شناسهٔ خبر: 24200690 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

کلاهبرداری در پوشش وام‌های یک ساعته

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، مشکلات تسهیلات‌دهی در نظام بانکی، کار را به جایی رسانده که برخی افراد و شرکت‌های صوری، خارج از چارچوب قانونی اقدام به پرداخت وام به شهروندان نیازمند می‌کنند و از سوی دیگر با توجه به نیاز شدید بسیاری از مردم به دریافت وام در جهت رفع نیاز‌های اولیه، برخی از مردم ناچار می‌شوند، در بازار آزاد به دنبال دریافت تسهیلات و آن هم با خطر‌های گوناگون باشند و چنین وضعیتی شرایط را برای عده‌ای سودجو فراهم کرده تا اقدام به پرداخت وام به نیازمندان و آن هم با سود‌های چند ده درصدی کند؛ سود‌هایی که گاه تا ۵۰ درصد هم می‌رسد.

در سال‌های اخیر که اقتصاد ایران با معضلاتی نظیر تحریم‌های اقتصادی و در نتیجه افزایش تورم و کاهش سطح تسهیلات‌دهی بانک‌ها مواجه شده، فرصت برای این افراد و شرکت‌های سودجو فراهم شده تا کاسبی خود را رونق دهند؛ اقدامی که مصداق بارز نزول خواری و ربا خواری است و متأسفانه تبلیغات آن‌ها در روز روشن بر در و دیوار شهر نمایان است و با رونق فضای مجازی، کانال‌های تلگرامی و سایت‌های اینترنتی، این ابزار‌ها هم به یاری این نزول‌خوران آمده‌اند.

البته نکته عجیب ماجرا آنجاست که مسئولان بانک مرکزی و قوه قضائیه، غیر از چند تذکر به شهروندان برای عدم معامله با این افراد، تاکنون اقدامی در راستای مبارزه با این پدیده شوم در اقتصاد کشور انجام نداده‌اند و همچنان این نزول‌خواران به راحتی در سایت‌ها و روزنامه‌ها اقدام به تبلیغات برای این کار غیرقانونی خود می‌کنند.

کلاهبرداری در پوشش وام‌های یک ساعته
در برخی از آگهی‌هایی که مشاهده کرده‌ایم و موضوع گزارش ماست، از پرداخت وام به افراد با دریافت چند عدد چک در ظرف یک ساعت حکایت دارد. در تماسی که با یکی از افراد وام دهنده به نام «ت» داشتیم، وی به ایکنا گفت: در عرض یک ساعت به تناسب حقوق دریافتی در حکم کارگزینی شما، وام مورد نیازتان را با دریافت هفت عدد چک تهیه خواهیم کرد.

وی گفت: اقساط این وام‌ها از ۱۲ تا ۲۴ ماهه است و به محض کامل شدن مدارکتان، در همان لحظه به شما پرداخت خواهد شد؛ البته می‌‎توانید چک‌ها را برای دو ماه یکبار بنویسید و هر دوازده ما حداقل نیازمند هفت چک است؛ مثلا اگر قسط شما ماهانه صد هزار تومان است، دویست هزار تومان چک داده و دو ماه یک بار حساب می‌شود.

وی درباره سود این تسهیلات گفت: میزان سود وام‌های پرداختی ما، ماهیانه ۳ درصد یعنی سالانه ۳۶ درصد است. سود وام ما از بانک‌ها بیشتر است، اما در مجموع به صرفه‌‎تر است؛ چراکه در نظام بانکی، تسهیلات به این سرعت ارائه نمی‌شود بلکه دردسر‌های زیادی دارد و نیازمند ضامن است، اما ما برای پرداخت وام، هیچ ضامنی هم از شما درخواست نمی‌کنیم.

ما پرداخت کننده شخصی هستیم و ارتباطی هم با بانک‌ها نداریم. همچنین ما کمترین میزان اقساط را دارا بوده و به همین دلیل، عده‌ای مشتری ثابت ما شده‌اند.

این شخص درباره مدارک لازم برای دریافت وام عنوان کرد: پرینت سه ماهه حساب حقوقی، پرینت سه ماهه حساب جاری، داشتن دسته چک، آخرین فیش حقوق، حکم کارگزینی و کارت ملی، مدارک مورد نیاز برای پرداخت وام شماست و به محض آماده شدن مدارک، آدرس خود را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

وی همچنین گفت: اگر به سایر دفاتر پرداخت وام در تهران مراجعه کنید باید حق کمیسیون هم پرداخت کنید، اما چون ما دفتر مرکزی هستیم نیازمند هیچ حق کمیسیونی هم نیستید.

نکته‌ای که از صحبت‌های این شخص و سایر افرادی که با آنان تماس گرفتیم روشن شد این بود که این اقدام دقیقا مصداق همان چیزی است که با عنوان نزول‌خواری می‌شناسیم که از ناپسندترین اقدامات در دین مبین اسلام و مصداق بارزی از پدیده شوم رباخواری است. البته این افراد، خود را با عنوان تأمین‌کنندگان سرمایه جا می‌زنند، در حالی‌که پرداخت وام آن‌ها به شرط زیاده و نمونه روشنی از رباخواری و فعالیت‌های غیرقانونی است.

نکته دیگر این است است که بعضا این شائبه وجود دارد که این شرکت‌های صوری با برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارای ارتباطاتی هستند و به واسطه چنین پشتوانه‌ای اقدام به پرداخت وام‌های با درصد سود بالا می‌کنند؛ هرچند که اشخاص که به آن‌ها مراجعه کردیم هرگونه ارتباط با نظام بانکی یا مؤسسات اعتباری را رد کردند، اما به راحتی نمی‌توان این مسئله را تأیید یا رد کرد.

منبع:خبرگزاری دانشجو

نظر شما