شناسهٔ خبر: 24198725 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

به دنبال تسخیر دنیا

سفر ال نود از رومانی به ایران

صاحب‌خبر -

طراحی و فروش تندر 90 از سوی یک شرکت رومانیایی در واقع آخرین تلاش آنها برای جلوگیری از تصمیم شریکشان جهت تعطیلی شرکت بود. «رنو» به عنوان شریک شرکت رومانیایی به نام داچیا لوگا وقتی با عملکرد ضعیف آنها روبرو شده بود تصمیم خودش را برای پایان دادن به این شراکت گرفته بود اما بعد از فروش تندر 90 مسئولان رنو نه تنها روابط خود را قطع نکردند بلکه سطح همکاری های خود را به کشورهای مختلف هم کشاندند. اینگونه خودرویی که بنا بود در رومانی فروش برود به کشورهای توسعه یافته غربی هم راه پیدا کرد. این اتفاق یک سال بعد از شروع خط تولید و البته از نوع مدل ۷ هزار و ۵۰۰ یورویی در اروپا گسترش یافت. اولین بار در سال ۲۰۰۷ هم هند نیز مدل فرمان سمت راست آن طراحی و ارائه شد. البته در برخی از کشورها خرید و فروش تندر 90 تحت برند نیسان انجام می شود اما با هر نامی که بود این اتفاق در سال ۲۰۰۴ توانست شکافی در بازار خودرو جهان ایجاد کند. چراکه برای اولین بار خودروای برای خانواده های طبقه متوسط تولید می‌شد که  از همه استانداردهای کیفیت برخوردار و در ضمن با قیمت ۵ هزار یورو یکی از ارزان ترین خودرو های بازار بود. از سوی دیگر به خاطر عرض یک متر و ۷۰ سانتی کاملا خودرو یک مدل خانوادگی محسوب می شد که مسافرت و جابه جایی را برای ۵ نفر آسان‌تر می کرد. هنگام آغاز به کار تولید این خودرو در ایران ابتدا در سه مرحله تعداد 200 دستگاه خودرو طي مدت 2 ماه توليد شد. آن زمان به خاطر عدم آشنایی پرسنل برای مونتاژ خودرو زمان آزمایشی زیادی صرف آموزش و دست‌گرمی گذاشته شد. شرکت سایپا سال ۸۵ در بیانیه ای در وب سایت خود یکی از افتخارات این خط تولیدی را مجموعه عظیم شرکت تولید ال نود دانسته بود که ساخت آن ۱۴ ماهه تمام شده بود.

مقایسه قیمت ال نود در طول سال ها

سال ۲۰۰۸ درست یک سال بعد از اینکه این شرکت رومانیایی سود عجیب غریبی به خاطر فروش تندر به دست آورده بود نسل جدیدی از ال نود در اروپا تولید شد که مدرن تر از قبلی ها بود. سال ۲۰۰۷ تعداد ۲۳۰ هزار ال نود فروش رفت.  در گزارش ماه اکتبر امسال شرکت رنو آمده که فقط در همین ماه  گذشته فروش تندر 90 مدل بالاتر در اروپا به ۳۵ هزار دستگاه خودرو رسیده‌است. این تعداد از مدت مشابه سال گذشته نیز دو هزار دستگاه بیشتر بوده است. این مدل به نام «داچیا لوگان دو» به تعداد محدودی به صورت خودرو وارداتی نیز در ایران عرضه شده است. این خودرو نسل دوم ال نود بود که سال ۲۰۱۲در پاریس رونمایی شد و از چندی پیش با نام «سیمبل» در برخی از شهرهای ایران نیز عرضه شده است. سال ۲۰۰۷، وقتی که طراحی رنو پارس یا تندر وارد ایران شد در اولین ماه‌ تولید این خودرو ۱۰۰ هزار دستگاه تندر سفارش داده شد. سال ۲۰۱۰ مدل گاز سوز این خودرو هم طراحی و به فروش رفت. تندر از ابتدا به عنوان خودرو کم مصرف شهرت پیدا کرده بود اما با افزایش قیمت سوخت تولیدکننده‌های خودرو بازار را به سمت خرید خودرو گازسوز حرکت دادند. همچنین سال ۲۰۱۳ مدل اتوماتیک از تندر به بازار ایران وارد شد.

منبع خبر : ویرلن

نظر شما