شناسهٔ خبر: 24204955 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

کلود چیست؟ و چه خدماتی به شما ارائه می‌دهد؟

ابرتان را انتخاب کنید

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  دلیل مشخصی برای انتخاب این نام وجود ندارد اما محتمل‌ترین دلیلی که برای آن وجود دارد این است که وقتی تعداد بسیار زیادی از واحدهای منفرد در یک فاصله زمانی یکسان کنار هم قرار بگیرند، تصویر یک ابر در ذهن ایجاد می‌شود. چنین تصویری زمانی که تعداد زیادی پرنده در کنار هم در آسمان پرواز می‌کنند نیز در ذهن ما ایجاد می‌شود. حالا سرویس کلودها هم از تعداد زیادی هاردهای بزرگ و کوچک کنار هم تشکیل شده و نامش بر همین اساس انتخاب شده است.  در این میان کاملا واضح است که این روزها به واسطه خدمات خوب سرویس‌های ابری افراد و کسب‌وکارها تکیه‌ خود بر سخت‌افزار‌های پرهزینه را کاهش داده‌اند و با قرار دادن اطلاعات خود در ابرها کار خود را ادامه می‌دهند. البته «صفرویک» چندی پیش معایب و مزایای استفاده از این خدمات را به مخاطبان خود ارائه داد. در این نوبت تلاش ما این است تا با توجه به تعدد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری شما را در انتخاب سرویس ابری که بیشتر به درد شما بخورد، کمک کنیم. در ادامه لیستی از 10 سرویس از برترین سرویس‌های ابری را به شما معرفی می‌کنیم. همه این سیستم‌های ابری یک ردیف آزاد و رایگان را با حجم مشخصی به شما ارائه می‌دهد تا قبل از اینکه پولی پرداخت کنید از ارائه خدماتش مطمئن شوید.

Dropbox
این ابر به پدر بزرگ ذخیره‌سازی ابری شهرت دارد و به اندازه دو گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این امکان برای شما فراهم شده است تا با معرفی Dropbox به رسانه‌های اجتماعی و هدایت دوستان‌تان برای پیوستن به این سرویس، این فضای رایگان را تا 16 گیگابایت افزایش دهید.

قیمت: دو گیگابایت به صورت رایگان برای یک ترابایت باید ماهانه 10 دلار پرداخت کنید.

Google Drive
گوگل درایو انتخاب طبیعی برای صاحبان دستگاه‌های آندروید است که البته به دلیل داشتن سیستم یکپارچه‌سازی می‌توانید اکانت خود را روی لپ‌تاپ، تبلت و نوت‌بوک خود در دسترس داشته باشید. شما همچنین می‌توانید عکس‌های با کیفیت بالا را روی تلفن همراه خود با برنامه همراه Google Photos ذخیره کنید و از مجموعه آفیس گوگل که در حال حاضر به‌عنوان G Suite شناخته می‌شود، استفاده کنید.

قیمت: 15 گیگابایت به صورت رایگان 100 گیگابایت با پرداخت 1.99 دلار در ماه است.

Mega
این ابر ذخیره‌ساز با رابط کاربری ساده و کشیدن و رها کردن، محیط راحتی را برای کاربران ایجاد کرده است. «مگا» برنامه‌ای مفید برای تلفن همراه است که به شما امکان آپلود فایل‌ها و عکس‌ها و همکاری مشتریان با دستگاه‌های دسکتاپ را می‌دهد. «مگا» ادعا می‌کند که تمام داده‌های ذخیره شده در ابر آن روی دستگاه شما قبل از رسیدن به سرور‌های شرکت رمزگذاری می‌شوند.

قیمت: 50 گیگابایت به صورت رایگان 200 گیگابایت با پرداخت 4.99 دلار در ماه است.

OneDrive
 OneDrive(قبلا با نام SkyDrive) به Explorer ویندوز 10 متصل شده است و شما مجبور نیستید یک برنامه اضافی را دانلود کنید. از OneDrive همچنین می‌توانید برای همگام‌سازی تصاویر در تمام دستگاه‌های خود استفاده کنید. این برنامه برای دستگاه‌های اندرویدی و iOS وجود دارد و حتی در فروشگاه App برای کاربران مک نیز قابل دسترس است.

قیمت: پنج گیگابایت به صورت رایگان ،50 گیگابایت با پرداخت 1.99 دلار در ماه است.

iCloud
اگر شما می‌خواهید آیفون خود را به iCloud بسپارید، باید بیش از پنج گیگابایت فضای آپدیت داشته باشید تا اپل به شما اجازه استفاده از این خدمات را ارائه کند. اما با این حال در مقایسه با رقبا، قیمت‌های iCloud بسیار منطقی است. برنامه Mac Finder‌ آی کلود جایی است که شما می‌توانید هر فایلی را که می‌خواهید ذخیره کنید. اسناد ایجاد شده در مجموعه دفتر iWork هم در iCloud ذخیره شوند و می‌توانند در دستگاه‌های شما همگام‌سازی شوند.

قیمت: پنج گیگابایت به صورت رایگان، 50 گیگابایت با پرداخت 99 دلار در ماه است.

Box
 با Box شما می‌توانید از گزینه‌های همکاری پیشرفته و ذخیره‌سازی نامحدود بهره‌مند شوید. البته در Box یک گزینه 10 گیگابایتی نیز وجود دارد. تعدادی از برنامه‌های اصلی مانند Docs Google و Office 365 Box را پشتیبانی می‌کند. مشتری Box Sync در صفحه‌های Downloads برای Mac و Windows موجود است و همچنین یک سرویس رسمی آندروید نیز دارد.

قیمت: 10 گیگابایت رایگان، 100 گیگابایت در حدود پنج دلار است.

NextCloud
NextCloud ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی ابر آنلاین نیست، اما نرم‌افزار رایگان را برای دانلود و نصب سرویس ذخیره‌سازی ابر در سرور خود ارائه می‌دهد. استفاده از سرور در شبکه خانگی شما برای ذخیره‌سازی ابر بسیار سریع‌تر است. شما همچنین می‌توانید رمزگذاری را فعال کنید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات هرگز از شبکه خانگی شما خارج نخواهد شد که این سرویس بسیار امن است.

قیمت: رایگان برای نصب و استفاده. برای میزبانی وب سایت‌ها، هزینه‌های ذخیره‌سازی متفاوت است. قیمت جعبه NextCloud برای  79 روز 99 دلار است.

SpiderOak
SpiderOak بخشی از یک روند جدید پروتکل دانش صفر ارائه‌دهندگان ذخیره‌سازی ابری است که پس از نصب سرویس گیرنده، اطلاعات شما قبل از همگام‌سازی رمزگذاری می‌شود. متاسفانه از آنجا که SpiderOak کد منبع مشتری را به صورت عمومی ایجاد نکرده است، هیچ راهی برای تایید این موضوع وجود ندارد. SpiderOakOne برای ویندوز، مک و لینوکس و همچنین آندروید و iOS در دسترس است.

قیمت: دو گیگابایت رایگان فقط برای 60 روز 250 گیگابایت با پرداخت 9 دلار در ماه است.

IDrive
 این ابر همگام‌سازی مداوم فایل‌های خود را حتی برای کسانی که در درایوهای شبکه هستند، ارائه می‌دهد. رابط وب از طریق ایمیل، فیس‌بوک و توییتر به اشتراک‌گذاری فایل‌ها کمک می‌کند. این کلود به اندازه‌ای محتاط است که فایل‌هایی که از کامپیوتر شما به‌طور خودکار حذف می‌شوند را حذف نمی‌کند، بنابراین کمترین خطری برای از بین بردن یک چیز مهم به‌طور تصادفی وجود ندارد. IDrive همچنین IDrive Express را ارائه می‌دهد که در صورت از بین رفتن تمام داده‌های شما یک هارد دیسک سخت را برای شما حمل می‌کند و امکان بازگرداندن سریع فایل‌های پشتیبان خود را فراهم می‌کند.

قیمت: پنج گیگابایت به صورت رایگان، دو ترابایت با پرداخت 52 دلار در سال است.

pCloud
در حالی که در این کلود برخی محدودیت‌های پهنای باند اعمال می‌شود، به نظر می‌رسد هیچ محدودیتی برای اندازه فایل‌هایی که می‌توانید بارگذاری کنید، وجود ندارد. بنابراین می‌توانید فایل‌های رسانه‌ای بزرگ را با pCloud همگام‌سازی کنید. این سرویس برای همه سیستم‌عامل‌های دسکتاپ و موبایل در دسترس است - کاربران همچنین می‌توانند از طریق وب سایت وارد شوند. این شرکت در سوئیس است که دارای قوانین محرمانه قوی است.

قیمت: 20 گیگابایت به صورت رایگان، 500 گیگابایت با پرداخت 3.99 دلار در ماه است.

نظر شما