شناسهٔ خبر: 24204907 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قم| ثبت‌نام سال تحصیلی ۹۷-۹۸ حوزه‌های علمیه از ۱۲ اسفندماه آغاز می‌شود

R7854/P1357/S6,62/CT11

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور گفت: از ۱۲ اسفندماه سال جاری تا ۱۵ فرودین ماه سال ۹۷ ثبت‌نام سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در نشست خبری پذیرش سال تحصیلی97-98  حوزه‌های علمیه که ظهر امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد اظهار داشت: کیفی‌سازی پذیرش در حوزه‌های علمیه یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی بوده که در معاونت آموزش حوزه دنبال می‌شود.

وی افزود: سال جاری اعلام  پذیرش حوزه‌های علمیه مقارن با ایام شهادت حضرت زهرا(س) شده که امید می‌رود سبب خیری کثیری باشد، روحانیت امروز در موقعیت حساس و خطیری قرار گرفته، در دوران موجود رسالت حوزه‌ها  به خاطر وضعیت تشنگی و طلبی که در نسل بشری به معارف، دین، فطرت، و تشنگی برای معنویت خواهی وجود دارد بسیار بیشتر شده است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه  کشور  گفت: در برابر بی‌عدالتی‌های وسیعی که در سطح جهان وجود داشته مردم جهان انتظار دارند که دین پاسخ صحیحی برای این مسائل دهد، مسائل مستحدثات نیز یکی دیگر از اموری بوده که موقعیت و نقش روحانیت را در زمان فعلی را حساس‌تر از هر زمان دیگری کرده است.

رستم نژاد با تأکید بر اهمیت مسئله زمان‌شناسی در بین طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: کسانی که قصد داشتند وارد عرصه روحانیت شوند باید اجمالاً وضعیت موجود را بدانند و اطلاعات خود را در این زمینه تا حد قابل قبولی ارتقا دهند چرا که ذات حوزه‌های علمیه با مراکز علمی دیگر تفاوت دارد شکل فعالیت در این نهاد خدمت به دین و مردم است و مدرک‌گرایی در آن معنایی ندارد.

وی با اشاره به اهمیت اخلاص و صداقت در ورود به نهادهای حوزوی ادامه داد: هدف تمام طلاب باید بر این باشد که به حوزه خدمت کنند چراکه  حوزه ظرفیت خدمت به طلاب را ندارد، متقاضیان حوزوی وارد یک عرصه خدمت محض می‌شوند بنابراین باید طلاب حوزه‌های علمیه با نگاهی صادقانه و مخلصانه وارد این حیطه از خدمت‌گذاری به دین شوند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه  کشور مسئله ارزشمند هجرت علمی و دینی در منابع اصیل اسلامی را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: بالاترین نوع از هجرت‌ها در عرصه‌های اسلامی هجرت علمی است که بارزترین آن‌ها نیز  هجرت به‌سوی پیامبر خدا(ص) و خداوند متعال است که امروز این نوع از هجرت‌ها در حوزه‌های علمیه در دست رخ دادن و اتفاق افتادن است، نصرت دین الهی در زمان حاضر از هر زمان دیگری ضروری‌تر است چراکه هجمه‌هایی که امروز به ساحت دین می‌شود نسبت به روزگاران گذشته متفاوت‌تر شده است.

رستم‌نژاد با تأکید بر سیاست کیفی گزینی حوزه‌های علمیه سراسر کشور در جذب طلاب جدیدالورود عنوان کرد: سیاست کیفی گزینی در سرلوح کارهای حوزه‌های علمیه قرارگرفته که این کیفی‌‍‌گزینی تمام ابعاد و حیطه‌های شخصیتی و مسائل پیرامونی را در برمی‌گیرد، مسائل اخلاقی و اخلاص و اموری از این‌ دست در برخی ابعاد از وضعیت علمی طلاب نیز از  ارزشمندی بیشتری برخوردار است.

وی با بیان نتایج حاصل از دنبال کردن سیاست کیفی گزینی در جذب طلاب ابراز کرد: در سال‌های گذشته صرفاً یک‌چهارم ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در مسئله ثبت‌نام پر شده است چرا که کیفیت گزینی در درجه نخست اولویت‌های جذب در حوزه‌های علمیه بوده است همچنین بوم گزینی نیز یکی از دیگر از اولویت‌های معاونت آموزش حوزه‌های علمیه است که این مسئله نیز با جدیت در بین حوزه‌های شهرستانی دنبال می‌شود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه  کشور  پذیرش طلاب در بین حوزه‌های علمیه را در دو شکل و دوره ممکن دانست و تأکید کرد: پذیرش در دوره‌های بلندمدت و سفیران هدایت دو دوره پذیرش در حوزه‌های علمیه است که شرایط تحصیلی و مدت تعهد در آن‌ها اندکی با یکی دیگر تفاوت دارد.

رستم نژاد با بیان شرایط تحصیل در دوره‌های بلندمدت حوزه‌های علمیه در سال تحصیلی 97-98 افزود: برای تحصیل و قبولی در دوره بلندمدت حوزه هلی علمیه قبولی پایه هشتم آموزش پرورش با حداقل سن  18 سال شرط مهم است همچنین  در دوره کاردانی نیز نباید از  زمان  اخذ مدرک کاردانی تا اقدام به ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه  بیش از یک سال از تاریخ فراغت از  تحصیل گذشته باشد، تعهد خدمت به حوزه‌های علمیه و پایان تحصیل در  سطح یک، دو تعهد مهم طلاب  در دوره‌های بلندمدت است.

وی با تأکید بر برخی از مهم‌ترین شرایط تحصیل و ورود در دوره سفیران هدایت حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: داشتن مدرک دیپلم برای متولدین سال 77 و تعهد خدمت 5 ساله به حوزه‌های علمیه و تحصیل تمام‌وقت نیز از شرایط مهم تحصیل در دوره سفیران هدایت است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه  کشور  با اشاره به زمان آغاز ثبت‌نام سال تحصیلی 97-98 حوزه‌های علمیه تصریح کرد: از 12 اسفندماه سال جاری  تا 15 فرودین ماه سال  97 ثبت‌نام سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه  ادامه خواهد داشت و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام و گرفتن اطلاعات لازم  به سایت مربوطه حوزه‌های مراجعه کنند همچنین آزمون پذیرش نیز ساعت 9 صبح روز هفتم اردیبهشت‌ماه سال 97  در 49 مرکز مختلف  در سطح  کشور برگزار  خواهد شد و سوم آذر ماه سال 97 نیز نتایج آزمون اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: در سال جاری  تعداد 456 مدرسه در سطح کشور اقدام به جذب طلاب کردند، سال آینده از این میزان 13 مدرسه کمتر شده است، تا به امروز 2 هزار 247 کد برای طلاب در سال 96 صادرشده است و حدود 4 هزار کد نیز در دست صدور است.

رستم‌نژاد بابیان آمار ورودی و ثبت به حوزه‌های علمیه در طول مدت یک سال خاطرنشان کرد: به‌صورت متوسط هر سال 22 هزار نفر ثبت‌نام برای ورود به حوزه‌های علمیه ثبت نان می‌کنند  که از این میزان تقریباً هرسال 7 هزار نفر پذیرش نهایی می‌شوند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: کسانی که شرایط سنی آن‌ها برای ورود به حوزه‌های علمیه از طرق رسمی وجود نداشته باشد برای این افراد نیز راهکارهای دیگر در نظر گرفته‌ شده که می‌توانند از طریق آن‌ها به‌صورت رسمی وارد تحصیل در حوزه‌های علمیه شوند.

وی با اشاره به اهمیت مسئله عدالت اقتصادی در بین حوزه‌های علمیه تأکید کرد: صرفاً در سطح یک حوزه‌های علمیه مبالغ اندکی به اساتید پرداخت می‌شود و اساتید سطوح بالاتر حوزه به‌هیچ‌ عنوان حقوقی دریافت نمی‌کنند.

 رستم‌نژاد با تأکید بر ضرورت هجرت بعد از تحصیل طلاب از قم به شهرستان‌های مبدأ گفت: سیاست بومیگزینی و واسپاری اختیارت در استان‌ها  یکی از سیاست‌های اصلی حوزه برای مقابله با پدیده مهاجرت به قم بوده است همچنین در سال 95، 12 درس خارج فقه در شهرهای مختلف کشور رسماً راه‌اندازی شده است، حدود 80 درس نیز در شهرهای مختلف در دست رسمی شدن و راه‌اندازی هستند که سبب می‌شود تا پدیده مهاجرت به قم نیز کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: تاکنون حدود 1000 استاد از قم به شهرستان‌ها اعزام شدند، حدود 3 هزار استاد در شهرستان‌ها دارای مجوز تدریس از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه هستند، 128 ساعت به میزان 8 واحد درسی نیز به صلاحدید حوزه‌های استانی به مدیریت‌های استانی واسپاری شده است تا بر مبنای شرایط موجود دروسی را تدوین و تدریس کنند.

انتهای پیام/ح

نظر شما