شناسهٔ خبر: 24206200 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

تحلیل فنی | GTX 1060 در برابر ایکس‌باکس وان ایکس!

با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت از سری تحلیل فنی، قصد داریم تا کنسول میان نسلی و قدرتمند شرکت مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان ایکس را با یک رایانه شخصی قدرتمند مقایسه کنیم و ببینیم عناوین مختلف روی این دو غول چگونه اجرا می‌شوند و کدام سخت افزار، گوی رقابت را از دیگری می‌رباید. با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -
تحلیل فنی | GTX 1060 در برابر ایکس‌باکس وان ایکس!

با قسمتی جدید از سری تحلیل فنی در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت از سری تحلیل فنی، قصد داریم تا کنسول میان نسلی و قدرتمند شرکت مایکروسافت، یعنی ایکس‌باکس وان ایکس را با یک رایانه شخصی قدرتمند مقایسه کنیم و ببینیم عناوین مختلف روی این دو غول چگونه اجرا می‌شوند و کدام سخت افزار، گوی رقابت را از دیگری می‌رباید. با ما همراه باشید.

مایکروسافت کنسول میان نسلی خود را در تاریخ ۷ ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر کرد. این کنسول که ایکس‌باکس وان ایکس نام دارد، از نظر توان پردازشی، پرقدرت ترین کنسول ساخته شده در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی است و خیلی راحت با رایانه‌های شخصی حرفه ای و مخصوص گیم مقایسه می‌شود. پس از این که سونی، کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو را به عنوان یک بوست و تقویت توان سخت افزار کنسول قدیمی تر وارد بازار کرد، مایکروسافت نیز دست به کار شد و کنسولی را روانه بازار کرد که تقریبا به اندازه یک نسل بین آن و مدل پایه تفاوت در توان پردازشی وجود دارد. با وجود چنین کنسول قدرتمندی، بسیاری از بازی‌بازان فکر می‌کنند که خرید یک ایکس‌باکس وان ایکس‌ بهتر است یا خرید یک رایانه شخصی قدرتمند در همان سطح؟ با ما تا انتهای این قسمت از سری تحلیل فنی همراه باشید تا پاسخ خود را دریافت کنید.

برویم به سراغ جزئیات؛ در این مطلب قصد داریم تا کنسول ایکس‌باکس وان ایکس را با یک رایانه شخصی قدرتمند مقایسه نماییم و ببینیم که بازی های مختلف روی این دو به چه صورتی اجرا خواهند شد. مشخصات فنی و دقیق رایانه شخصی مورد نظر ما را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید. این PC مورد نظر ما که Potato Masher Pro نام دارد، دارای یک پردازنده i5 750 بوده که تا سرعت ۳٫۷ گیگاهرتز اورکلاک شده است. مادربرد این رایانه شخصی Asus P7H55 LGA 1156 است و همچنین یک مموری ۸ گیگابایت DDR3 دارد. به بخش زیبای این رایانه شخصی، یعنی کارت گرافیک آن می‌رسیم که همان طور که در سرتیتر مطلب نیز اشاره شد، یک کارت گرافیک GTX 1060 6B G1 Gaming است که قدرت پردازشی بالایی دارد و قطعا برای ایکس‌باکس وان ایکس چالش ایجاد می‌کند. آخرین بحث مهم در این رایانه شخصی بحث هارد است که از یک هارد Samsung Spinpoint 320 گیگابایتی استفاده شده که تقریبا کافی و بودجه ای به نظر می‌رسد. مشخصات دقیق Potato Masher Pro را در زیر مشاهده نمایید و این را بدانید که این کیس در سال ۲۰۱۶ روانه بازار شده و در آن زمان ۴۵۰ دلار قیمت داشته اما این روز ها قطعا برای خرید آن باید مقدار بسیار بیشتری را هزینه کنید؛ بسیار بیشتر از ۵۰۰ دلار.

مشخصات دقیق سیستم بودجه‌ای ما! قیمت این سیستم در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۵۰ دلار اعلام شده اما هم‌اکنون به هیچ وجه نمی‌توان Masher Pro را با این قیمت تهیه کرد.

حال که مشخصات فنی رایانه شخصی خود را بررسی کردیم، بد نیست نگاهی نیز به سخت افزار کنسول ایکس‌باکس وان ایکس بیندازیم. کنسول میان نسلی مایکروسافت از یک پردازنده تکامل یافته و شخصی سازی شده AMD Jaguar استفاده می‌کند که ۸ هسته پردازشی دارد و سرعت هر کدام از آن ها در نهایت به ۲٫۳ گیگاهرتز می‌رسد. در بخش پردازش گرافیکی، ایکس‌باکس وان ایکس یک GPU با ۳۲ واحد عملیاتی و همچنین ۱۶۰ واحد تکسچر مپینگ دارد. ۴۰ واحد محاسبه گر Radeon با سرعت ۱۱۷۲ مگاهرتز برای این کنسول کار می‌کنند تا به عملکرد خوبی برسد. در آخر باید گفت که وان ایکس ۱۲ گیگابایت مموری GDDR5 دارد و به طور کلی توان پردازشی گرافیکی آن ۶ ترافلاپس اندازه گیری شده است. قیمت این کنسول را نیز حتما می‌دانید.

حال که به طور کامل با سخت افزار Potato Masher Pro و ایکس‌باکس وان ایکس آشنا شدید، بیایید به مقایسه عملکرد چند بازی مشهور و بزرگ برروی آن ها بپردازیم و نتایج را با هم بررسی کنیم.

Gears of War 4

این بازی شوتر سوم شخص، از عناوین انحصاری مایکروسافت است که با استقبال خوبی نیز مواجه شد و طرفداران سری محبوب چرخ‌های جنگ را راضی کرد. با این حال، تجربه بازی روی کنسول پایه ایکس‌باکس وان و مقایسه آن با نسخه رایانه های شخصی، تفاوت های گرافیکی عمده‌ای را نشان می‌داد. حال، با ایکس‌باکس وان ایکس قضیه به چه گونه ای است؟ Gears of War 4 برروی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس دو حالت گرافیکی دارد؛ یکی از حالت ها رزولوشن را روی ۱۰۸۰p قرار داده و نرخ فریم را به ۶۰ بر ثانیه می‌رساند که تحول بزرگی در عناوین بزرگ سوم شخص کنسولی است و حالت دیگر با رساندن رزولوشن بازی به ۴K اصلی، نرخ فریم را به ۳۰ بر ثانیه کاهش می‌دهد. در حالت اول، بازی در یکی از نقاط استرس آزمایش می‌شود و مشاهده می‌کنیم که وان ایکس نمی‌تواند بازی را بدون افت فریم اجرا نماید. دیجیتال فاندری هم تایید کرده که در مواقعی، نرخ فریم بازی با افت همراه است اما در بیشتر زمان ها برروی ۶۰ فریم بر ثانیه قرار گرفته است. زمانی که به یکی از میان پرده‌های اولیه‌ی بازی می‌رسیم، به نظر می‌رسد نسخه وان ایکس با کاهش رزولوشن همراه است زیرا تصاویر در مقایسه با نسخه رایانه‌های شخصی تار تر به چشم می‌آید. از همین میان پرده می‌توان چیزهای دیگری را یافت؛ نسخه وان ایکس سایه‌های با کیفیت تری دارد و افکت های پساپردازشی که برای آن استفاده شده، کاملا شخصی سازی شده و مخصوص هستند. به عنوان مثال میزان موشن بلور بیش از حالت طبیعی است یا عناصر شبیه ساز فیلم بیشتری در آن به کار رفته است. در حالت اول شاید بتوان برتری را به ایکس‌باکس وان ایکس داد. در حالت دوم، هر دو نسخه با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا می‌شوند. هر دو سخت افزار می‌توانند از پس پردازش بازی بدون مشکل بربیایند اما زمانی که با دقت بیشتری نگاه می‌کنیم، به نظر می‌رسد برخی از افکت های پساپردازش مانند Depth of Field در نسخه وان ایکس کاهش پیدا کرده‌اند تا عملکرد به صورت ثابت باشد که در این جا باید برتری را به Masher Pro بدهیم. با این حال، این نکته مهم در مورد نسخه وان ایکس را فراموش نکنید که سازندگان برای این نسخه از بازی Gears of War 4 از بالاترین سطح کیفیت بافت ها و همچنین بالاترین سطح فیلتر بافت ها استفاده کرده‌اند؛ به این صورت که با مقایسه کیفیت بافت ها در بین دو نسخه (با تنظیمات Very High) نسخه وان ایکس باز هم برتر است و بافت های فوق‌العاده ای دارد. همچنین زمان بارگذاری بافت ها در نسخه PC بیشتر است. در آخر می‌توان عملکرد بازی روی این دو غول سخت افزاری را مساوی دانست.

به‌روزرسانی ایکس‌باکس وان ایکس بازی Gears of War 4 بسیار عالی و بی نقص است؛ به طوری که در برخی از جهات نسخه رایانه های شخصی را به راحتی جا می‌گذارد.

Hitman

این بازی مخفی کاری مورد پسند بازی‌بازان و طرفداران نیز دو حالت گرافیکی جدا برای ایکس‌باکس وان ایکس دارد؛ یکی حالت Visual Mode که رزولوشن بازی را به ۲۱۶۰p می‌رساند و نرخ فریم را روی ۳۰ بر ثانیه قفل می‌کند و دیگری، Performance Mode نام دارد که رزولوشن را تا ۱۴۴۰p پایین می‌آورد و نرخ فریم بالاتری را تا ۶۰ بر ثانیه ارایه می‌دهد. Hitman به طرز فوق‌العاده ای در یک سطح روی دو پلتفرم ما اجرا می‌شود؛ چه از نظر عملکرد و از چه از نظر بصری و گرافیکی. زمانی که صحنه های مختلف بازی را بزرگنمایی می‌کنیم و آن ها را با دقت بسیاری زیادی بررسی می‌نمیاییم، می‌توان برتری های نسخه رایانه های شخصی را مشاهده کرد. در هر دو حالت گرافیکی، Masher Pro برتری خود را نشان داد و علاوه بر ویژگی‌های پسا پردازشی مانند ambient occlusion، کیفیت افکت anti aliasing نیز در نسخه رایانه های شخصی بیشتر است که البته همان طور که گفته شد، این برتری‌های Masher Pro اصلا به صورت عادی قابل دیدن نیست اما در کل می‌توان برتری را به نام آن ثبت کرد.

تفاوت بین دو نسخه بسیار کم و اندک است و اصلا به چشم نمی‌آید.

Forza Motorsport 7

بازی Forza Motorsport 7 در واقع اولین عنوانی بود که مایکروسافت سعی کرد به وسیله آن، قدرت و توان پردازشی بالای کنسول میان نسلی خود را تبلیغ کند. از همان اولین تریلر بازی همه چیز مشخص شد و دریافتیم که قرار است در نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی، شاهد رزولوشن، و همچنین بافت هایی با کیفیت ۴K باشیم. پیش از این که به سراغ مقایسه دو نسخه برویم بد نیست اشاره کنیم که نسخه رایانه های شخصی Forza Motorsport 7 در ابتدای عرضه، بهینه سازی خوبی نداشتند و حدود یک ماه طول کشید تا نسخه‌ای بهینه را دریافت کنیم که در این بررسی ما نیز استفاده شده است. یکی از نکات مهم در نسخه وان ایکس بازی Forza Motorsport 7 این است که علاوه بر خروجی رزولوشن ۴K، این نسخه برروی تنظیمات گرافیکی نهایی روی کنسول مایکروسافت اجرا می‌شود و همین باعث می‌شود تا یافتن تفاوت ها بین دو نسخه کمی سخت شود. زمانی که گیم‌پلی هر دو نسخه را به صورت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه مقابل هم قرار می‌دهیم، شاهد چند تفاوت ریز اما تقریبا مهم هستیم. اول از همه این که کیفیت نورپردازی در نسخه وان ایکس‌ پایین تر است و همچنین افکت موشن بلور، با دقت کمتری در این نسخه نمایش داده می‌شود. با این حال این موارد هنگامی که در حال بازی معمولی هستید، به هیچ وجه به چشم نمی‌آید. در آخر بد نیست به این نکته ریز نیز اشاره کنیم که در برخی اوقات که تراکم اتومبیل‌ها در یک صحنه زیاد است، نسخه وان ایکس به طور هوشمند بعضی از اجزا و قسمت های دور از چشم اتومبیل‌ها را حذف می‌کند تا در پردازش بازی هیچ مشکلی به وجود نیاید. با این حال نباید از یاد برد که رزولوشن بافت ها در نسخه وان ایکس به صورت واقعی و اصلی در بالاترین درجه قرار دارند و ۴K هستند؛ چیزی که GTX 1060 با رزولوشن اجرایی ۴K و نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه به سختی به آن می‌رسد. شاید بتوان نتیجه این مقایسه را نیز مساوی در نظر گرفت.

Forza 7 نیز از آن عناوینی است که مایکروسافت روی وان ایکس برایش سنگ تمام گذاشته است! با این حال بازی در مواقعی پشت سر نسخه رایانه‌های شخصی قرار می‌گیرد.

Fortnite Battle Royale

اول از همه شاید بپرسید که چرا بازی محبوب دیگر این روزها، یعنی PlayerUnknown’s Battlegrounds مقایسه و بررسی نمی‌شود. دلیل این موضوع بسیار ساده است زیرا نسخه ایکس‌باکس وان بازی PUBG به معنای واقعی کلمه ضعیف است و بازی حتی روی وان ایکس هم درست اجرا نمی‌شود بنابراین تصمیم بر این شده تا Fortnite Battle Royale بررسی شود. بزرگترین اخلاف بازی بین دو نسخه، رزولوشن اجرایی آن است. در حالی که شما می‌توانید با Masher pro خروجی رزولوشن ۴K نیتیو و همچنین نرخ فریم قابل قبولی بگیرید (اکثرا بالای ۳۰)، اما نسخه ایکس‌باکس وان ایکس تا ۸۰ درصد به رزولوشن ۴K نزدیک می‌شود و می‌توان به طور دقیق گفت که رزولوشن اجرایی این نسخه ۱۸۷۰p است. این دو نسخه از نظر افکت های گرافیکی یا مسائل دیگر کاملا مساوی هستند و تفاوتی بینشان وجود ندارد. اما در عنوان چند نفره آنلاینی مانند Fortnite Battle Royale، نرخ فریم از اهمیت بسیاری برخوردار است. طبیعی است که وان ایکس می‌تواند بازی را با رزولوشن اشاره شده، با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه‌ی کاملا ثابت اجرا نماید اما آیا جا برای پیشرفت وجود دارد؟ سازندگان برای نسخه ایکس‌باکس وان ایکس یک قابلیت حذف قفل نرخ فریم را قرار داده‌اند اما خیلی نباید به آن امیدوار بود زیرا نرخ فریم بازی به زحمت از ۳۰ فاصله می‌گیرد و پا را خیلی فراتر نمی‌گذارد. در صورتی که به رزولوشن ۱۴۴۰p یا ۲K قانع باشید، می‌توانید با استفاده از Masher Pro و به لطف پردازنده قدرتمند تر آن، نرخ فریم ثابت ۶۰ بر ثانیه بگیرید (تنظیمات گرافیکی High) که بسیار عالی است. با این که تجربه Fortnite Battle Royale روی هر دو پلتفرم لذت بخش و عالی است، اما در این جا باید نشان برتری را به Mahser Pro داد.

معمولا چنین عناوین چند نفره و مولتی پلتفرمی روی رایانه های شخصی بهترین عملکرد را دارند. در مورد Fortnite هم همین قضیه پا بر جاست.

Fallout 4

Fallout 4 در سال ۲۰۱۵ منتشر شده و نه از نظر بصری عنوان فوق‌العاده ای به حساب می‌آمد و هم پر از باگ و مشکل فنی بود. با این حال، گیم‌پلی بی نظیر و دنیای همه جانبه و غرق کننده آن، محبوبیت شگفت انگیزی را برای این بازی فراهم کرد. از هر چه هم بگذریم، نمی‌توان از تجربه این دنیای غرق کننده و همه جانبه با رزولوشن ۴K و جلوه های بصری با کیفیت گذشت. هم ایکس‌باکس وان ایکس و هم Masher Pro می‌توانند Fallout 4 را بدون مشکل با رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه اجرا نمایند. با مقایسه دقیق و کنار به کنار این دو نسخه متوجه می‌شویم که کیفیت بافت ها، aliasing، نورپردازی و برخی عناصر دیگر برروی هر دو نسخه یکی هستند و فرقی با هم ندارند. شاید مهمترین تفاوت بصری بین دو نسخه در افکت ambient occlusion باشد. نسخه وان ایکس از یک مدل پایه occlusion استفاده می‌کند و این در حالی است که نسخه رایانه های شخصی occlusion با کیفیت تری دارد که در مکان های بسته، باعث ایجاد واقع گرایی بیشتری می‌شود. طبق گزارش دیجیتال فاندری، می‌توان گفت که نسخه وان ایکس افت فریم ندارد و خیلی ثابت و مطمئن اجرا می‌شود. با این حال، در آخر می‌توان به برتری بزرگ Masher Pro اشاره کرد که می‌تواند بازی را با رزولوشن ۱۴۴۰p، به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه کاملا ثابت اجرا نماید و مشکلی نداشته باشد. در آخر، قضاوت را به عهده شما عزیزان می‌گذاریم.

تجربه بازی Fallout 4 و غرق شدن در دنیای عجیب و خطرناک این بازی با این دو غول سخت افزاری لذت فوق‌العاده ای دارد.

The Witcher 3: Wild Hunt
نقش آفرینی بی نظیر استودیوی سی‌دی پراجکت رد را می‌توان یکی از برترین عناوین نسل هشتم کنسول ها و همچنین یکی از برترین عناوین نقش آفرینی در طول تاریخ نامید. این بازی فوق‌العاده از هر نظر سطح بالایی را ارایه می‌داد و هنوز هم بسیاری از بازی‌بازان در حال تجربه آن هستند. پر تقاضا بودن The Witcher 3: Wild Hunt (از نظر فنی) باعث شد تا این بازی در زمان عرضه برروی کنسول ‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ اصلا خوب اجرا نشود و سازندگان مجبور به عرضه به‌روزرسانی های پرتعدادی شدند. با این حال می‌دانستیم که این تمام زیبایی بازی نیست. زمانی که کنسول های میان نسلی سونی و مایکروسافت پا به بازار گذاشتند، قضیه کمی روی بهتری به خود گرفت و دست سازندگان باز تر شد تا جایی که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس بازی کاملا قابل مقایسه با نسخه رایانه های شخصی با سطح گرافیکی بالا است. نسخه وان ایکس The Witcher 3: Wild Hunt دو حالت گرافیکی دارد؛ در حالت اول رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه است و در حالت دوم، رزولوشن بین ۱۰۸۰p تا ۱۴۴۰p در گردش است و نرخ فریم بیشتر مواقع روی ۶۰ بر ثانیه قرار دارد. برای تنظیم کردن موارد گرافیکی بازی برای هماهنگ شدن با تنظیمات نسخه وان ایکس، قطعا کار سختی در پیش رو داریم. در آخر می‌توان گفت که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس با حالت ۴K و تنظیمات گرافیکی Medium با نسخه رایانه های شخصی برابری می‌کند. بیایید از تفاوت ها بگوییم؛ نسخه وان ایکس در محیط‌های پرجزئیات تر و پیچیده تر، با افت هوشمند و داینامیک رزولوشن همراه است (تا ۱۸۰۰p پایین می‌آید) که این موضوع برتری را به Masher Pro می‌دهد. در طرف دیگر، کیفیت بافت های بازی در نسخه رایانه های شخصی بیشتر است و این تفاوت خیلی هم ریز و سطحی نیست. شاید بتوان تنها برتری ایکس‌باکس وان ایکس نسبت به Masher Pro در مورد این عنوان را، وجود فناوری HDR دانست. نسخه وان ایکس از HDR پشتیبانی می‌کند در حالی که هنوز چنین به‌روزرسانی خاصی برای رایانه های شخصی منتشر نشده است. در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز برتری از آن Master Pro است چرا که می‌تواند با رزولوشن ثابت ۱۴۴۰p، نرخ فریم ۶۰ یا نزدیک به آن را خروجی بدهد و همچنین کیفیت بافت های بهتری نیز نسبت به نسخه وان ایکس داشته باشد. با این که نسخه ایکس‌باکس وان ایکس برروی تلویزیون‌های ۴K HDR فوق‌العاده و شگفت انگیز به نظر می‌رسد، اما باید گفت که برتری در این جا از آن Masher Pro است.

در کنار مواردی که توضیح داده شد، کیفیت بافت ها و فیلتر بافت ها در نسخه رایانه های شخصی (با تنظیمات گرافیکی Medium)، سطح بالاتری دارند که خیلی خوب مشخص است.

در آخر به عنوان نتیجه گیری می‌توان گفت که هر دو این غول های سخت افزاری، تجربه ای شگفت انگیز و بسیار عالی را از بازی‌های ویدیویی بزرگ و پرتقاضا به بازی‌بازان ارایه می‌دهند. در بیشتر مواقع مشاهده کردیم که سیستم بودجه‌ای ما به لطف پردازنده سریع تر خود از پس ایکس‌باکس وان ایکس برآمد اما به جرئت می‌توان گفت که پردازنده گرافیکی وان ایکس با GTX 1060 6GB قدرتمند برابری می‌کند. اما شاید مقصود اصلی من این باشد که اگر تنها نیاز گیمینگ را در نظر بگیریم، قطعا مجبور نیستیم با این قیمت سخت افزار در بازار (حتی بازارهای جهانی)، حدود ۱۰۰۰ دلار برای خرید یک سیستم هزینه کنیم و می‌توانیم به ایکس‌باکس وان ایکس با ۵۰۰ دلار قیمت و توان پردازشی بسیار خوب آن بسنده کنیم. امیدوارم از این قسمت از سری تحلیل فنی لذت برده و از آن استفاده کرده باشید. شما عزیزان می‌توانید ویدیوی مربوط به مطلب را در زیر تماشا و دانلود نمایید:
دانلود ویدیو با رزولوشن ۲۱۶۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)
دانلود ویدیو با رزولوشن ۱۰۸۰p (نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه)

نظر شما