شناسهٔ خبر: 24197476 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محمدرضا سنگری:

شاعران از کلمه‌های تکراری فاصله بگیرند

نمایندگی زنجان

محمدرضا سنگری گفت: متاسفانه امروز دچار واژه‌های محدود و اندک در شعر هستیم که شاعران در اسارت آن‌ها قرار دارند و باید از کلمه‌های تکراری فاصه بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این پژوهشگر شامگاه گذشته در آیین اختتامیه سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان که به همت جهاددانشگاهی و به میزبانی سالن همایش حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، افزود: غالب ائمه‌ اطهار (ع) دارای دیوان شعر هستند که لازم است شاعران با مراجعه به این دیوان‌ها با مفاهیم آن‌ها آشنا شده و در سرودن اشعار خود از این نکات بهره ببرند.

او اظهار کرد: از حضرت فاطمه زهرا (س) ۶۶ شعر سپید بر جای مانده است که این اشعار با همان زیبایی‌هایی که امروز در شعر سپید وجود دارد، است. لالایی‌هایی حضرت زهرا (س) و مرثیه‌سرایی‌های ایشان دارای کلمات و واژه‌های ارزشمند و قابل تاملی هستند. این بانوی بزرگوار با قرائت خطبه غدیر، جریان‌سازی کرده‌اند که لازم است این ابعاد مورد توجه شاعران قرار گیرد.

سنگری یادآور شد: لازم است شاعران از کلمات تکراری همچون ضریح، کبوتر و ... فاصله گرفته و به ابعاد دیگر شخصیتی ائمه‌ اطهار (ع) در سرودن شعر بپردازند. در بسیاری از اوقات، شاعران اطلاعات عشق را ابراز می‌کنند نه تجربه عاشقی را؛ در حالی‌ که واژه عشق را باید زیست و فهمید.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: بسیاری از اوقات، اشعار شاعران همانند یکدیگر است که لازم است اشعار کمی متفاوت باشد و از کلمات بیشتر و دایره لغات وسیع‌تر یدر شعر استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما