شناسهٔ خبر: 24199461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

عشقی که دراستان تهران۱۸ساله شد/تشییع نمادین حضرت زهرا(س)در ۱۳نقطه

تهران- مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) در حالی ۱۸ سال متوالی در استان تهران برگزار می شود، که هرساله بر شکوه این مراسم افزوده شده و گسترش آن در سطح استان بیشتر می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- الهه آهنگر: بی شک شهادت حضرت زهرا(س) یکی از عظیم ترین مصائب شیعه است و جایگاه خاصی در بین عزاداری های پیروان اهل بیت علیهم السلام دارد، تا جایی که از مدت ها قبل از روز شهادت این بانوی بزرگوار مراسم، عزاداری ایشان برگزار می شود و شیعیان در عزای «ام ابیها» بر سر و سینه می کوبند.

در بحث مقام و منزلت آن حضرت موارد بسیاری مطرح شده و روایات و احادیث متعددی در این باب داریم، اما در خصوص عزاداری ایشان می توان گفت تاکنون آن طور که باید و شاید و در حد مقام آن صدیقه طاهره، ادای احترام و عزاداری نکرده ایم.

البته شیعیان و دلباختگان حضرت زهرا(س) برای جبران تشییع غریبانه آن حضرت، به تشییع هرچه باشکوه تر ایشان می پردازند و در مراسم «تشییع نمادین» ایشان، با حمل تابوت نمادین این بانوی مکرمه سعی در ابراز ارادت به آن بزرگوار دارند، این مراسم از سال ها پیش و از شهر مقدس قم آغاز و با تاکید مرجع عظیم الشأن مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) ، هر روز با شکوه تر از روز پیش شد و بر گستره جغرافیایی آن نیز افزون گردید، تا جایی که امروز در بسیاری از مناطق کشور شاهد برگزاری باشکوه این مراسم نمادین هستیم.

استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و هرسال شاهد برگزاری باشکوه تشییع نمادین حضرت زهرا(س) در اقصی نقاط استان تهران هستیم.

یکی از دست اندرکاران برگزاری این مراسم در ورامین در خصوص حال و هوای این مراسم به خبرنگار مهر گفت: این مراسم به عقیده من اثرات و برکات فراوانی در زندگی دارد، زمانی که خیل عظیم جمعیت برای عزاداری مادر سادات را مشاهده می کنم، از خود بیخود می شوم.

فتح اله فرجی گفت: وصف این مراسم و شور و حال آن بسیار سخت است، مادرانی همراه با فرزندان خود، پیرمردان، زنان، طلاب، عشاق و همه و همه در این مراسم حضور دارند و صحنه های بدیلی رقم می خورد، طوری که ما هرسال برای تشییع نمادین صدیقه طاهره روزشماری می کنیم.

حضرت زهرا(س) بهترین الگوی پاکدامنی،عفت و دفاع از ولایت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اگر بتوانیم، به خوبی حضرت زهرا(س) را به جوانان بشناسانیم، قطعا بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه حل خواهد شد، حضرت زهرا(س) بهترین الگوی پاکدامنی،عفت و دفاع از ولایت بودند، که باید بیش از پیش در خصوص شناساندن شخصیت ایشان کار فرهنگی شود.

حجت الاسلام سید ناصرالدین نوری زاده ادامه داد: از ۲۸ بهمن تاکنون ۱۰۳۰ مبلغ و مبلغه با هدف تشریح ابعاد شخصیت بی بی دو عالم حضرت زهرا (س)، تبیین جایگاه ولایت به سراسر استان تهران اعزام شده اند.

برگزاری تشییع نمادین حضرت زهرا(س) در ۱۳ نقطه استان تهران

اما امسال، کدام مناطق تابوت نمادین حضرت زهرا(س) را تشییع می کنند، سوالی است، که رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در پاسخ به آن به خبرنگار مهر گفت: این مراسم معنوی در ۱۳ نقطه استان تهران برگزار می شود، در شهرستان شمیرانات و در میدان قدس، مسجد صاحب الزمان(عج) در بازار سرپوشیده تجریش به سوی امامزاده صالح(ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: در شهر تهران نیز از خیابان پیروزی، مسجد جابری به سوی خیابان شکوفه شاهد برگزاری این مراسم باشکوه خواهیم بود.

حجت الاسلام سید محسن محمودی شهرستان ورامین در ۳ نقطه برگزار می شود، در شهر ورامین از مسجد صاحب الزمان(عج) به سمت میدان امام خمینی(ره) و گلزار شهدای سید فتح الله تا گلزار شهدای گمنام برگزار می شود، در شهر جوادآباد از مسجد خاتم الانبیا به سمت مسجد امام رضا(ع)  و در منطقه خیر آباد ورامین نیز تشییع کنندگان از فاطمیه(س) به سوی مصلی به اقامه عزا می پردازند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران افزود: در قرچک نیز از  خیابان شهید باهنر ، مسجد صاحب الزمان(عج) تشییع نمادین آغاز می شود و تشییع کنندگان به سمت خیابان شهید رجایی تا مسجد جامع قرچک حرکت می کنند.

وی سپس به برگزاری این مراسم در پیشوا اشاره کرد و گفت: در پیشوا این مراسم از مسجد امام خمینی(ره) به سوی حرم مطهر حضرت جعفر بن موسی(ع) برگزار می شود.

محمودی افزود: در پاکدشت نیز در ۲ نقطه شاهد برگزاری این مراسم هستیم، ابتدا از میدان آزادگان مقابل دفتر امام جمعه به سوی مصلی  و در شریف آباد از مسجد جامع به سوی مزار شهدای گمنام شاهد برگزاری مراسم پرشور تشییع نمادین حضرت زهرا(س) خواهیم بود.

وی با بیان این که مراسم تشییع نمادین حضرت زهرا(س) در شهرری از میدان شهید قشقایی در ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به سوی حرم مطهر برگزار می شود، گفت: همچنین در شهرستان ری و در قیام دشت عزاداران از مقابل مسجد الزهرا(س) به سوی مزار شهدا حرکت خواهند کرد و شرکت کنندگان در این مراسم، سعی در جبران غربت تشییع بانوی ۲ عالم دارند.

محمودی گفت: این مراسم در شهرستان قدس  از حسینیه ارشاد  تا مصلی برگزار می شود. 

وی اضافه کرد: همچنین شاهد برگزاری این مراسم در صفادشت و از مسجد جامع این شهر تا امام زاده حمزه(ع) نیز خواهیم بود.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: این مراسم در شام شهادت این بانوی بزرگوار و مصادف با سه شنبه اول اسفند ۹۶ پس از نماز مغرب و عشاء در استان تهران برگزار می شود.

در هر حال برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت، می تواند در وانفسای تهاجم فرهنگی غرب، جوانان ما را بیمه کرده و نیز ضمن ابراز ادب به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) در ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) و ولایتمداری موثر باشد.

نظر شما