شناسهٔ خبر: 24207271 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مژگان شیخی:

حضرت فاطمه (س) بالاترین الگو برای مخاطب کودک و نوجوان است

یک نویسنده کودک و نوجوان گفت: حضرت فاطمه (س) با توجه به نحوه تربیتی و زندگی که داشته‌اند و حضور و ارتباطشان با پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) و تاثیرشان در اسلام، شخصیت برجسته‌ای برای پرداخت در آثار داستانی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، مژگان شیخی، با بیان این که باید در رابطه با زندگی معصومین و ائمه(ع)، به ویژه حضرت فاطمه زهرا(س) برای کودکان و نوجوانان کار کنیم؛ اظهار کرد: درباره تربیت حضرت فاطمه(س) در دامن پیامبر(ص) و سبک زندگی ایشان می توان آثار تاثیرگذاری برای دختران نوجوان نوشت و البته معتقدم کارهایی هم در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: گاهی برخی کارها، به لحاظ کیفیت حائز اهمیت است. گاهی یک کتاب مورد اقبال قرار می گیرد و مخاطبان بسیاری آن را می خوانند و نیازی نیست که تعداد آثار درباره موضوعی خاص زیاد باشد؛ بلکه باید به دنبال این باشیم که آثار ماندگاری تولید کنیم.

شیخی همچنین گفت: درباره زندگی ایشان طوری کار شود که مخاطبان نوجوان کشش پیدا کنند و بخوانند. زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) را اغلب نوجوانان می دانند. اما باید به شکلی کار شود که خواندنی باشد. در برخی آثار دیده ام که زندگی حضرت فاطمه را به طور مصور کار کرده اند و همیشه داستانی از زندگی ائمه (ع) نوشتن مخاطب کودک و نوجوان را جذب نمی کند و کیفیت آثار بسیار اهمیت دارد.

این نویسنده کودک و نوجوان زندگی حضرت فاطمه (س) را بالاترین الگو برای مخاطبان کودکان و نوجوانان دانست و افزود: ایشان با توجه به نحوه تربیتی و زندگی که داشته اند و حضور و ارتباطشان با پیامبر اسلام (ص) و امام علی (ع) و تاثیرشان در اسلام، شخصیت برجسته ای برای پرداخت در آثار داستانی هستند. اما اگر بخواهیم تنها بر روی کلیشه ها تمرکز کنیم، دچار تکرار خواهیم شد. مگر این که از زاویه تازه ای به آن حضرت بپردازیم و پیام هایی را غیر مستقیم به مخاطب منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کتاب های زیادی درباره حضرت فاطمه (س) دیده ام و اغلب این آثار شبیه هم بوده اند. نوشتن اثری نو و خلاقانه درباره شخصیت های مذهبی کار بسیار دشواری است. اما کارهای سخت است که دیده و ماندگار می شود.

شیخی اظهار داشت: زندگی حضرت زینب (س) را برای نوجوانان نوشته ام و در اختیار نشر سوره مهر قرار داده ام. در این اثر زندگی این شخصیت را از نگاه اول شخص و کسانی که با ایشان ارتباط داشته اند، بررسی کرده ام. تلاش داشته ام تا تمام شخصیت های آن دوران ، چه منفی و چه مثبت، روایتگر زندگی حضرت زینب باشند و اثری تازه را ارائه کنم. کتاب های داستانی باید به گونه ای نوشته شود که مخاطب کودک و نوجوان را جذب کند و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.

این نویسنده همچنین گفت: امیدوارم نهادها و ارگان های فرهنگی و مرتبط، به گونه ای عمل و تبلیغ کنند که کودکان و نوجوانان کشورمان بیش از پیش رو به کتابخانی بیاورند. متاسفانه در این زمینه کارهای زیربنایی صورت نمی گیرد. اولویت کاری هر ارگان فرهنگی باید این گونه باشد که کودکان و نوجوانان تشویق به کتابخانی شوند.

وی تصریح کرد: کتابهایی که به دست ناشر می سپارم، سال ها درنوبت چاپ می مانند و از آنها بی اطلاع می مانم. امیدوارم به لحاظ چاپ کتاب، توزیع مناسب و تبلیغ درست، موفق عمل کنیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما