شناسهٔ خبر: 24204715 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفر هیأت اربیل به بغداد برای رفع ممنوعیت پروازهای بین‌المللی از کردستان

یک هیأت از منطقه کردستان عراق برای پایان دادن به مسئله ممنوعیت پرواز در فرودگاه‌های بین‌المللی اربیل و سلیمانیه به بغداد سفر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد حمة» نماینده ائتلاف کردستانی و مخبر کمیسیون دارایی در پارلمان عراق از ورود یک هیأت از منطقه کردستان به بغداد خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: این هیأت برای توافق نهایی با وزارت حمل و نقل در دولت فدرال درباره رفع ممنوعیت پرواز در منطقه کردستان وارد بغداد شده است.

این نماینده کُرد پارلمان عراق گفت که هیأت اعزامی از اربیل به بغداد از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و وزارت حمل و نقل عراق می‌خواند که به مسئله ممنوعیت پرواز در دو فرودگاه بین‌المللی اربیل و سلیمانیه پایان دهند.

«سفین دزیی» سخنگوی دولت منطقه کردستان نیز پنجشنبه پیش اعلام کرده بود که اربیل به شروط دولت فدرال درباره اداره فرودگاه‌ها پاسخ مثبت داده و منتظر رفع ممنوعیت پرواز از دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه است.

وی افزود: تا به این لحظه هنوز بغداد با این مسئله موافقت نکرده است و مذاکرات ادامه دارد. دولت فدرال چند ملاحظه درباره نحوه اداره این فرودگاه‌ها دارد. در راس این ملاحظات این است که اداره فرودگاه‌های مذکور تحت نظارت و کنترل سازمان هواپیمایی کشور باشد که دولت منطقه کردستان هیچ ممانعتی برای آن نمی‌بیند. 

دزیی گفت: تمدید ممنوعیت پرواز در فرودگاه‌های منطقه کردستان تا پایان ماه فوریه جاری است و هنوز این زمان مجددا تمدید نشده است.

اخیرا نیز منابع خبری در کردستان عراق خبر دادند که بغداد اجازه پروازهای زیارتی به عربستان را صادر کرده است.

29 سپتامبر گذشته، دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که کنترل فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی منطقه کردستان را به منظور جلوگیری از فساد و قاچاق به دست می‌گیرد.

تنش میان دولت مرکزی عراق در بغداد با دولت کردستان در اربیل پس از آن آغاز شد که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان، در اقدامی یکجانبه و در سایه مخالفت بغداد و حتی مخالفت دوستان اربیل در منطقه و خارج از آن، در سپتامبر گذشته (2017) همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را برگزار کرد.

این مسئله سبب تشدید اختلافات اربیل بغداد شد تا جایی که «مسعود بارزانی» رئیس وقت منطقه کردستان نه تنها در عملی کردن نتیجه همه‌پرسی ناکام ماند، بلکه بغداد بر اساس قانون اساسی، فشار آورد که اداره کنترل گذرگاه‌ها را از اربیل پس بگیرد و در نهایت نیز تسلط خود بر مناطق مورد منازعه مثل کرکوک که سرشار از ذخایر نفتی است، تحکیم کرد.

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

 

نظر شما