شناسهٔ خبر: 24197893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه:

عراق باید عرصه همکاری کشورهای منطقه باشد

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مقامات عراقی به این موضوع اذعان دارند که نقش ایران در مبارزه با تروریسم و همچنین بازسازی عراق چشمگیر و غیرقابل اغماض است.

صاحب‌خبر -

العالم- ایران/ سیاسی 

محمد فرزامند در مورد نقش ایران در بازسازی عراق با توجه به اجلاسی که اخیرا در این زمینه در کویت برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در بحث مبارزه با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی عراق در کنار دولت و ملت این کشور بوده است و در بحث بازسازی نیز همکاری  مناسبی با این کشور داشته است .

وی با بیان اینکه در دوران مبارزه با داعش در حالی که این گروه تروریستی بخشی از خاک عراق را اشغال کرده بود و اکثر شرکت های خارجی عراق را ترک کرده بودند ،شرکت‌های ایرانی همچنان به فعالیت‌های خود در عراق ادامه دادند و کار کمک‌رسانی به عراق از سوی ایران تعطیل نشد، گفت: این موضوعی است که همیشه مورد توجه مقامات عراقی بوده است و در دیدار اخیر آقای عبادی نخست‌وزیر عراق با آقای ظریف، این مقام عراقی تاکید کرد که نقش ایران در مبارزه با تروریسم و همچنین موضوع بازسازی در عراق چشمگیر و غیرقابل اغماض است.

این مقام مسئول در وزارت خارجه در مورد وعده‌ها و قول‌هایی که برخی از کشورها و قدرت های جهانی جهت بازسازی عراق داده‌اند، در حالی که بر خی از این کشورها  پیش از این بعضا از گروه های تروریستی  فعال در عراق  حمایت کرده‌اند، اظهار کرد: باید در صحنه عمل دید که این وعده‌ها به چه میزان عملیاتی می‌شود و کشورهایی که در این زمینه تعهد داده‌اند به چه میزان به تعهدات خود پایبند خواهند بود.  

وی در ادامه گفت‌وگو با رادیو جوان و خبرگزاری صداو سیما با بیان اینکه از نظر ایران ، عراق  باید عرصه همکاری به خصوص کشورهای منطقه باشد نه عرصه رقابت و خصومت ، تصریح کرد: ملت و دولت عراق انتظار دارند که کشورهایی که تعهداتی در این زمینه دارند صادقانه به وعده‌های خود عمل کنند و به عراق به عنوان یک عرصه درگیری و خصومت با یکدیگر نگاه نکنند. ما هیچگاه چنین نگاهی را نه به عراق و یا دیگر کشورهای منطقه نداشته‌ و نداریم که بخواهیم به حساب دیگران روابط خودمان را با کشوری جلو ببریم و یا بر این اساس روابط خود را تنظیم کنیم.

فرازمند تاکید کرد:  هیچ بازیگری در سطح منطقه و بین‌المللی نباید به کشورهای مستقل به عنوان عرصه رقابت، درگیری و یا جولانگاهی برای عمل علیه دیگران نگاه کند .

ایسنا

نظر شما