شناسهٔ خبر: 24198479 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لاوروف : آمريکا در تلاش براي نقض حاکميت ملي سوريه است

سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در اظهاراتي در باشگاه مباحثه والداي در روسيه ، آمريکا را به تلاش براي نقض حاکميت ملي سوريه متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شبکه تلويزيوني الميادين ، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در اظهاراتي در باشگاه مباحثه والداي در روسيه ، آمريکا را به تلاش براي نقض حاکميت ملي سوريه به ويژه در منطقه شرق رودخانه فرات متهم کرد. وي افزود :« شاهد مواردي از نقض توافق مناطق کاهش تنش در سوريه هستيم و تلاش مي کنيم به راه حلي در اين باره دست پيدا کنيم. کنفرانس سوچي پيشرفتي در روند حل بحران سوريه و تعيين آينده اين کشور بود.»
لاوروف تصريح کرد داعش در عراق نابود شد اما همچنان عمليات تروريستي در اين کشور رخ مي دهد که بايد آن را مورد توجه قرار داد. وي همچنين از طرف آمريکايي خواست در سوريه با آتش بازي نکند. لاوروف تاکيد کرد روسيه نگران تلاش ها براي تجزيه سوريه است و اين نگرانيها از رفتارهاي آمريکا سرچشمه مي گيرد. آمريکايي ها بايد بازي با آتش در سوريه را براي تحقق منافع زودگذر کنار بگذارند. بعضي از بازيگران بين المللي تلاش مي کنند از بحران سوريه براي تحقق منافع خود استفاده کنند. شواهد زيادي وجود دارد   که نشان مي دهند آمريکا نمي خواهد با گروه تروريستي جبهه النصره بجنگد. 

لاوروف تصريح کرد: درخواست سازمان ملل براي توقف عمليات نظامي ارتش سوريه در ادلب، در واقع تلاش براي کمک به گروه تروريستي جبهه النصره است.
وي گفت تلاش مي کنيم روند دستيابي به توافق بين فلسطيني ها و رژيم صهيونيستي به ويژه با توجه به موضع گيري هاي آمريکا، از بين نرود. از تلاش هاي فرستاده سازمان ملل در امور ليبي نيز براي حل بحران در اين کشور حمايت مي کنيم. وزير امور خارجه روسيه همچنين گزارشهاي منتشر شده اخير را مبني بر اينکه صدها نظامي روس در سوريه کشته شده اند ، صرفا تلاش هايي براي بهره برداري از بحران سوريه ناميد.

لاوروف درمورد مناقشه بين رژيم صهيونيستي و فلسطينيان نيز گفت روسيه آماده ميزباني مذاکرات بين فلسطين و رژيم صهيونيستي بدون پيش شرط است. وي افزود :«ما متقاعد شده ايم که هيچ راه ديگري غير از توافق مستقيم بين فلسطين و اسرائيل وجود ندارد. ما آمادگي خود را براي ميزباني از سران فلسطين و اسرائيل بدون پيش شرط اعلام مي کنيم».

لاوروف همچنين گفت روسيه از تمايل کردها براي زندگي بر اساس سنت هايشان حمايت مي کند ولي اينکه اين خواسته ها در بازي هاي ژئوپولتيک به کار گرفته شود نادرست است.
وي افزود :«ما از خواسته هاي مشروع مردم کرد براي زندگي مطابق سنت ها، رسوم و تاريخ پر افتخار ديرين آنها حمايت مي کنيم. در عين حال باور ما بر اين است که استفاده از اين تمايلات مردم کرد توسط برخي افراد براي اهداف ژئوپولتيک که هيچ ارتباطي با منافع کردها يا منافع امنيت منطقه ندارد، نادرست است. ما شاهد تلاش براي وارد کردن کردها به بازي هستيم که با منافع آنها تضاد دارد. ما از همه آنهايي که در اين روندها نقش دارند مي خواهيم با توقف اين فرايند، شروع به توافق بر اساس بحث توازن منافع کنند.»

نظر شما