شناسهٔ خبر: 24207103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

کنفرانس مونیخ مواضع سازش‌ناپذیر روسیه-آمریکا را نشان داد

در آمریکا ساختارهای لازم مانند دکترین و قانون تحریم‌ها برای ادامه اعمال فشارها بر روسیه بوجود آمده و مسکو نیز بر مواضع خود اصرار دارد، بدین ترتیب امکان سازش بین دو کشور تقریبا از بین رفته است.

صاحب‌خبر -

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشت: کنفرانس بین المللی امنیتی مونیخ روز گذشته به کار خود پایان داد و در عین حال ثابت کرد که روسیه و آمریکا همچنان بر مواضع غیرسازش پذیر خود اصرار دارند. پرونده‌ای که موقعیت نامناسب روسیه را تشدید کرده، ریشه دار شدن موضوع «دخالت» در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکاست.

به گزارش نامه نیوز  به عقیده کارشناسان، اتهام تاثیرگذاری مسکو بر روند انتخابات، اکنون دیگر به یک اصل مهم در ایالات متحده تبدیل شده و روسیه نباید انتظار داشته باشد این موضوع به این زودیها فراموش شود. واشنگتن بر اساس آن دکترین نظامی خود و قوانین اعمال تحریم‌ها را تقویت کرده و این اقدامات راهی برای ساخت پلی در روابط دوجانبه باقی نخواهد گذاشت.

مقامات بلندپایه آمریکایی در سخنان خود در کنفرانس مونیخ بطور واضح هشدار دادند که واشنگتن حاضر نیست اقدامات مسکو را تحمل کند. برای مثال، "هربرت مک‌مستر" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیتی روز یکشنبه از آمادگی کشورش برای همکاری با روسیه در زمینه حملات سایبری خبر داد، ولی برای آن شرط گذاشته و تاکید کرد که مسکو باید از اقدامات اطلاعاتی-جاسوسی خود در این عرصه دست برداد.  

طرف روسی نیز تصمیم گرفته تا به اتهامات وارده از سوی دولت آمریکا با متهم کردن متقابل واشنگتن، پاسخ دهد. "سرگئی کیسلیاک" سفیر سابق روسیه در آمریکا و نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) در سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ در این رابطه گفت: «برغم اتهامات واشنگتن، دولت روسیه هرگز در حیات سیاست داخلی آمریکا دخالتی نکرده است. نه شخص من و نه سفارت روسیه هرگز چنین اقداماتی انجام نداده‌اند.»

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس مونیخ تاکید کرد که مسائل و مشکلات بین المللی را نمی توان به مسائل «خودی و بیگانه» تقسیم کرد و مسکو تنها در صورت مشارکت برابر، همراه با احترام متقابل، بدون هیچ اعمال فشار و بر اساس منافع متوازن، حاضر به همکاری با آمریکا و اتحادیه اروپا برای مقابله با چالش‌های امنیتی خواهد بود.   

عدم وجود نشانی از امکان دست یابی به توافق بین روسیه و غرب

در محافل کارشناسی، خط مشی سیاست خارجی که هم روسیه و هم کشورهای غربی در پیش گرفته اند را غیرموثر ارزیابی کرده‌اند. "نیکولای زلوبین" رئیس مرکز منافع جهانی در واشنگتن به این روزنامه گفته است: «به عقیده من، برخورد مقابله جویانه در برابر غرب دقیقا از سوی روسیه نشان داده شد. یک سری مسائل هستند که روسیه از بررسی آنها خودداری کرد و فهرستی از موضوعات نیز وجود دارند که روسیه مایل است بر اساس شروط خود، آنها را بررسی کند. در غرب بسیاری مواضع مسکو را غیرقابل انعطاف ارزیابی می کنند. در حال حاضر همه خواستار مذاکره بوده یا در جهات آن حرکت می کند، ولی مشخص نیست که این مذاکرات از چه نقطه ای باید شروع شود یا در چه موردی می توان به سازش رسید. هم روسیه و هم غرب مواضعی غیرقابل سازش اتخاذ کرده و بر آن اصرار می ورزند. در چنین شرایطی، من هیچ عرصه ای برای دست یابی به توافقات متقابل جدی بین طرفین نمی بینم. کنفرانس مونیخ نیز به خوبی نشان داد که حرکتی در راستای دستیابی به توافق صورت نگرفته است.»

به عقیده این کارشناس، یک سری موضوعات بین المللی که به اعتبار روسیه در کشورهای غربی آسیب رسیده، از جمله مسئله «دخالت» در انتخابات سال 2016 آمریکا، در حال  حاضر بیش از پیش اهمیت یافته است. وی افزود: «روسیه می‌گوید، مدرک نشان دهید. در آمریکا معتقدند دلایل زیادی این مسئله را ثابت می کند و نیازی به مدرک نیست. هیچیک از موضع گیری خود کوتاه نمی آیند. ولی مسئله اینجاست که دو طرف باید بنشینند و با یکدیگر مذاکره کنند. به همین دلیل به عقیده من، در موضوع «دخالت» هیچ دورنمای روشنی برای رفع اختلافات ندارد.»

وجود ساختارهای قانونی لازم در آمریکا برای بازدارندگی روسیه

"فئودور لوکیانوف" رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه نیز به روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است که اتهامات وارده به مسکو در زمینه «دخالت در انتخابات آمریکا» به یک اصل در ایالات متحده تبدیل شده است. وی توضیح داد: «بر این اساس، اگر این عامل را در نظر گرفته و معتقد بود که روسیه واقعا چنین امکانی را در اختیار دارد، این مسئله عامل بسیار جدی در بی ثباتی روابط دو کشور خواهد بود و راه حلی برای آن وجود ندارد. مشکل اینجاست که در حال حاضر روابط دو کشور از لحاظ جو حاکم بر آن، در یک بن بست جدی قرار گرفته و از لحاظ زیرساختاری نیز پایه و اساس قانونی برای هر نوع اعمال فشار گسترده بر روسیه دیگر فراهم شده است.»

به گفته لوکیانوف، از جمله این زیرساختارها می توان تصویب اسناد اصولی مانند دکترین مختلف که در آن روسیه دشمن نظامی نامیده شده و تصویب قانون تحریم‌ها و توسعه آن با انتشار گزارش «فهرست کرملین» را نام برد که مطابق با آنها، اقدامات مشخص برای بازدارندگی روسیه ضروری دانسته شده و دنبال می شوند.

به عقیده این کارشناس روس، چنین اقدامات قانونی این امکان گسترده را به آمریکا می دهد تا محدودیت‌های زیادی، و در وهله نخست در عرصه اقتصادی، برای روسیه ایجاد کند و این آرزوی همه سیاستمداران آمریکایی است که پیش از این بر ضرورت موضع گیری سرسختانه علیه مسکو اصرار داشته و تلاش می کردند تا رژیم تحریم‌هایی شبیه آنچه علیه ایران اعمال شده، در رابطه با روسیه نیز تحقق یابد. چنین اقداماتی مسلما هر نوع رابطه مالی بین دو کشور را بسیار محدود و کاملا دشوار خواهد ساخت.

وی افزود: «در مجموع به عقیده من، آمادگی طرف آمریکایی برای تکیه بر سیاست‌های تحریمی بعنوان راهی برای اعمال فشار نه تنها بر روسیه، بلکه بر همه کشورها، جنبه خاصی پیدا کرده است. در این بین نباید تصور کرد که مخالفان دونالد ترامپ خواهان چنین برخوردهایی بوده و شخص او تمایلات دیگری در روابط با کشورها دارد. به نظر من، برای او اصلا فرقی نمی کند که چنین اعمال فشاری بر روسیه وارد شود یا نشود. این فلسفه کلی حاکم بر سیاستمداران آمریکایی در مورد روابط بین المللی است که در روابط با روسیه نیز بکار گرفته شده است.»  

نظر شما