شناسهٔ خبر: 24198398 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آسمان غزه دیگر برای جنگنده‌های رژیم صهیونیستی امن نیست

یک هفته بیشتر از سرنگونی جنگنده "اف 16" ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای سوریه نگذشت که گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد که پدافند هوایی این گردان‌ها به مقابله با جنگنده‌های متجاوز رژیم صهیونیستی که به پایگاه‌های نظامی قسام حمله کرده بودند، برخاسته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایسنا، حمله جنگنده‌های صهیونیستی به فاصله کمی از انفجار بمب کار گذاشته شده در نوار مرزی و در داخل اراضی اشغالی واقع در جنوب غزه صورت گرفت که به زخمی شدن 4 نظامی صهیونیست از تیپ "گولانی" منجر شد.

پس از این حادثه، جنگنده‌ها و توپخانه ارتش صهیونیستی اقدام به بمباران مواضع نظامی مقاومت فلسطین در نوار غزه کردند که منجر به شهادت 2 شهروند فلسطینی شد که سعی در نفوذ به داخل اراضی اشغالی فلسطین در جنوب نوار غزه را داشتند. اما مساله مهم در این میان این بود که گردان‌های قسام برای اولین بار از زمان پایان جنگ 51 روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه در تابستان سال 2014، با پدافند هوایی خود به مقابله با جنگنده‌های صهیونیستی پرداختند.

این تحولات باعث طرح سوال‌های متعددی درباره قدرت مقاومت فلسطین در غزه برای تحمیل  واقعیت‌های جدید به عرصه منازعه با ارتش صهیونیستی از طریق دور کردن نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از هرگونه جنگی در آینده می‌شود.

قواعد جدید درگیری

در همین راستا، "یوسف شرقاوی" سرتیپ بازنشسته و کارشناس مسائل نظامی تاکید می‌کند: آنچه هفته گذشته با سرنگونی جنگنده صهیونیستی در سوریه اتفاق افتاد، سرآغاز مرحله جدیدی از موازنه بازدارندگی میان گروه‌های مقاومت و ارتش صهیونیستی در جریان هرگونه درگیری نظامی در آینده است و همین مساله جنبش حماس را بر آن داشت که قواعد جدیدی را در عرصه درگیری با رژیم صهیونیستی برقرار کرده و یادآوری کند که نیروی هوایی این رژیم در تیررس مقاومت قرار دارد.

وی افزود: توافقاتی غیرعلنی میان حزب‌الله لبنان و جنبش حماس زیر نظر ایران برای سلب آرامش رژیم صهیونیستی حاصل شده است که بر اساس آن، این دو هر از چند گاهی دست به اقدامات غافلگیر کننده در جبهه‌های مختلف می‌زنند و اقدام اخیر حماس در استفاده از سلاح‌های پدافند هوایی خود در همین راستا صورت گرفت. علاوه بر این، نحوه انفجار بمب در مسیر گشتی صهیونیستی نیز تا حد زیادی شبیه همان شیوه‌هایی بود که حزب‌الله در جنگ های خود با اسرائیل از آنها استفاده می‌کرد.

این کارشناس نظامی در واکنش به سوالی درباره توانمندی‌های تسلیحاتی حماس در زمینه پدافند هوایی خاطر نشان کرد که به احتمال زیاد سلاح‌هایی که حماس در اختیار دارد در مقایسه با تسلیحات حزب‌الله ناچیز و محدود به تعداد کمی موشک دوش‌پرتاب و مسلسل‌های سنگین است که بر روی خودروهای نظامی نصب می‌شوند و به "دوشکا 23" معروف هستند. این سلاح ها مخصوص مقابله با بالگردهای "آپاچی" هستند اما در صورتی که ارتفاع هواپیماهای نظامی پایین باشد، برای آنها نیز ایجاد خطر و ترس می‌کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، حماس برای اولین بار در جریان مراسم رژه نظامی که در ماه سپتامبر سال 2013 در شهر غزه برگزار شد، از این سلاح‌ها پرده برداشت و گردان‌های قسام در جریان این مراسم از موشک‌های ضدهوایی "سام7" روسی رونمایی کرد.

اسرائیل همچنین در تاریخ 6 اوت 2016 اعلام کرد حماس موشک‌های ضدهوایی در اختیار دارد و مدعی شد که آنها را از کره شمالی تهیه کرده است.

شکست اسرائیل

"اسلام شهوان" استاد علوم امنیتی در دانشکده "العوده" غزه نیز می‌گوید: جنبش حماس با اقدامات اخیر خود تلاش کرد این پیام را به رژیم صهیونیستی برساند که جبهه غزه دیگر مانند گذشته هدفی آسان برای آنها نخواهد بود و مقاومت ابزارهای لازم برای آغاز نبرد در هر لحظه را دارد و می‌تواند زمان پایان آنرا هم مشخص کند و این مساله را می‌توان از عدم حضور جنگنده‌های صهیونیستی در آسمان غزه پس از مقابله پدافند هوایی قسام با آنها فهمید.

این کارشناس مسائل امنیتی در گفتگو با پایگاه  "عربی 21" خاطر نشان کرد که ارتش صهیونیستی سعی داشت از عملیات انفجار بمب در مسیر گشتی نظامیان خود برای از بین بردن زیرساخت‌های مقاومت در غزه استفاده کند و ده‌ها بار پایگاه‌های نظامی و انبارهای تسلیحاتی مقاومت را بمباران کرد اما پس از استفاده حماس از پدافند هوایی، ارتش صهیونیستی به این نتیجه رسید که تحمل شکست جدید از طریق سرنگونی یکی از جنگنده‌هایش در غزه را ندارد و این مساله می‌تواند به چهره ارتش در داخل این رژیم خدشه وارد کند.

اما سعید بشارات کارشناس مسائل اسرائیل هم در گفتگو با "عربی 21" تصریح می‌کند که وزارت جنگ رژیم صهیونیستی فهمیده است که در سایه حوادث اخیر، خطر جبهه غزه کمتر از جبهه حزب‌الله نیست و همین مساله مسئولان سیاسی و امنیتی این رژیم را بر آن داشته که از دولت صهیونیستی بخواهند راهبرد خود در قبال جنبش حماس را تغییر دهند تا اوضاع جاری به جنگ جدید ختم نشود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما