هوایی درج شده 16 موردش تو کشورایی بوده که نه تحریم بودن و نه مرگ بر آمریکا میگفتن.
لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟

آدم بن حوا هم در قالبی طنز گفت: یه عده هم میگن اگه این همه مرگ برآمریکا و اینا نمی‌گفتید،حوادثی مثل سقوط هواپیما اتفاق نمیفتاد حالا حساب کن ببین کشورای دیگه مثل آمریکا چقدر تو راهپیمایی و نمازجمعه هاشون به کشورهای دیگه مرگ میفرستن که اینهمه هواپیماشون سقوط میکنه و بدبختی دارن!
لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟

رویای بوئینگ و ایرباس و آخوندی که استیضاح نمی‌شود!
به گفته استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکا، ایالات متحده هنوز اجازه اجرایی شدن قراردادها بین شرکت های هواپیمایی ایران و آمریکا را صادر نکرده است.وی گفت: ما هنوز هیچگونه مجوزی صادر نکردیم. این موضوع نباید به عنوان تصمیم ما در خصوص صدور این مجوز و یا عدم صدور آن تلقی شود. ما با سرویس اطلاعاتی همکاری می کنیم و تصمیم آتی قبل از صدور هر گونه مجوزی مورد بررسی رئیس جمهور قرار خواهد گرفت»

این درحالی است که روز قبل، پس از حادثه سقوط هواپیما وزارت خارجه امریکا با نادیده انگاشتن تحریم‌های گسترده هوایی علیه ایران در پیامی جان باختن تعدادی از هموطنان ایرانی را تسلیت گفت. یکی از کاربران توییتر در ذم نفاق امریکا نوشت: این همون آمریکایی هست که به فرمانده ناو وینسس برای زدن هواپیمای مسافربری ایرانی مدال افتخار داد ،حالا برای #سقوط_هواپیما تسلیت میگه اینا عوض شدن یا عوضی تر!
لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟

از سویی به گفته جان لیهای، مدیر ارشد فروش شرکت ایرباس، تا زمانی که ایران پیش پرداخت‌های سفارش خود را تکمیل نکند، «ایرباس» در ساخت و تولید هواپیما برای ایران محتاطانه عمل خواهد کرد.
 
پس از حادثه روز گذشته، کارشناسان با انتقاد از مدعای دولت درمورد بازسازی ناوگان هوایی و یک بام و دوهوای ایرباس و بوئینگ برای ایران وزیر راه و شهرسازی را مقصر اول این مسائل دانستند و خواستار استیضاح وی توسط مجلس شورای اسلامی شدند.اما برخی با یادآوری استیضاح سابق عباس آخوندی و سیاسی‌کاری برخی حامیان دولت چون علی لاریجانی و ممانعت از پاسخگویی وی به مجلس، هرگونه طرحی را از پیش شکست خورده دانستند. محمد خجسته از فعالین سابق دانشجویی با ذکر حوادث متعدد دوران صدارت آخوندی نوشت: حادثه #سقوط_هواپیما تهران_یاسوج با 66 کشته بهمن96 -حادثه کشتی سانچی با32کشته دی96 -حادثه قطار سمنان با 47 کشته آذر 95 -حادثه سقوط هواپیمای آنتونف141 با40 کشته مرداد93 -حوادث مرگبار اتوبوسی و جاده ای با 28 هزار نفر کشته در سال و... آیا اینها برای اثبات بی لیاقتی #آخوندی کافی نیست؟
لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟

طاها مجیدی نیز با انتقاد از کمبود امکانات در اختیار تیم جستجوی لاشه هواپیما گفت: شدت آتش به حدیست که امکان امدادرسانی نیست #پلاسکو شدت انفجاربه حدیست که امکان امدادرسانی نیست #معدن_یورت منطقه‌ی سقوط هواپیما به حدی صعب العبور است که امکان امدادرسانی نیست #سقوط_هواپیما ی #تهران_یاسوج یعنی اصلامشکل کمبودامکانات وجودنداره؟


لاشخورهای سیاسی سعودی بر سر لاشه هواپیمای ایرانی/ سرنوشت 20 فروند ATR خریداری شده به کجا می‌رسد؟

نظر شما