شناسهٔ خبر: 24207287 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر عامل صندوق بیمه روستاییان و عشایر:

برای افزایش عدالت، باید فقر را کاهش دهیم

مدیر عامل صندوق بیمه روستاییان و عشایر گفت: کسانی که می گویند عدالت باعث کاهش رشد می شود، سخن آنها با کلام معصومین مغایرت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا واعظ مهدوی در سومین نشست از سلسله نشست های عدالت_اجتماعی؛ از آرمان تا واقعیت افزود: باید بحث بیمه و عدالت اجتماعی را از رویکرد حکمرانی خوب شروع کرد. رویکردی که می گوید در دولت حداقلی، وظایف دولتها، تامین امنیت و نظم است و سایر خدمات را بازار تامین می کند.

وی ادامه داد: کسانی که می گویند عدالت باعث کاهش رشد می شود، سخن آنها با کلام معصومین مغایرت دارد.

مدیر عامل صندوق بیمه روستاییان و عشایر گفت: همه کسانی که می گوید انباشت سرمایه باعث بزرگ شدن کیک می شود و همه از کیک تولیدات ثروت استفاده می کنند، درست نیست. کیک ریکاردو نشان می دهد این مسئله در جهان سوم محقق نشده، چون وقتی کیک بزرگ شده، خروج سرمایه ها را داشتیم. در لیست بهمن ۵۷ اشخاص زیادی را می بینیم که ثروت خود را از کشور خارج کرده بودند.

وی اضافه کرد: عدالت در سه حوزه قابل تقسیم بندی است: قضایی، رویه ای و رفتاری و عدالت اقتصادی و اجتماعی.

واعظ مهدوی تاکید کرد: در عدالت اقتصادی، سیاستها به سه گروه تقسیم می شود: سیاستهای تخصیص منابع را می بینیم. در این حوزه، توازن مشکل است. دوم سیاستهای توزیع: هم باید نحوه توزیع درآمد بین بخشهای مختلف و گروه های مختلف اجتماعی را تنظیم می کند. گروه سوم سیاستهای بازتوزیع درآمد است. در این سیاستها، توزیع درآمد به طریقه بازتوزیع انجام می شود. مطالعات به خوبی نشان می دهد سیاستهای توزیع عادلانه درآمد بهتر از سیاست بازتوزیعی است.

وی ادامه داد: در بیمه های پایه کارهای خوبی شده است. صندوقهای متعدد را داریم که همه دستگاه ها مکمل هم هستند و رقابت موضوعیتی ندارد. برای افزایش عدالت، باید فقر را کاهش دهیم. برای کاهش فقر باید بیمه ها را تقویت کنیم. برای تقویت بیمه، باید اشتغال را تقویت کنیم. برای توزیع عادلانه اشتغال نیز ، باید مزیت های نقاط مختلف کشور برابر شود و سیاستهایی را دنبال کنیم تا مناطق فاقد مزیت، مزیت پیدا کنند.

نظر شما