شناسهٔ خبر: 24206895 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مروری بر ۳ تقابل مهم ایرانی-ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا/ این‌بار نوبت طارمی است

ورزش > فوتبال ملی - امشب مهدی طارمی با لباس الغرافه مقابل تراکتورسازی قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

عرفان حاج‌بابایی: لیگ قهرمانان آسیا در کنار همه جذابیت هایش، گاهی برای فوتبال دوستان ایرانی جذاب تر از همیشه هم می شود. هنگامی که یک ستاره ایرانی نه در یک تیم ایرانی، بلکه در تیم رقیب و در مقابل باشگاهی از کشورش حضور داشته باشد. چنین مسئله ای طی سالیان قبل چندین بار اتفاق افتاده است که به بهانه رویارویی مهدی طارمی در لباس الغرافه مقابل تراکتورسازی تبریز در روز دوشنبه، به مرور سه بازی خاطره انگیز با حضور سه بازیکن ایرانی در تیم های عربی در مقابل تیم های داخلی پرداخته ایم:

1)مس کرمان-الاهلی امارات

شاید یکی از اولین دفعاتی که شاهد تقابل ایرانی-ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا بودیم مربوط به هشتمین دوره این رقابت ها در سال 1388 باشد. مس کرمان در اولین و آخرین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا با تیم های الهلال عربستان،السد قطر و الاهلی امارات همگروه شد و نکته جالب این که توانست در نهایت از گروه خود هم صعود کند اما در مرحله یک هشتم نهایی قربانی ذوب آهن،دیگر تیم ایرانی حاضر در آن مرحله شد.

مس در یکی از پر گل ترین بازی های دور گروهی آن سال، در استادیوم شهید باهنر کرمان پذیرای الاهلی امارات بود. الاهلی ای که آن فصل مهرزاد معدنچی مهاجم سابق تیم پرسپولیس را در ترکیب خود داشت و با آن مهاجم سریع و تکنیکی به ضیافت کرمانی ها آمده بود. شاگردان نارنجی پوش لوکا بوناچیچ در نهایت موفق شدند این بازی را با حساب 4-2 به نفع خود خاتمه دهند.

گل دوم الاهلی را در این مسابقه مهرزاد معدنچی به ثمر رساند و بعد از این گل هم مورد نوازش های نه چندان دوستانه هواداران حاضر در ورزشگاه قرار گرفت.

2)پرسپولیس-الغرافه قطر

اگر از هواداران استقلال در خصوص خاطره انگیز ترین نمایش فرهاد مجیدی در مقابل پرسپولیس سوال شود، در کنار آن 4 دربی معروف که توانستند به لطف گل ها و درخشش او از سد قرمزهای پایتخت بگذرند، از بازی معروف پرسپولیس و الغرافه هم نام خواهند برد.

فرهاد مجیدی در میانه فصل 90-91 خیلی ناگهانی استقلال را ترک کرد و هواداران این تیم را در شوک فرو برد. او سپس به الغرافه قطر پیوست و خیلی زود دوباره مسیرش به تهران و ورزشگاه آزادی افتاد. جایی که باید با لباس تیم زردپوش قطری به مصاف پرسپولیس می رفت.

شاید گلزنی برابر رقیب سنتی می توانست تا حدودی از خشم هواداران استقلال نسبت به مجیدی بکاهد اما شماره 7 آبی ها کاری فراتر از گل زدن انجام داد و فصل جدیدی از کری خوانی های معمول بین استقلالی ها و پرسپولیسی ها را گشود.

هنگامی که فرهاد مجیدی با کارت زرد دوم داور مواجه شد و از زمین اخراج شد،  پیراهن زرد رنگ الغرافه قطر را از تن خود خارج کرد و لباسی آبی (همرنگ پیراهن استقلال) را نمایان کرد و پس از بوسیدن آن، به تماشاگران پرسپولیس عدد ۴ را به دلیل چهار گل زده به پرسپولیس در شهرآورد تهران نشان داد. این حرکت مورد اعتراض شدید هواداران پرسپولیس قرار گرفت.

چهار انگشت فرهاد باعث شد تا از همان روز نماد جدیدی بین هواداران استقلال به وجود بیاید و جوابی باشد برای عدد 6 پرسپولیسی ها. اتفاقی که باعث شد تا محبوبیت از دست رفته هفت مقدس آبی ها دوباره برگردد و حتی بیش از گذشته شود.

3)استقلال-السد قطر

یکی از به یادماندنی ترین بازی های نمایندگان ایران در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا را یقینا باید جدال استقلال تهران در برابر السد قطر در مرحله پلی آف این رقابت ها در فصل قبل دانست. السد، تیم متمول فوتبال قطر با ستاره هایی بین المللی و در راس آن ها ژاوی هرناندز هافبک سابق بارسلونا پا به تهران گذاشته بود تا به مصاف تیم جوان منصوریان برود.

تیم چند ملیتی السد اما یک ایرانی هم در ترکیب خود داشت.ایرانی ای که در نفت تهران شاگردان سرمربی وقت استقلال بود و از آنجا هم به تیم ملی رسید و در ادامه راهی لیگ ستارگان قطر شد.

مرتضی پورعلی گنجی مدافع وسط جوان و خوش استیل السد،مهمان آشنای ورزشگاه آزادی در آن شب بود. شبی که اتفاقا مرتضی توانست نمایش خوبی هم از خود نشان دهد و 120 دقیقه در مهار مهاجمین خطرناک استقلال نظیر کاوه رضایی و علی قربانی موفق عمل کرد اما در نهایت به حکم ضربات مرگبار پنالتی، این استقلال بود که پا به مرحله گروهی لیگ قهرمانان گذاشت تا ژاوی و پورعلی گنجی، بازنده از چمن آزادی خارج شوند.

251 41

نظر شما