شناسهٔ خبر: 24201503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست ایسنای قم مطرح شد؛

انقلاب ما را در دنیا به عنوان انقلاب چادری‌ها می‌شناسند

نمایندگی قم

به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت دخت گرامی نبی مکرم اسلام، نشستی با موضوع بررسی مسایل بعد از رحلت پیامبر(ص) و عواملی که سبب انحراف جامعه آن زمان شد و نقش زن امروز در عرصه ولایت با تاسی به حضرت فاطمه(س)، با حضور فخرروحانی و دریاباری دو تن از اساتید حوزه و دانشگاه در دفتر ایسنای قم برگزار و مسایلی از جمله ابعاد سیاسی شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) مورد گفت و گو قرار گرفت، در ادامه بخش اول این نشست ارائه می‌شود.

صاحب‌خبر -

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه در دنیا انقلاب ما را به عنوان انقلاب چادری ها می شناسند، عنوان کرد: اگر زن ها وارد عرصه ای شوند آن عرصه متفاوت عمل می کند.

فخر روحانی در ابتدا با اشاره به مبحث ضرورت امامت، عنوان کرد: ضرورت امامت از مسیرهای مختلف قابل اثبات است اما یکی از نزدیکترین راه ها آنجاست که قرآن کریم می‌فرماید «ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا تو تبیین کنی»؛ معلوم می شود قرآن به تنهایی کافی نیست و یک تبیین کننده نیز می خواهد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر مردم عصر نزول به راهنما نیاز داشتند، چرا این حق برای عصرهای بعد وجود نداشته باشد؛ آیا پیامبر تمام سوالات را جواب داده اند و همه شبهات رفع شده است؟ در دوره ای که پیامبر(ص) مناسک حج را تبیین می کنند مردم ظاهر مناسک را تقلید می کنند اما در زمان امام صادق(ع) است که مردم از چرایی سعی صفا و مروه سوال می کنند؛ عمق و ریشه شرایع دینی در عصرهای بعد برای مردم تبدیل به پرسش می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این جایگاه در عصرهای بعد خالی می ماند، افزود: چه دلیلی وجود دارد همانطور که سایر فرقه های دینی دچار انحراف و گمراهی شدند، در پایان عصر نبوت این اتفاق برای اسلام نیافتد؟

**سخنان اهل بیت(ع) مورد غفلت قرار گرفته است

وی در بخش دیگر با بیان اینکه در جامعه ما حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) را بیشتر از طریق سیره می شناسیم و سخنانشان مورد غلفت قرار گرفته است، اظهار داشت: در بخشی از خطبه فدکیه که می توان آنرا جریان شناسی نفاق دانست، حضرت فاطمه(س) به اینکه چگونه می شود که فرهنگ یک اجتماع در دوره ای تغییر می کند اشاره دارند؛ ایشان می فرمایند زمانی که خداوند متعال پیامبرش را برگزید که در جایگاه انبیاء قرار گیرد(استعاره از رحلت پیامبر) خاروخاشاک نفاق ظاهر شد و لباس دین رنگ کهنگی گرفت؛ پس نتیجه میگیریم نه اینکه نفاق نبود بلکه با حضور پیامبر جرات و فرصت ارائه وجود نداشتند.

فخرروحانی اضافه کرد: با رحلت پیامبر و حضور عرصه های نفاق لباس دین رنگ کهنگی گرفت؛ در دوره پیامبر مظاهر دین نشان دهنده رشد شخصیتی و نام ارزش بر آنها بود، اما با رحلت پیامبر(ص) دست به تغییر فرهنگ جامعه زدند و رنگ کهنگی به لباس دین زدند و کسی که متدین بود کهنه گرا محسوب شد؛ مثلا محاسن برای مردان و حجاب برای زنان معنای امل بودن گرفت.

این مدرس دانشگاه گفت: این مراحل به لحاظ جامعه شناسی جای بحث دارد؛ پس از رحلت پیامبر مکرم اسلام افراد فرومایه که در زمان حیات ایشان جرات ابراز نظر نداشتند تریبون بدست گرفتند.

** هنوز فاطمه هایی باید در عرصه ولایت فدا شوند تا مسیر دین از انحراف نجات پیدا کند

این استاد حوزه با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در ادامه می فرمایند "شیطان سرش را از کمینگاه بیرون آورد"، افزود: شیطان بود، اما کمین کرده بود، شیطان ابتدا دعوت کرد و وقتی دید که چقدر سبک به دنبال او می دوند جامعه را مهیا دید؛ حضرت در خطبه فدکیه تعبیر می کنند "به آواز شیطان رقصیدید در حالی که هنوز زمانی از رحلت پیامبر نگذشته بود".

وی گام بعدی در تغییر فرهنگ جامعه بر اساس گلام حضرت زهرا(س) را فرصت دادن به نیروهای ضد ارزشی دانست و گفت: پس از اینکه شیطان فضا را مهیا یعنی عکس العمل مثبت مردم را دید پس به سراغ گام بعد یعنی تصرف جایگاه و ولایت پیغمبر رفت؛ اینجاست که حیله شیطان با تمام قوا وارد میدان می شود و طرح غصب ولایت آشکار می شود و به تعبیر حضرت فاطمه(س) شتر خلافت را که متعلق به امیرالمومنین(ع) است به نام فرد دیگری داغ می زنند.

فخرروحانی عنوان کرد: اینجا همان جاییست که ولی‌خدا خانشین می شود، جایگاه ولی‌خدا را پیامبر مشخص کردند اما اگر مردم او را بپذیرند حضور پیدا می کند؛ لذا حضرت زهرا(س) در پاسخ اباامر می فرمایند "مثل الامام مثل الکعبه"؛ از این روایت معلوم می شود که ما هنوز در مسئله ولایت دچار مشکل هستیم، امام ظهور نمی کند مگر اینکه مردم قدم پیش بگذارند و فاطمه ها در عرصه ولایت فدا شوند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: اینها نشان می دهد خانم ها هم در این مسیر صاحب نقش هستند؛ باید پیش بیایند تا جامعه بفهمد امامت یعنی چه؛ اینکه حضرت صدیقه کبری(س) می فرماید مثل امام مانند کعبه است یعنی این ما هستیم که به دور کعبه طواف می کنیم، یعنی باید به سمت امام حرکت کرد؛ مردم باید جایگاه امام را بشناسند در غیر اینصورت هرگز امیرالمومنین خود را مسلط بر مردم نخواهد کرد مگر اینکه مردم به حدی از رشد برسند که او را برای حکومت دعوت کنند؛ لذا مردم باید به این حد از رشد برسند و در عصر غیبت رسیدن به این رشد یعنی شناخت جایگاه ولایت فقیه.

وی گفت: اینکه امروز بیشترین شبهه ها حول ولایت فقیه است به این معناست که هنوز فاطمه هایی باید در این عرصه فدا شوند و جایگاه ولایت را تبیین کنند تا مسیر دین از انحراف نجات پیدا کند.

فخرروحانی در بخش دیگر اظهار داشت: امام راحل می فرمودند تفاوت انقلاب ما با انقلاب های بزرگ دنیا این بود که از درون خانواده آغاز شد؛ همه انقلاب های بزرگ دنیا معمولا از یک حزب آغاز و با رسیدن حزب به مطالبات آرام میگیرد، اما انقلاب ما 40 سال توفنده در حرکت است؛ چراکه از دل خانواده آغاز شده همچنان زنده و توفنده است.

** اگر زن ها وارد عرصه ای شوند آن عرصه متفاوت عمل می کند

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در دنیا انقلاب ما را به عنوان انقلاب چادری ها می شناسند، عنوان کرد: اگر زن ها وارد عرصه ای شوند آن عرصه متفاوت عمل می کند؛ عرصه ولایت زنانی را می طلبد که با ارزش گذاری حقیقی و معنوی جلوی تحریف گرایش های معنوی در جامعه را بگیرند و جامعه را از قرار گرفتن در مسیر تخریب و نفی هویت ملی که امروز به شدت ترویج می شود، حفظ کنند.

** در بیان مصائب حضرت فاطمه(س)، درد بزرگتر که بحث تبیین ولایت است را کنار گذاشته ایم

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تربیت در این روزگار دشوارتر از گذشته است، بیان کرد: امروز با حضور رسانه فرهنگ های مهاجم در خانه های ما صدرنشین میهمانی ها شده اند، لذا مادر امروز رسالت بسیار دشوارتری نسبت به مادر گذشته دارد؛ مادر امروز نیاز به آگاهی خای بالایی دارد و در این مسیر تاسی به حضرت صدیقه طاهره(س) بسیار راه‌گشا است.

وی در پایان با بیان اینکه در بیان مصائب حضرت زهرا(س) به خطا رفته ایم، گفت: بر خلاف ما که در روضه ها از پهلوی شکسته می گوییم وقتی گروهی از زنان برای عیادت حضرت رفتند، صدیقه کبری(س) به فقدان پیامبر و جایگاه ولایت اشاره کردند؛ مصیبت حضرت فاطمه(س) دردهای جسمانی نیست، ما در بیان مصائب، درد بزرگتر که بحث تبیین ولایت است را کنار گذاشته ایم.

بخش دوم این نشست متعاقبا روی خروجی ایسنا منطقه قم قرار می‌گیرد.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما