شناسهٔ خبر: 24204128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

مراسم گرامیداشت انقلاب اسلامی در بنگلادش برگزار شد

ابنا

به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با همكاری رایزنی فرهنگی كشورمان در بنگلادش، مراسم جداگانه‌ای در دانشگاه راجشاهی داكا و شهرهای شادخیرا و بوگرا، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با همكاری رایزنی فرهنگی كشورمان در بنگلادش، مراسم جداگانه‌ای در دانشگاه راجشاهی داكا و شهرهای شادخیرا و بوگرا، برگزار شد.

به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش، برنامه‌هایی در بخش گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی و همچنین در مرکز فرهنگی غیررسمی رایزنی فرهنگی كشورمان به نام «الرازی» در شهر شادخیرا و نیز مرکز فرهنگی «شیخ سعدی» در شهر بوگرا بنگلادش برگزار شد.

برگزاری مراسم در دانشگاه راجشاهی

از سوی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه راجشاهی، نشستی با موضوع گسترش زبان و ادبیات فارسی در بنگلادش برگزار شد.

مشترکات فرهنگی ایران و بنگلادش، گذشته پرافتخار زبان فارسی در سرزمین بنگال و خدمات جمهوری اسلامی ایران به گسترش زبان فارسی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محوری‌ترین نکاتی بود که از سوی سخنرانان مطرح شد.

در این نشست، اف ام ا ایچ تقی، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه راجشاهی به عنوان میهمان اصلی و علاوه بر وی رضا سمیع‌زاده، استاد اعزامی گروه زبان و ادبیات فارسی از ایران، محب‌الله صدیقی، استاد تاریخ و فرهنگ اسلامی دانشگاه راجشاهی، و تنی چند از استادان گروه زبان و ادبیات فارسی به ایراد سخن پرداختند.

برگزاری مراسم در مرکز فرهنگی رازی درشادخیرا

مرکز فرهنگی غیررسمی وابسته به رایزنی فرهنگی ایران در شهر شادخیرا بنگلادش با نام «الرازی» به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مراسمی برگزار كرد.

این مراسم که روز 22 بهمن در محل کتابخانه مرکز «الرازی» تشکیل شده بود، نزدیک به 100 نفر از علاقمندان انقلاب اسلامی حضور داشتند و در آن مسعود الرحمن، پزشک و معاون سابق بنیاد اسلامی در شادخیرا، عبدالرزاق، حقوقدان پیشکسوت، عبداللطیف، پزشک و برخی از خطبای مساجد شادخیرا، جزو سخنرانان بودند.

مسعودالرحمن در سخنان خود در این مراسم اظهار كرد: امام خمینی (ره) از جایگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی با مطرح ساختن ضرورت وحدت مسلمانان و نامگذاری نمادین هفته وحدت، بیشترین تأثیر بین‌المللی را میان مسلمانان از خود بر جای گذاشت.

عبداللطیف هم گفت: امام خمینی بیش از 13 سال در تبعید به سر برد و انقلاب را از تبعید رهبری می‌کرد. امام در تبعید، آنچنان با تغذیه روحی و ایدئولوژیکی خود مردم ایران را رهبری کرد که شاه ایران مجبور به فرار شد.

عبداللطیف در ادامه سخنان خود، پیشرفت‌های علمی و فناوری و ... ایران را در 38 سال گذشته مورد تأکید قرار داد.

عبدالرزاق، حقوقدان پیشکسوت در سخنان خود گفت: از جمله ویژگی‌های انقلاب اسلامی این بود که از هر طیف اجتماعی به آن پیوستند. فقیر و غنی، دانشگاهی و بازاری ... همه به سیل انقلاب پیوستند و در زمان انقلاب دیدیم که حتی مادران با آوردن کودکان خود در راهپیمایی‌های میلیونی حضور می‌یافتند.

وی با قرائت آیات پایانی سوره محمد، جایگاه ایرانیان را در جهان برجسته ارزیابی کرد.

برگزاری مراسم در مرکز فرهنگی شیخ سعدی در بوگرا

مرکز فرهنگی غیررسمی «شیخ سعدی» در شهر بوگرا نیز با برگزاری مراسم مشابهی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را گرامی داشت.

در این مراسم نیز همانند مراسم برگزار شده در شهر شادخیرا، شخصیت‌های اجتماعی و دینی مختلف درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران سخنرانی كردند.

.......................
پایان پیام/ ۳۱۳

نظر شما