شناسهٔ خبر: 24206803 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ابهام در میزان بدهی دولت به شهرداری تهران

خبرگزاری شبستان: رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: روز به روز بدهی‌های جدیدی از شهرداری تهران کشف شده است.

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش خبرنگار شبستان، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری با اشاره به تصویب بودجه شهرداری تهران در صحن علنی شورا طی روز گذشته گفت: روز گذشته بودجه 17 هزار و 430 میلیارد تومانی شهرداری تهران در صحن شورای شهر تصویب شد.

 

وی با بیان اینکه بودجه سال 97 مطمئنا بودجه ایده‌آلی برای این دوره محسوب نمی‌شود، افزود: تلاش می‌کنیم در دوره‌های بعدی بودجه مطلوب‌تری تصویب کنیم.

 

وی با اشاره به شفافیت در بررسی و تصویب بودجه سال 97 گفت: هیچ بخشی از بودجه مصوب شهرداری تهران در جلسات محرمانه تصویب نشده است و همگی در صحن علنی شورا صورت گرفته است.

 

وی یادآور شد: بودجه سال‌های گذشته تهران تنها در اختیار تعدادی از اعضای شورا قرار می‌گرفت اما در این دوره بودجه علاوه بر اینکه روی سایت شورا منتشر شد در جلسات علنی و با حضور خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفت.

 

فراهانی افزود: با انتشار لایحه بودجه 97 شهرداری تهران بر روی سایت از شهروندان و کارشناسان درخواست کردیم تا نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص بودجه 97 مطرح کنند تا بسیاری از تغییراتی که در بودجه شهرداری صورت گرفته است با نظر شهروندان، ‌نخبگان و اهالی رسانه بوده است.

 

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به روند بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران گفت: تمام جلسات لایحه بودجه به صورت عمومی برگزار شد و بیش از 50 ساعت جلسه کارشناسی با مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌ها داشتیم که در آنها بودجه 97 بررسی و تصویب شد که این امر در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

 

وی با بیان اینکه شهرداری را مکلف کرده‌ایم تا هر سه ماه یک بار گزارشی از روند اجرایی شدن بودجه 97 ارایه کند، خاطرنشان کرد: پس از تصویب بودجه 97 تازه کار شورا آغاز خواهد شد.

 

وی تأکید کرد: حسن نظارت بر اجرای بودجه یکی از اصلی‌ترین کارهای نمایندگان مردم در پارلمان محلی است و قول خواهیم داد جزییات نظارت را در اختیار شهروندان قرار دهیم و تلاش می‌کنیم ضریب تحقق بودجه را افزایش دهیم.

 

فراهانی تصویب خزانه واحد برای شهرداری تهران را یکی از نکات مثبت بودجه 97 شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی این خزانه به منزله آن است که کل بودجه شهرداری تهران و بخش‌هایی از معاونت‌ها و مناطق به این خزانه واریز شود.

 

وی با اشاره به اینکه بودجه سال 97 شهرداری تهران به صورت انقباضی بسته شده است، گفت: بودجه 97 شهرداری تهران باید 20 هزار میلیارد تومان تصویب می‌شد که با توجه به شرایط 17 هزار و 340 میلیارد تومان تصویب کردیم.

 

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه بودجه شهر تهران انقباضی بسته شده است اما تلاش شد بودجه حمل و نقل عمومی نسبت به سال 96 افزایش یابد و به شهرداری نیز اجازه داده شد 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در این بخش خریداری کند.

 

فراهانی ادامه داد: در فرآیند تصویب بودجه سال 97 شهرداری تهران 180 میلیارد تومان به بودجه حمل و نقل اضافه کردیم و بر این اساس به شهرداری تهران تاکید کرده‌ایم از منابع درآمدی حاصله از طرح ترافیک جدید مبالغ آن را در توسعه حمل و نقل عمومی هزینه کنند.

 

وی با اشاره به هوشمندسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: برای هوشمندسازی شهر تهران اعتبارات ویژه‌ای در سال 97 پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین تاکید بر درآمدهای پایدار یکی از سیاست‌های این دوره از مدیریت شهری خواهد بود و سهم آن را در سال‌های آینده افزایش خواهیم داد.

 

فراهانی در ادامه با اشاره به بدهی‌ها و دیون شهرداری تهران به اشخاص حقیقی، حقوقی، بانک‌ها و پیمانکاران تصریح کرد: مطالبات و دیون شهرداری تهران مهم‌ترین موضوعی است که ما را آزار می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه روز به روز بدهی‌های جدیدی از شهرداری تهران کشف شده است، تاکید کرد: پیمانکارانی هستند که از سال 88 طلبکارند.

 

وی با بیان اینکه وارث 50 هزار میلیارد تومان بدهی هستیم، خاطرنشان کرد: این مبلغ بدهی بیش از سه برابر بودجه شهرداری تهران است.

 

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه پرداخت دیون خط قرمز کمیسیون بودجه بود و شورای شهر نیز آن را تایید کرد، افزود: علیرغم بسته شدن انقباضی بودجه 97 تلاش کرده‌ایم بخش‌های دارای اولویت از اعتبارات خوبی برخوردار باشند.

 

فراهانی در خصوص بدهی‌های دولت به شهرداری تهران گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از بدهی دولت به شهرداری تهران وجود ندارد، در عین حال رقم این بدهی از یک‌هزار تا 20 هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود اما نمی‌توان رقم دقیقی برای آن بیان کرد.

 

فراهانی با بیان اینکه دولت مجوز انتشار اوراق مشارکت را به شهرداری تهران داده است، اظهار کرد: می‌دانیم دولت نیز مشکلات جدی در حوزه اقتصادی دارد و خود دولت بیش از 400 هزار میلیارد تومان بدهکار است.

 

وی یادآور شد: تصویب 5500 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری با تضامین 50 درصد دولت، 50 درصد شهرداری از دیگر اقداماتی است که برای توسعه و نوسازی سازمان حمل و نقل عمومی در مجلس انجام شده است.

 

 

نظر شما