شناسهٔ خبر: 24206616 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تجردگرایی پدیده مخرب جامعه/ بیشترین آسیب ازدواج دیرهنگام متوجه دختران است

آسیب های جدی فردی و اجتماعی ازدواج دیرهنگام بیشتر متوجه دختران می شود چرا که دختران به علت حساسیت اخلاقی و محدودیت های اجتماعی قشری آسیب پذیرتر نسبت به مردان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان زنان، ازدواج به هنگام و درست یکی از شاخص های مهم سلامت روان فردی و اجتماعی است و علاوه بر اینکه مورد تایید ادیان و مذاهب بوده با اقبال جامعه شناسی و روانشناسی نیز همراه است.

امروزه به طور قطع و یقین می توان اذعان کرد که جامعه ما با مشکلات و معضل های بزرگی در این زمینه روبرو شده و این پدیده زوایای دیگر جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده و به چالش کشیده است.

یکی از مواردی که در جامعه امروزی به وفور دیده می شود و به صورت یک چالش درآمده و پدیده ازدواج را دچار دگرگونی کرده افزایش سن ازدواج است و آمار ازدواج نشان می دهد که این مسئله هم در میان زنان و هم در میان مردان دیده می شود که اثرات سوء و نامطلوبی برای اجتماع به جای گذاشته است.

برخی جوانان به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نمی توانند ازدواج کنند و برخی به خاطر سنت های غلط و کلیشه ای که این روزها رو به گسترش است فرصت ازدواج پیدا نمی کنند.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که بالا رفتن سطح آگاهی اجتماع، گسترش تحصیلات دانشگاهی و نیاز به استقلال مالی و شغلی افراد، زمان ازدواج را تحت تاثیر قرار داده و می توان گفت همین امر یکی از دلایل عمده بالا رفتن سن ازدواج است.

با بررسی ابعاد این مسئله به این نکته می رسیم که آسیب های جدی فردی و اجتماعی ازدواج دیرهنگام بیشتر متوجه دختران می شود چرا که دختران به علت حساسیت اخلاقی و محدودیتهای اجتماعی قشری آسیب پذیرتر نسبت به مردان هستند.

بالا رفتن سن ازدواج در دختران فرد را با مشکلاتی درگیر می کند که گاهی رفع آن مشکلات تا حدودی غیرممکن می شود و فرد را تا همیشه دچار خسران و زیان می کند.

فرشته رنجبر، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار ما در این باره گفت: هرچه سن دختران بالا رود به تبع آن سطح انتظارات و توقعات آنان نیز بیشتر می شود و اگر ازدواج در محدوده سنی سالم صورت نگیرد فرد برای تشکیل زندگی دچار وسواس می شود و نمی تواند به راحتی انتخاب معقول و درستی داشته باشد.

به گفته وی، حتی گاهی بسیاری از دختران که به سن بالا رسیده اند به دلیل وسواس و نگرانی و تشویش از خیر ازدواج می گذرند و تجرد را برای خود انتخاب می کنند.

وی افزود: ازدواج دیرهنگام شخص را دچار مشکلات و آسیب های روانی مانند افسردگی، خشم، انحراف جنسی و احساس عدم امنیت و حمایت عاطفی و اجتماعی می کند ضمن اینکه مشکلات فیزیکی و جسمی هم در کنار آسیب های روانی ممکن است به صورت ام اس و سرطان که ناشی از اضطراب و استرس است را به وجود آورد چه بسا در مواردی حتی ممکن است منجر به بیماری ایدز به دلیل روابط جنسی ناسالم شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: نگرانی از آینده نامعلوم و فشار روانی در خانواده، فرد را درگیر مشکلات روانی می کند و همین امر باعث تاثیر مستقیم بر تربیت فرزندان آنان در آینده می شود.

وی در پایان با اشاره به فاصله سنی مادر و فرزند افزود: کمترین آسیب ازدواج دیرهنگام افزایش سنی مادر و فرزند است که به طور قطع می توان گفت همدلی، درک و حوصله مادر با فرزند در سنین بالاتر کمتر است.

رنجبر خاطر نشان کرد: افرادی که در سن بالا طعم مادرشدن را می چشند انرژی و وقت کمتری به فرزندان خود اختصاص می دهند و همین امر موجب سبک فرزندپروری نامناسب و ایجاد ناهنجاری های رفتاری در کودک می شود البته از این نکته نباید غافل شد که بارداری در سنین بالا علاوه بر خطرات جسمی برای مادر، ضریب ابتلاء به مشکلات ذهنی و عقب ماندگی و معلولیت های جسمی در کودکان را افزایش می دهد.

آمارها در جامعه نشان می دهد بالا رفتن سن دختران باعث عدم پذیرش آنان از سوی مردان می شود چرا که مردان، دختران کم سن و سال را برای ازدواج ترجیح می دهند؛ نگرانی از نازایی زنان، از دست دادن زیبایی و طراوت جوانی و لذت جنسی و کمال طلبی دختران، عمده دلایل مردان برای عدم پذیرش دختران در سنین بالا است.

بنابراین داشتن آگاهی از ابعاد مختلف ازدواج، شناخت آثار سوء سبک زندگی تجردی، نگاه مثبت به پیوند زناشویی در محدوده سنی سالم می تواند از بروز آسیب های جدی فردی و اجتماعی جلوگیری کند چرا که سلامت و استحکام جامعه در گرو سلامت و استحکام خانواده است.

انتهای پیام/

نظر شما