شناسهٔ خبر: 24207574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

سرنوشت ATR72 همچنان در سایه‎ای از ابهام؛

نامه استیضاح آخوندی تقدیم هیئت رئیسه شد/ابهام در علت فعال نشدن سیستم ELT/آیا بارش مجدد برف کار را دشوارتر خواهد کرد؟/تکمیلی: لاشه هواپیما و اجساد پیدا شدند؛ تلاش برای انتقال پیکر جان‎باختگان

اشک و اضطراب را می‎توان همزمان در چهره خانواده‎ها دید... برف نه تنها مانع حضور خانواده‎ها نشد که حتی نتوانست مردم محلی را از جستجو منصرف کند. با این همه نه تنها تا کنون هیچ خبری از سرنوشت هواپیمای ATR و 60 مسافرش در دست نیست که احتمال مدفون شدن آنها زیر برف نگرانی‎ها را دوچندان کرده است.

صاحب‌خبر -
رجانیوز - گروه اجتماعی: اشک و اضطراب را می‎توان همزمان در چهره خانواده‎ها دید. از دیروز بود که پلیس راهور، محدودیت ترافیکی در محور اصفهان – سمیرم – یاسوج اعلام کرد. برف نه تنها مانع حضور خانواده‎ها نشد که حتی نتوانست مردم محلی را از جستجو منصرف کند. با این همه نه تنها تا کنون هیچ خبری از سرنوشت هواپیمای ATR و 60 مسافرش در دست نیست که احتمال مدفون شدن آنها زیر برف نگرانی‎ها را دوچندان کرده است.
 
به گزارش رجانیوز دیروز بود که هواپیمای ATR-۷۲-۵۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان با شماره پرواز IRC۳۷۰۴  از کانتر ۲۹ فرودگاه مهرآباد مسافران خود به مقصد یاسوج را از فرودگاه مهرآباد سوار کرد و حدود ۵۰ دقیقه بعد از رادار خارج شد.
 
این هواپیما توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود. ای‌تی‌آر ۷۲ نوع تکامل یافته‌ای‌تی‌آر ۴۲ است که از سال ۱۹۸۹ تولیدش آغاز شد. از این هواپیما معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری استفاده می‌شود، اما به عنوان هواپیمای اختصاصی (شرکت‎ها یا موسسات)، باری و برای گشت دریایی هم استفاده شده است. مدل‌های مختلفی از این نوع هواپیما تاکنون طراحی شدند و تا ۷۸ نفر گنجایش دارند.
 
 
دانش‎آموزان روستای بارند در نزدیکی کوه‎های تُل‎محمد آخرین کسانی هستند که هواپیما را در ارتفاعی پایین دیده‎اند. این احتمال وجود دارد که هواپیما اطراف روستای سرباز و خفر سقوط کرده باشد. با این همه اما مطابق آنچه مسئول تیم اعزام اورژانس بیان داشته، تاکنون هیچ‎گونه علامتی مبنی بر انفجار یا صدای مهیب در خصوص سانحه شنیده نشده است.
 
ارتفاعات 3800 تا 4200 متری در مساحتی به متراژ 16 کیلومتر مربع محدوده‎ای است که جستجوها را به خود اختصاص داده است. گفت‎و‎گوی خلبان با برج مراقبت هیچ اطلاعی در خصوص وضعیت هواپیما به دست نمی‎دهد. ارتباط به صورت لحظه ای قطع شده و هیچ مکالمه غیرعادی هم ضبط نشده است. 
 
کاپیتان حجت الله فولاد یک بار دیگر در پرواز یاسوج به تهران در سال ١٣٩٢ با از کار افتادن موتور شماره٢ هواپیمای ATR۷۲، در شرایط اضطراری قرار گرفته بود اما توانست هواپیما را به سلامت در فرودگاه یاسوج به زمین بنشاند.
 
ابهامات در خصوص ELT
سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter فرستنده‌ای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص می‌کند و ماهواره‌های تجسس و نجات که عمدتا فرانسوی هستند می‌توانند موقعیت وقوع سانحه را دریافت و به عوامل تجسس و نجات اعلام کنند. این سیستم بر روی دم هواپیما به عنوان امن‎ترین و سالم‎ترین مکان در هواپیما پس از برخورد قرار دارد.
 
علی‎القاعده می‎بایست به محض برخورد، سیستم ELT فعال می‎شد و موقعیت جغرافیایی هواپیما را ارسال می‎کرد. با این همه اما در این واقعه، این سیستم عمل نکرده و همین مسئله است که جستجو در خصوص هواپیمای ATR را با دشواری مواجه نموده. گفته می‎شود احتمالا این سیستم از کار افتاده یا حساسیت آن کم شده است.
 
مدیرعامل شرکت هواپیمای آسمان با تکذیب شایعات مبنی بر داشتن نقص فنی هواپیما گفت:«این هواپیما از جمله هواپیماهای پیشرفته بوده است. هیچ خلبانی بدون ELT و تجهیزات پرواز نمی‌کند.»
 
همچنین علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگوی زنده با شبکه خبر با تاکید بر اینکه هواپیمای ناپدید شده از مدل ATR۷۲۶۰۰ و سال ساخت آن مربوط به اواخر ۱۹۹۳ است، مدعی شد: در حال حاضر از این مدل هواپیما در خطوط هواپیمایی دنیا استفاده شده ضمن اینکه دستگاه ناوبری که بر روی این هواپیما نصب شده بود کاملاً مدرن است.
 
اخبار ضد و نقیض در خصوص پیدا شدن لاشه
حدود ساعت 14 امروز بود که اخباری مبنی بر پیدا شدن لاشه هواپیما منتشر شد. گفته شده بود لکه‌ای سیاه همانند چرخ دیده شده. رئیس اورژانس 115 و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنگام گشت‌زنی در ارتفاعات روستای بیده بیش از 10 نقطه سیاه را مشاهده کرده‌ام ولی اینکه به طور حتم لاشه هواپیما باشد، قطعی نیست.
 
امیدها خیلی زود با تکذیب مسئولین به ناامیدی گرایید. سید علی وفایی مقدم، مدیر کل بحران استانداری کهگیلویه و بویر احمد درباره کشف لاشه هواپیما به ایسنا گفت این اخبار صحت ندارد و من در پیگیری که از معاون استاندار در منطقه داشتم، این موضوع رد شد. مدیرعامل هلال‌احمر اصفهان نیز تصریح کرد: اخبار منتشر شده درباره پیدا شدن لاشه هواپیما صرفا مشاهدات یک نفر بوده و قطعی نیست.
 
کلید خوردن استیضاح آخوندی در مجلس
غلامرضا تاجگردون گفت: جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به آقای روحانی با اشاره به تقدیم طرح استیضاح وزرای کار و رفاه خواستار استعفای این وزرا پیش از بررسی استیضاح شدند.
 
وی افزود: نمایندگان در نامه به آقای روحانی عنوان کردند که بی‌انگیزگی،‌ سستی و رخوت در مواجهه با مشکلات و بحران‌ها و کم دقتی در اولویت‌بندی و همچنین بحران‌های اخیر در امور اجرایی و مدیریتی همچون بحران‌های حمل و نقل، عدم موفقیت در کاهش حداقلی مشکلات جوی و سیاسی کاری بیش از حد در اداره امور سازمان‌هایی که متولی بخشی از امور بنگاه‌های اقتصادی هستند ایجاب می‌کند آقایان آخوندی و ربیعی از کابینه خارج شوند و مدیران با انگیزه‌ای جایگزین آنها شوند تا روح جدیدی در کابینه دمیده شود.
 
 
به گفته وی، عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور، عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات، عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه ذیربط و عدم پاسخگویی مناسب به مردم و نمایندگان آنها از محورهای استیضاح وزیر راه است.
 
تاجگردون همچنین عدم توانایی در اداره امور بنگاه‌های وابسته به وزارت رفاه از قبیل شستا، هواپیمایی آسمان، کشتیرانی، عدم توجه به ساماندهی ساختار نیروی انسانی و مقابله با باندهای سیاسی و اقتصادی در بنگاه‌های وابسته و بالا رفتن بدهی بیش از حد در سازمان‌های وابسته از قبیل تامین اجتماعی و بازنشستگی به سیستم بانکی و عدم نوسازی و نبود مدیریت مناسب در هواپیمایی آسمان را به عنوان محورهای استیضاح وزیر رفاه عنوان کرد.
 
به گفته وی، طرح استیضاح وزرای راه و رفاه تقدیم هیات رییسه مجلس شده و در صورتی که ربیعی و آخوندی استعفا ندهند این استیضاح‌ها به جریان خواهد افتاد.
 
صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران نیز از جلسه روز چهارشنبه کمیسیون عمران با آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای بررسی علل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج خبر داد. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه روز چهارشنبه رئیس سازمان هواپیمایی، مدیرعامل فرودگاه های کشور، مدیرعامل هواپیمایی آسمان و روسای سازمان هلال احمر و اورژانس نیز حضور خواهند یافت.
 
این همه در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب یاسوج نیز از پیگیری موضوع خبر داده است. او طی سخنانی تصریح کرد:«به عنوان مدعی العموم و در مقام پیگیری حقوق عامه ماجرای تلخ و تاسف بار سقوط هواپیما را پیگیری می‎کنیم.»
 
 


مواجهه وزیر راه با خانواده مسافران.MP4 | دانلود فیلم 

 
نمونه‎گیری از خانواده‎ها
مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: از بستگان مسافران حادثه در استان کهکیلویه و بویراحمد تست خون گرفته شده اما احراز هویت مسافران هواپیما مستلزم این است که ابتدا وضعیت اجساد به صورت مقدماتی مشخص شود و تا آن زمان نیازی به انجام تست DNA نیست.
 
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان نیز تصریح کرد: در حال حاضر 3 تیم تخصصی روان‌شناسی و مددکاری در منطقه دناکوه برای کمک به بازماندگان یا خانواده‌های حادثه سقوط هواپیما حضور دارند.
 
متخصصان فرانسوی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه هیئت 7 نفره از متخصصان فرانسوی امشب وارد تهران می‌شوند تا ابعاد سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج را بررسی کنند، گفت: این هیئت متشکل از 3 نفر از کمیسیون بررسی سوانح و 4 نفر هم از کارخانه سازنده هستند.
 
اسامی مسافران
این هواپیما ۶۰ مسافر داشته که ۵۹ بزرگسال و ۱ کودک داشته است که ۲ خلبان ۲ مهماندار و ۲ نفر کادر امنیت پرواز داشته است.
 
اسامی مسافران طبق اخبار منتشر شده بدین شرح است:«مژگان نظری، جلال امیدی‌پور، حسین رستمی، مریم عابدی، احمد نظری، محمد برزگری، رویا داخته، مجید اسلامی، مهدی قرعلی، غلامعلی احمدی، میلاد علی‌پور، افشین انصاری، سید ایلیا دانشی، سیدطاها دانشی، محمد عیدی‌نیا، علی فرزانه، حمید هداوندخانی، عزت‌الله حق‌شناس، ابراهیم جعفریان سی‌سخت، نرگس خوبانی، ژیلا قلی‌پور، ایمانی‌مهر، عبدالرضا کردی، محمد نجات، نشاطی‌فر، محمد نوری، علی زارع، محسن تقی‌پور، مصطفی رضایی، خلیل آهنگران، شاپور یاری‌پور، شهبد یاری‌پور، احمد چرمیان، سیدرضا فاطمی‌طلب، پریسا سوهانی، علیرضا جامنی، سکینه کاظمی‌انوار، اردشیر راد، بهروز شریف کاظمی، سید بهزاد سیادتی، حامد امیری، محمد فهیمی، رحمت صالحی‌پرور، محمد فهیمی هنزایی، ابوالقاسم فرهمندی، مهدی جاوید‌پور، عبدالاحد مرادی، سلمان آذری، امیر پورشاه‌آبادی، فاطمه دالوند، کوثر هردانی، محمد کبیریان، علیرضا کلهر، حامد مهدوی، حسن‌رضا قرلاقی، محمد صداقت‌نژاد، مصطفی سادات، محمد سمین عصرآبادی، محسن تقی‌پور، علی زری.»
 
اسامی گروه پروازی این پرواز به شرح ذیل است:«کاپیتان حجت‌الله فولاد، خلبان دوم کاوه خلیلی، سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی، مهماندار بهنام رضایی نیارکی.»
 
اسامی شهدای امنیت پرواز نیز به شرح ذیل است:«محمود بهشتی، فرهاد معصومی.»
 
گفتنی است طبق اعلام مسئولین مطابق روال تمامی مسافران بیمه بوده‎اند.
 
احتمال بارش مجدد برف
اگر چه دیشب در محل وقوع حادثه برف باریده اما طبق پیش‎بینی‎ها از فردا عصر نیز بار دیگر هوای منطقه برفی خواهد شد. برخی تخمین‎ها از احتمال بارش برف یک‎متری در منطقه سخن می‎گوید.
 
مختصات تقریبی
 
تکمیلی:
در نهایت صبح امروز سه‎شنبه، بالگردهای سپاه موفق شدند لاشه هواپیمای ATR72 را در قله پازن پیر کوه دنا پیدا کنند.
 
 


پیدا شدن لاشه هواپیمای ATR72.mp4 | دانلود فیلم

 

حدود ساعت 16:30 نیز اجساد پیدا شدند و تلاش برای انتقال آنان آغاز شد.

 


روایت آغاز تلاش برای انتقال پیکر کشته شدگان.mp4 | دانلود فیلم

 

 

نظر شما