شناسهٔ خبر: 24198039 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت احیای صحیح نوزادان در پیشگیری از ابتلای آنان به فلج مغزی

رئیس بخش کودکان و نوزادان بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت: احیای صحیح نوزادان در پیشگیری از ابتلای آنان به فلج مغزی بسیار موثر است.

صاحب‌خبر -

ضرورت احیای صحیح نوزادان در پیشگیری از ابتلای آنان به فلج مغزی به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر احمد شاه فرهت در حاشیه کنفرانس یک روزه احیای نوزادان افزود: سالانه تنها در خراسان رضوی نجات ۹ هزار نوزاد با انجام روش‌های ساده احیاء (ویژه نوزادان) از مرگ و صدمات جبران‌ناپذیر مغزی امکانپذیر است.


وی در خصوص اهمیت احیاء نوزادان گفت: مغز نوزادان بسیار آسیب‌پذیر است و اگر اکسیژن‌رسانی به موقع صورت نگیرد منجر به صدمات جبران‌ناپذیر مغزی شده که گاه حتی منجر به فلج و معلولیت دائمی خواهد شد؛ لذا احیاء نوزاد در این زمینه بسیار موثر است.

 رئیس بخش کودکان و نوزادان بیمارستان فوق تخصصی رضوی افزود: از هر ۱۰۰ نوزادی که به دنیا می‌آید، پنج نوزاد دچار مشکلات تنفسی بوده و با توجه به اینکه تنها در خراسان بیش از صدهزار زایمان سالانه داریم به نظر می‌رسد اجرای همین اقدامات ساده در نجات نوزاد مبتلا به مشکلات تنفسی بسیار اثرگذار است.

دکتر فرهت به توضیح روش‌های غلط احیاء نوزادان پرداخت و گفت: برگرداندن نوزاد و آویزان کردن از پا و زدن ضربه به پشت اشتباهی است که به غلط جا افتاده است. این روش حتی ممکن است منجر به فشار آمدن بر روی عروق مغزی و صدمات مغزی نوزاد شود. استفاده از ماساژ‌های قلبی شدید و همین‌طور استفاده از ساکشن برای نوزادانی که مایعی درون دهانشان دیده نمی‌شود اشتباهاتی است که متاسفانه انجام می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد.

وی افزود: اگر به درستی به این نوزادان مبتلا به مشکلات تنفسی کمک نکنیم، این نوزادان یا تلف می‌شوند و یا به فلج مغزی مبتلا می‌شوند و در این صورت باید آن‌ها را به بهزیستی تحویل داده و هزینه نگهداری از این کودکان و نوزادان بیمار برای ارگان‌های دولتی بسیار زیاد است.
 
انتهالی پیام//ف.ج
 

برگزاری کنفرانس یک روزه احیای نوزادان در مشهد

 

نظر شما