شناسهٔ خبر: 24205119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عربستان سعودي با فشارهاي بي سابقه اي مواجه است

بلومبرگ: مشکلات داخلي عربستان سعودي نتيجه اقدامات و اصلاحات اقتصادي شاهزاده محمد بن سلمان، وليعهد اين کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از بلومبرگ، براي چندين دهه عربستان سعودي در اوپک موضع ميانه را در پيش گرفته بود و در برابر خواسته اعضايي مانند ونزوئلا و ايران که به دنبال افزايش قيمت نفت بودند، مقاومت مي کرد.
اين پايگاه اينترنتي آمريکايي در تفسيري به قلم گرنت اسميت افزود: اما اکنون به نظر مي رسد که رياض موضع خود را تغيير مي دهد. به دنبال کاهش توليد نفت تحت رهبري اوپک، قيمت نفت خام نسبت به دو سال گذشته دو برابر شده و ميزان ذخاير نفت نيز به ميزان عادي بازگشته است. با وجود اين، خالد الفالح، وزير انرژي عربستان مي خواهد از اين هم فراتر رود. الفالح هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران در رياض تاکيد کرد توليدکنندگان بايد اين کاهش توليد را در تمام سال حفظ کنند، حتي اگر موجب کمبود محدود نفت در بازار شود.
نويسنده در ادامه با اشاره به مشکلات داخلي عربستان سعودي که نتيجه اقدامات و اصلاحات اقتصادي شاهزاده محمد بن سلمان، وليعهد اين کشور است، افزود: عربستان سعودي با فشارهاي بي سابقه اي مواجه است. مايک ويتنر، رئيس تحقيقات بازار نفت در سوسيته ژنرال معتقد است سعودي ها بايد به فکر هزينه هاي اجتماعي، سند چشم انداز 2030، آينده شرکت آرامکو و خصوصي سازي باشند. به گفته يک منبع مطلع که خواست نامش افشا نشود، الفالح که پيش از اين با قيمت بشکه اي 60 دلار راضي بود، اکنون معتقد است بشکه اي 70 دلار قيمت مناسبي براي فروش نفت است.
هليما کرافت، رئيس بخش راهبرد کالا در شرکت بين المللي آر بي سي کپيتال مارکتز گفت: هر کسي به جاي محمد بن سلمان بود و مي خواست کشورش را به طور کامل متحول کند، به قيمت خاصي براي نفت نياز داشت تا کار خود را به پيش ببرد. در يک سال گذشته سازمان کشورهاي صادر کننده نفت (اوپک) به همراه روسيه که زماني رقباي سرسخت هم در بازار نفت محسوب مي شدند، با هدف متوقف کردن توليد مازاد بر نياز که نتيجه ورود نفت شيل آمريکا به بازار بود، هدايت ائتلافي متشکل از 24 توليدکننده را در زمينه کاهش توليد در دست گرفتند.
افزايش قيمت نفت احتمالا به بالا رفتن ارزش شرکت آرامکو سعودي و نزديک شدن بهاي آن به 2 تريليون دلاري که شاهزاده محمد پيش بيني کرده بود، منجر خواهد شد. برخي از تحليلگران اين قيمت را غيرواقع بينانه توصيف مي کنند.

نظر شما