شناسهٔ خبر: 24196512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگرانی پادشاه سعودی از اوضاع وخیم روابط ریاض با کشورهای عربی

R7891/P36446/S8,90/CT7

نگاهی به نقشه روابط عربستان با کشورهای مختلف عربی از وخامت این روابط با برخی کشورهای مزبور و ضعف و سردی آن با برخی دیگر حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، نقشه روابط عربستان با کشورهای مختلف عربی از جمله مغرب، کویت، الجزایر و تونس حاکی از وخامت روابط با آنان است تا جایی که این وضعیت ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و نیز مسئولان بلندپایه عربستان را نگران کرده است.

این در حالی است که محافل دیپلماتیک عربی این روزها از افزایش نگرانی پادشاه سعودی از وخامت روابط کشورش با نظام  های پادشاهی عربی از اردن و مغرب گرفته تا کویت و عمان حکایت دارند و اعلام کردند این نگرانی تا جایی است که وی در صدد دخالت در این موضوع برآمده است حال آنکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نظارت بر این پرونده را بر عهده گرفته است.

بی حرمتی عربستان به سران عرب و متوسل شدن به سلاح کمک‌های مالی

به گفته منابع عرب خلیج فارس تشکیل ارتش الکترونیکی متشکل از هزاران کارمند برای حمله به آن دسته از کشورهای عربی که به طور کامل به سیاست های عربستان پایبند نیستند و نیز انتقاد وبی حرمتی به چهره های سرشناس این کشورها و استفاده از سلاح کمک های مالی به عنوان اهرم فشار بر آنان به میزان زیادی به میزان زیادی در متشنج شدن روابط با کشورهای مزبور نقش داشت.

تمایل عربستان به  ملحق شدن مغرب و کویت به شواری همکاری خلیج فارس

سیاست عربستان سعودی در چند دهه گذشته مبتنی بر ایجاد ائتلاف های راهبردی در سطوح عالی با کشورهای عربی مانند مغرب و اردن و نیز عرب های حاشیه خلیج فارس بود و عملا موضوع ملحق شدن اردن و مغرب به در شورای همکاری خیلج فارس را به عنوان دو کشوری که پتانسیل اصلی اهل تسنن برای رویارویی با نفوذ ایران در منطقه به شمار می آیند، مورد بررسی قرار داد.

وخامت و تنش، ویژگی بارز روابط عربستان با کشورهای عربی

در این میان در فاصله چند ماه اخیر روابط عربستان با نظام های پادشاهی رو به وخامت گذاشت و به این ترتیب این روابط نیز به سرنوشت روابط متشنج  ریاض با کشورهای عراق وسوریه وروابط سرد آن با تونس، الجزایر و سودان دچار شد.

همچنین منابع دیپلماتیک تاکید دارند، عربستان برای تعیین ماهیت روابطش با کشورهای دیگر دو معیار اصلی دارد:

اول: موضع این کشورها در قبال جنگ سعودی علیه انصارالله در یمن

دوم:  تحریم علیه قطر

جنگ یمن و تحریم قطر معیار روابط عربستان با سایر کشورهای عربی

بر این اساس عربستان هر کشوری را که از جنگ در یمن حمایت نکرد و نیز روابط طبیعی با قطر داشت، تحریم کرد و به این ترتیب  روابط ریاض با بیشتر کشورهای عربی به ویژه کویت، الجزایر، مغرب و اردن و به تازگی با سودان رو به ضعف گذاشت.

تمایل ملک سلمان برای از بین بردن تنش روابط  با کشورهای عربی

در این میان دعوت ملک سلمان از سلطان قابوس بن سعید برای سفر به عربستان نشانه رویکرد جدید عربستان به اصلاح روابط و عادی سازی آن با عمان و سایر کشورهای عربی است که نظام پادشاهی دارند.

این در حالی استکه کویت به دلیل مواضع نزدیک به بی طرفی در بحران خلیج فارس یا همان اختلاف محور سعودی با قطر از انتقادهای تند ارتش الکترونیکی عربستان در امان نماند تا جایی که ارتش مزبور با انتشار مقاله هایی نقش سرنوشت ساز عربستان در آزادی کویت از اشغال عراق را به آن یادآوری و تاکید می کردند، بیطرفی در بحران خلیج فارس ممنوع است زیرا به معنی تایید پنهانی از کشور قطر قلمداد می شود.

مغرب و کویت، هدف انتقادهای تند سعودی

همچنین مغرب از حملات مشابه در امان نماند، به این معنی که روزنامه های رسمی و نیمه رسمی سعودی، رباط را به دلیل موضع آن در قبال تحریم قطر و مخالفت با سوق یافتن حملات عربستان و امارات متحده عربی علیه دوحه  و حتی ارسال مواد غذایی و دارویی به آن دف انتقاد قرار دادند.

همچنین این تجاوزات دیپلماتیک اردن را نیز در برگرفت به این ترتیب که صبیح المصری تاجر اردنی از سوی ریاض احضار و به همراه تعدادی از شاهزادگان سعودی بازداشت و مدتی بعد آزا شد.

علاوه بر این سفیر عربستان در اردن با رویکردی مبنی بر برتری جویی در مسائل داخلی اردن دخالت داشت که موجب ناراحتی مسئولان این کشور را فراهم آورد.

نقشه سیاه روابط عربستان با کشورهای عربی

با این توضیحات باید گفت، نقشه روابط عربستان سعودی با جهان عرب ترسناک شده استف زیرا با سوریه و عراق متشنج است و با مصر فاصله پیدا کرده است و در یمن گرفتار شده و با نظام های پادشاهی عربی شامل اردن، کویت، عمان، مغرب و نیز جمهوری الجزایر سرد است.

این روند تا آنجا پیش رفته است که سفرهای مسئولان بلندپایه سعودی به این کشورها اگر نگوییم کاملا از بین رفته است، انگشت شمار است.

نگرانی سران سعودی از سقوط دیپلماتیک و از دست دادن توان مالی

در همین ارتباط یک منبع عرب گفت، این سقوط دیپلماتیک، ملک سلمان بن عبدالعزیز و مسئولان بلندپایه سعودی را به خشم آورده است زیرا شاهدند چگونه حاصل سال ها تلاش برای برقراری روابط در حال از بین رفتن است، آن هم درزمانی که توان مالی سعودی به عنوان یکی از مهم ترین سلاح های این کشور در حال ضعیف شدن است.

به گفته این منبع جایگاه عربستان سعودی و هیبت آن در دو سال گذشته به دلیل سیاست های خارجی و نتایج معکوس آن به سرعت ضعیف شد و این کشور با انتقادهای شدیدی به ویژه در سطح مطبوعاتی غربی روبه رو شد و همین وضعیت پادشاه و برخی از اعضای خاندان حاکم نزدیک به او را نگران کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما