شناسهٔ خبر: 24198605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

جزئیات جدید از سیستم ELT هواپیمای آسمان

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج ­با بیان جزئیات جدیدی از سیستم ELT هواپیمای آسمان، گفت‌: تجربه نشان داده در شرایط مختلف سیستم ELT عمل نمی کند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج ­با بیان جزئیات جدیدی از سیستم ELT هواپیمای آسمان، گفت‌: تجربه نشان داده در شرایط مختلف سیستم ELT عمل نمی کند. 
 
رضایی‌فر با یادآوری این‌که هواپیمای ATR آسمان در ارتفاع ۲۱ هزار پایی ادامه مسیر داده است، اظهار کرد: آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت ساعت­ ۹:۳۰ دقیقه بوده که تا آن ساعت همه چیز عادی بوده و هیچ نقضی یا موردی را خلبان اعلام نکرده بود.

وی تصریح کرد: بعد از ساعت ۹:۳۰ ارتباط خلبان با برج مراقبت قطع شد و چندین بار برج مراقبت، خلبان را صدا کرد، ولی جوابی دریافت نکرد که جستجو‌ها از همان لحظات اولیه آغاز شد. ­

وی با بیان این‌که موتور این هواپیما از نوع ملخ دار بوده و در ارتفاع پایین حرکت می‌کرده که برای مسافرت‌های با مسافت کوتاه­ و شهر‌های نزدیک استفاده می‌شود، تصریح کرد: خلبان این هواپیما، خلبانی با تجربه بوده و سابقه پرواز ۱۷ هزار و ۴۰۰ ساعت را داشته و معلم خلبان بوده و بر کار معلم خلبان‌ها هم نظارت داشته است.

وی با اعلام این‌که حداقل یازده گروه کارشناسی برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل شده و تا وقتی لاشه هواپیما پیدا نشود نمی‌توان هیچگونه اظهار نظری کرد، گفت: سیستم ELT دستگاهی است که وقتی هواپیمایی دچار سانحه می‌شود، فعال شده و موقعیت مکانی هواپیما را به ماهواره‌ها اعلام می‌کند و­ هواپیما ATR مجهز به این سیستم بوده و قرارداد ما با ماهواره‌های ترکیه بوده است.

رئیس کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمایی تهران - یاسوج افزود: تجربه نشان داده در شرایط مختلف سیستم ELT عمل نمی‌کند و تاکنون هیچ سیگنالی از این سیستم دریافت نکرده ایم.

رضایی فر گفت: برخی فرودگاه‌ها مانند فرودگاه یاسوج رادار ندارد و برخی هم مانند مهرآباد رادار دارند و این هواپیما را تا ساعت ۹:۲۵ در رادار مرکز کنترل فضای کشور داشتند. ­ هواپیما‌ای آر تی­ تمام مجوز‌های لازم را برای پرواز از سازمان هواپیمایی داشته و ۳ ماه پیش از چک سنگین بیرون آمده بود و در این مدت هیچ مشکلی نداشته است.

وی همچنین درباره روشن بودن تلفن همراه یکی از مسافران گفت: همراه این مسافر از فرودگاه مهرآباد روشن بود که روی تهرانسر تهران ردیابی شد و در مسیر کاشان و حتی تا سمیرم هم ردیابی شد که پس از آن سیگنال قطع شد.

نظر شما