شناسهٔ خبر: 24204640 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نزول رحمت الهی، دخل و خرج آب را یکی کرد/ باز باران با گوهرهای فراوان

خبرگزاری شبستان: باران یکی از نعمت های الهی است که بارش آن موجب نشاط و سرزندگی در بین تمامی جاندران می شود. سنندج این روزها شاهد بارش بی دریغ الهی بود که در بعشی از شهرهای استان بارش ان تا ۱۰۰ میلی لیتر گزارش شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – کردستان: باران نوید بخش حیات و زندگی است، باران که می‌بارد، زمین گویی روح تازه‌ای به خود می‌گیرد و با هر قطره باران رحمت واسعه الهی بر سر بندگان فرو می ریزد.

 

یکی از دغدغه ها و مشکلات سالهای اخیر موضوع کم آبی و خشکسالی است که چند سالی است سایه شوم اش بر سر کشور گسترانیده است. واقعیت خشکسالی در منطقه ما مستقیما از کاهش بارندگی ناشی می شود.

 

از آنجایی که دخل آب از بارندگی نشات می گیرد و خرج آن نیز در فصل گرما بالا می رود، همواره این نگرانی برای مصرف کنندگان و مسئولان وجود دارد که دخل و خرج آن با هم بخواند.

کاهش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان در چند سال گذشته دغدغه بسیاری از مردم و کشاورزان است و این نگرانی را به وجود می آورد که ممکن است سالی خشک و سخت را پیش رو داشته باشیم.

 

باران یک موهبت بی‌بدیل الهی است که نزول آن موجب مسرت و خوشحالی مردم و نشاط جامعه می شود، که در چند روز گذشته به دلیل بارش قابل توجه رحمت الهی در استان کردستان شاهد خوشحالی و شکر نعمت از سوی مردم استان هستیم.

 

البته اگر از زاویه دیگر به بارندگی های مکرر و مداوم نگریسته شود عوامل چون ضعف زیرساخت‌های شهری، قدمت و فرسودگی برخی منازل در شهر و روستا، بروز سیل، ریزش کوه، رانش زمین، خسارت به کشاورزان و ... جای نگرانی را به وجود می اورد.

 

خسارت ناشی از بارش های اخیر کردستان جزیی بود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان با اشاره به خسارت های ناشی از بارندگی های چند روز گذشته و شرایط جوی استان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در سنندج اظهار کرد: با توجه به اخطاریه اداره‌ کل هواشناسی درخصوص پیش‌بینی وضعیت جوی و ورود سامانه بارشی تدابیر لازم برای مواجهه با خسارت های احتمالی پیش بینی شد.

آرتیکاس اقبال ادامه داد: سامانه فعال بارشی برف و باران از روز جمعه در سطح استان آغاز شده بود، خسارت های جزیی همچون آبرفتگی چند مورد منزل و مغازه، تخریب بعضی از ساختمان های روستای و در سطح شهرها نیز مواردی همچون ترک خوردن سقف ساختمان های فرسوده را شاهد بودیم.

 

وی، ریزش کوه در چند نقطه و یک مورد نشست جاده ای را نیز ناشی از این بارندگی ها اعلام کرد و افزود: این موراد نیز در کمترین زمان برطرف و در حال حاضر تردد در تمامی جاده های استان برقرار است.

 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کردستان با بیان اینکه آماده‌باش کامل برای کلیه دستگاه‌ها در تمام مناطق استان صادر شده است، افزود: این دستگاه ها مکلف شدند کلیه امکانات و تجهیزات خود را برای مواجهه سریع با بحران احتمالی آماده کنند تا مشکلی برای مردم و شهروندان بوجود نیاید.

 

اقبال خاطر نشان کرد: خوشبختانه وضعیت استان بحرانی نیست و علی رغم طغیان بعضی از رودخانه های استان وضعیت جوی اران بر سطح استان حاکم است.

 

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان با اشاره به اینکه سامانه بارشی چند روز گذشته استان اظهار کرد: شرایط بارش تا ظهر امروز دوشنبه در استان ادامه دارد و از بعدازظهر هم به طور پراکنده شاهد بارش اعم از برف و باران خواهیم بود.

 

علی پناهی، با اشاره به میزان بارندگی طی ۲۴ ساعت گذشته استان عنوان کرد: در ایستگاه های هواشناسی سنندج ۲۲ میلی متر، سقز ۱۷، قروه ۸، بیجار ۱۸، مریوان ۳۹، زرینه ۲۱، بانه ۲۴، کامیاران ۳۲، هزارکانیان ۲۷، بابارشانی ۹، بهارستان ۸ و سروآباد هم ۳۹ میلی متر باران ثبت شده است.

وی ادامه داد: در ایستگاه های هواشناسی دهگلان ۱۵ میلی متر، آویهنگ ۱۵، سلین ۴۷، گل تپه ۳۴، قاملو ۱۶، دیواندره ۸، جاجی ممدان ۲۰، موچش ۵۲، یاسوکند ۶ و سراب شهرک هم ۱۷ میلی  متر بارندگی به ثبت رسیده است.

 

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان بیان کرد: در حال حاضر بارش در سراسر استان کردستان ادامه دارد و میزان بارش در سنندج نیز از صبح امروز با شدت بیشتری وجود دارد و در حال حاضر بارش ها نیز اکثرا به صورت برف است.

 

پناهی همچنین گفت: همچنین بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کردستان هم اکنون تردد در تمامی جاده های اصلی استان کردستان جریان دارد و تنها در دو مسیر سروآباد - هورامان و سقز - مریوان تردد با زنجیر چرخ ممکن است.

 

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری سنندج به خبرنگار خبرگزاری شبستان در سنندج گفت: در راستای جلو گیری از آب گرفتگی معابر کلیه نیروهای خدمات شهری در آماده باش بودند و در حال حاضر نیز در کلیه ایستگاه های کمک رسان ماشین آلات برف روبی، لودر و گریدر مستقر است که اگر برف زمین گیر شد، مشکلات احتمالی را رفع کنند.

 

عبدالسلام سپهر ادامه داد: بارندگی اخیر در سطح شهر سنندج مشکلی حادی را به وجود نیاورده است و فقط چند مورد آب گرفتگی مغازه داشتیم که آن هم به دلیل شیب عرضی خیابان و مشکلات ناشی از آسفات از گذشته است.

 

وی بیان کرد: با نظارت و بازرسی از معابر سطح شهر کلیه جداول و همچنین دریچه های هدایت آب های سطحی کاملا پاکسازی شد و نسبت به جمع آوری نخاله ساختمانی در معابر سطح شهر اقدام لازم صورت گرفت.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری سنندج خاطر نشان کرد: مورادی که از آب گرفتگی معابر وجود داشته است را شناسایی و مستند سازی کرده ایم که با مساعد بودن شرایط جوی در راستای رفع این موارد اقدام خواهد شد.

 

نظر شما