شناسهٔ خبر: 24197814 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد:

انتشار اوراق مشارکت سپرده فقط در کوتاه مدت می تواند بازار پول و ارز را سامان دهد/لزوم اعمال محدودیت برای افراد در خرید ارز

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهارداشت: بانک مرکزی برای سامان بخشیدن به وضعیت بازار پول و ارز از سه ابزار پیش فروش سکه، انتشار اوراق مشارکت ارزی و انتشار اوراق مشارکت ریالی استفاده کرده است که این سه ابزار تنها به صورت موقتی و مسکن گونه عمل می کنند و در دراز مدت تاثیر گذاری آنچنانی بر بازار نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی همه بانکهای کشور به انتشار اوراق گواهی سپرده یک ساله با نرخ ۲۰ درصد از ۲۸ بهمن اقدام خواهند کرد. بانک مرکزی چهارشنبه شب سه طرح پیش فروش سکه، انتشار اوراق مشارکت ارزی و انتشار اوراق مشارکت ریالی را برای کنترل بازار ارز تدوین و اعلام کرد.

در این راستا، همه بانک‌های کشور می‌توانند از روز شنبه ۲۸ بهمن‌ ۹۶ اوراق گواهی سپرده یک‌ساله و با نرخ سود ۲۰ درصد را به مدت دو هفته عرضه کنند. در صورت بازخرید اوراق قبل از سررسید یک‌ساله نرخ سود این اوراق ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد.  از صبح روز پنج‌شنبه تاکنون 10 بانک و دو موسسه اعتباری از عرضه این اوراق در شعب خود خبر داده‌اند.

 

در همین خصوص عبدالمجید شیخی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به سه ابزار موقتی بانک مرکزی برای ترمیم وضعیت نابسامان بازار پول و ارز کشور اظهارداشت: بانک مرکزی برای سامان بخشیدن به وضعیت بازار پول و ارز از سه ابزار پیش فروش سکه، انتشار اوراق مشارکت ارزی و انتشار اوراق مشارکت ریالی استفاده کرده است که این سه ابزار تنها به صورت موقتی و مسکن گونه عمل می کنند و در دراز مدت تاثیر گذاری آنچنانی بر بازار نخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: راه حل بانک مرکزی برای سامان بخشی به بازار نابسمان ارز راه حل کوتاه مدت و نیمه موثر است ؛ منتهی این وضعیت مواند علامتی بسیار شفافی برای صاحبنان نظر و بخصوص فقها باشد که باید در این رابطه حکم بدهد ، این یک حجت مبرهن است که نظام بانکی کشور کارآمد نیست و این پول های مردم که در قالب سپرده در آنجا جمع می شود وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند و این امانت ها را به دست صاحبان سرمایه گذاری و تولید نمی رسانند و عملا نظام بانکی کشور ناکارامد است.

 

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به اجبار بانک مرکزی از سوی دولت برای اعمال چنین سیاست هایی اظهارداشت: بانک مرکزی را به دلیل ناکارامدی مجبور به اعمال چنین سیاست هایی کرده اند که تنها در کوتاه مدت پاسخگو است و در دراز مدت در کشور اثری نخواهد داشت.

 

شیخی با اشاره به حذف دلار از مبادله های اقتصادی کشور گفت: تنها راه حلی که در بلند مدت می تواند در کشور تاثیر گذار باشد حذف دلار و کاهش وابستگی ایران به ارز های خارجی است ، تا زمانی که در معاملات اقتصادی کشور از دلار و یورو استفاده شود وضعیت به این منوال خواهد بود.

 

وی همچنین در خصوص عدم سازوکار مناسب برای توزیع ارز در کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر هر فرد با ارائه یک کارت ملی می تواند 30 هزار دلار ارز خریداری کند که این امر یک نقص اساسی در نظام پولی و ارزی کشور است که باید بانک مرکزی نسبت به این امر اقدامی انجام دهد تا محدودیت در توزیع ارز به هر فرد اعمال شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما