شناسهٔ خبر: 24197386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنفرانس مونیخ و افزایش بی اعتمادی جهان به آمریکا

تهران- ایرنا- رسانه های عربی برگزاری پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ و بی اعتمادی کشورهای اروپایی به آمریکا را در کانون توجه قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ یکشنبه ١٨ فوریه (٢٩ بهمن جاری) به کار خود پایان داد. در این گردهمایی سالانه بین‌ المللی، بیش از 20 کشور در سطح سران،40 کشور در سطوح وزیران (دفاع و خارجه) و همچنین 52 نفر از مدیران شرکت های بزرگ حضور داشتند.
در نشست های سه روزه کنفرانس امنیتی مونیخ امسال ده ها نفر از رهبران سیاسی جهان سخنرانی کردند. برگزاری این نشست به صورتی ویژه مورد توجه رسانه های عربی قرار گرفت و تحلیل های گوناگونی در این زمینه منتشر شد.

** نگاهی به نشست امنیتی مونیخ
صفحه عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان و روزنامه «الیوم السابع» مصر و شبکه خبری «الجزیره» قطر اهمیت کنفرانس امنیتی مونیخ و مسائلی را که در آن مطرح شد مورد توجه قرار دادند.
به نوشته تارنمای دویچه وله، نشست مونیخ برای بررسی سیاست های امنیتی در سطح جهانی بی نظیر است. تنها در این نشست است که بسیاری از مقام های جهان و کارشناسان امنیتی گردهم می آیند. بسیاری از این مقام ها می توانند به طور غیررسمی در راهروهای مرکز این نشست با یکدیگر ارتباط برقرار و نظرات خود را درباره جنگ ها مطرح و از آرای یکدیگر استفاده و خط قرمزهایی را ترسیم کنند.
به نوشته روزنامه الیوم السابع، کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مهمترین نشست های جهان برای بررسی بسیاری از مسائل سیاسی و امنیتی جهان است. شاید این نشست یکی از بی نظیرترین نشست هایی باشد که مقامات کشورها و کارشناسان مسائل امنیتی برای بررسی مسائل امنیتی جهان گردهم می آیند ، در آن نشست های دوجانبه بسیاری میان مقام های کشورها برگزار می شود و سیاست مداران درباره مسائل امنیتی رایزنی می کنند.
به نوشته شبکه خبری الجزیره، موضوع سلاح هسته ای و مشکلات امنیتی ساحل و صحرای آفریقا در راس مسائلی بود که در نشست امنیتی مونیج مورد توجه قرار گرفت. در این نشست وزیر امور خارجه آلمان از ضرورت کنترل سلاح های هسته ای کره شمالی سخن به میان آورد. وی از جامعه بین الملل خواست به توافق هسته ای ایران پایبند باشد و از آمریکا هم خواسته شد از این توافق عقب نشینی نکند.

** بی اعتمادی اروپا به آمریکا
صفحه عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان و روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن با پوشش اخبار نشست امنیتی مونیخ، بی اعتمادی کشورهای اروپایی به آمریکا را در کانون توجه قرار دادند.
به نوشته تارنمای دویچه وله، پیدایش روند روبه رشد ناامنی موضوع اصلی گزارش سالانه نشست امنیتی مونیخ است. این موضوع پس از آن مطرح شد که مشخص گردید آمریکا آمادگی رهبری جهان و تضمین نظام جهانی را ندارد. این مساله به نوبه خود سوالاتی را درباره قدرت اروپا برای افزایش فعالیت با هدف تضمین امنیت خود به ویژه در شرایط تنش با روسیه و افزایش ملی گرایی مطرح می کند. از موضوعات دیگری که در این زمینه مورد توجه است نگرانی درباره سلاح های هسته ای جدید است که پس از طرح پنتاگون برای مدرن سازی سلاح های هسته ای افزایش یافته است.
روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: عنوان برجسته گزارش سالانه نشست امنیتی مونیخ نشان می دهد جهان در لبه پرتگاه قرار گرفته است.
به نوشته این روزنامه، تنش آمریکا ، کره شمالی و جنگ سوریه از مسائلی هستند که می توانند در زودترین زمان ممکن اوضاع را منفجر کنند. اروپایی ها خطر این بحران ها را درک کرده اند و با مشخص کردن مسوولیت ها و پذیریش استقلال راهبرد دفاعی و تشکیل نیروهای واکنش سریع خود را برای رویارویی با تاثیر مستقیم این بحران بر امنیت خود آماده می کنند.
«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان در انتقاد بی سابقه از ترامپ او را مسوول افزایش تنش ها در بسیاری از نقاط جهان معرفی کرد. او گفت دیگر نمی توان به دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» اعتماد کرد و ما دیگر نمی توانیم چگونه مواضع او را ارزیابی کنیم.
این رویکرد استقلال اروپا از آمریکا به طور آشکار در نشست مونیخ دیده شد و «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه و «اورسولا فان در لاین» وزیر دفاع آلمان هم در این نشست بر ضرورت تضمین امنیت اروپا بدون تکیه بر آمریکا و ناتو تاکید کردند. پیش از این هم «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت روزهایی که به دیگران اعتماد می کردیم، سپری شده است.
به نوشته روزنامه رای الیوم، کره شمالی به خود تکیه کرده و قدرت بازدارندگی هسته ای و موشکی خود را برای رویارویی با تهدیدهای آمریکا توسعه داده است. ایران هم این شیوه را ادامه داده و با ساخت موشک های پیشرفته و تکیه بر سیاست های سنجیده حضور خود را در منطقه تقویت کرده است. این در حالی است که کشورهای عربی هنوز هم برای حمایت از خود به دیگران تکیه می کنند کار به جایی رسیده است که برخی از این کشورها به رژیم اشغالگر تکیه می کنند.
روزنامه رای الیوم نوشت: آمریکا حتی در میان کشورهای اروپایی به عنوان همپیمانان سنتی خود هم منفور است. زیرا سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه که از نظر جغرافیایی به قاره اروپا نزدیک است منشاء بی ثباتی برای سراسر جهان شده است. این کشور برای لغو توافق هسته ای و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرایئل و برنامه ریزی برای حضور نیروهای خود در سوریه و همچنین تشکیل دولت مستقل کردی تلاش می کند.
تارنمای دویچه وله در گزارشی دیگر نوشت: کشورهای اروپا قصد دارند درباره مسائل امنیتی به خود تکیه کنند و مقام های این کشورها درباره اعتماد به آمریکا هشدار داده اند. این موضوع در پنجاه و چهارمین نشست امنیتی مونیخ خود را نشان داده است.
در این نشست «ولفگانگ ایشینگر» دیپلمات آلمانی که ریاست نشست را بر عهده داشت گفت اوضاع امنیتی جهان اکنون بی ثبات است و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اوضاع این گونه نبود. او ناآرامی های منطقه خاورمیانه، خطرات آغاز جنگ های بزرگ، بحران هسته ای کره شمالی، نحوه برخورد با روسیه درباره اکراین و شبه جزیره کریمه را از جمله این خطرها به شمار آورد.در نشست امنیتی مونیخ این مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از آمریکا و کره شمالی خواست به طور مستقیم به مذاکره وارد شوند. شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر هم با مهارت بدون اینکه نامی از سران عربستان بر سرزبان آورد ریاض و حاکمان آن را متهم کرد و از آنان خواست پیش از اینکه همه چیز از هم فروپاشد به یک توافق امنیتی در منطقه تن دهند. به طور کلی در روز نخست نشست بیشتر به مسائل اروپا توجه شد. در این روز وزیران دفاع آلمان و فرانسه سخنرانی کردند. این دو وزیر خواستار تقویت همکاری نظامی میان کشورهای اتحادیه اروپا و استقلال این کشورها از آمریکا شدند. در این نشست وزیر دفاع آلمان به اهمیت سیاست توسعه صلح و امنیت اشاره کرد. او به شدت از دونالد ترامپ که تنها بر سیاست قدرت نظامی تمرکز کرده است، انتقاد کرد.

** همسویی رژیم صهیونیستی و عربستان در دشمنی با ایران
روزنامه های «الشرق» قطر و « الجریده» کویت و صفحه عربی تارنمای «سوئیس اینفو»، اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر امور خارجه عربستان و پاسخ های «محمد جواد ظریف» را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه الشرق، عربستان سعودی و اسرائیل در نشست امنیتی مونیخ در طرح مسائل شیوه یکسانی را در پیش گرفتند و به ایران حمله کردند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل با حمله به ایران این کشور را بزرگترین تهدید برای جهان به شمار آورد.
در پاسخ به اظهارات نتانیاهو، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی سخنرانی وی را به «سیرک کارتونی» تشبیه کرد و گفت امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودید که ارزش پاسخگویی هم ندارد.
به نوشته تارنمای سوئیس اینفو، محمد جواد ظریف در پاسخ به ادعاهای نتانیاهو درباره ایران در نشست امنیتی مونیخ اظهارات نتانیاهو را به نمایشی تشبیه کرد که قابلیت پاسخگویی ندارد. او گفت اسرائیل سیاست خصمانه علیه همسایگان ما در پیش گرفته است.
به نوشته سوئیس اینفو، نتانیاهو معمولا با اظهارات ضد ایرانی به دنبال جلب توجه است. هنوز هم سخنرانی او در سال 2012 میلادی در سازمان ملل از یاد نرفته است. او در آن سخنرانی با نشان دادن نقاشی هایی این گونه ادعا کرد ایران در آستانه دستیابی به بمب هسته ای است تا برنامه هسته ای ایران را محکوم کند.
به نوشته روزنامه الجریده، محمد جواد ظریف در سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ، تل آویو و واشنگتن را مسوول جنگ های خاورمیانه معرفی کرد. ظریف با اشاره به تحولات اخیر سوریه و سقوط جنگنده رژیم اسرائیلی گفت این رویداد نشان می دهد که اسطوره شکست ناپذیری اسرائیل از بین رفته است. ظریف اتهام های نتانیاهو علیه ایران را تلاشی از سوی او برای فرار نتانیاهو از اتهام های مربوط به فساد مالی وی دانست.

پژوهشم **9278**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما