شناسهٔ خبر: 24196292 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش نصر از آیین رونمایی از کتاب "مردم، انتخابات، مجلس و حکومت استبدادی" اثر "فرج محمد قلیزاده"/

حضور مردم در انتخابات و مجلس نقشی موثر بر پیشبرد اهداف جمعی کشور

نصر: مراسم رونمایی از کتاب «مردم، انتخابات، مجلس و حکومت استبدادی» نوشته "فرج محمد قلی زاده" رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز به همت اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، مراسم رونمایی از کتاب «مردم، انتخابات، مجلس و حکومت استبدادی» نوشته "فرج محمد قلی زاده"  عضو شورای شهر تبریز با حضور "رحیم شهرتی فر" معاون امنیتی سیاسی استاندار آذربایجان شرقی، "شکور اکبرنژاد" رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

در این نشست چهره های دانشگاهی و سیاسی استان مانند جوانعلی آذر، موسی غیور،رحیم شهرتی فر و عباس عباس زاده به نقد و بررسی و بیان نقاط قوت و ضعف کتاب و پیشنهادات خود پرداختند.

نویسنده در کتاب مذکور طی5 فصل به بررسی موضوعات مردم، انتخابات و مجلس از دیدگاه امام خمینی(ره)، مرتضی مطهری، سید محمدحسین بهشتی و محمد تقی مصباح یزدی پرداخته است. این کتاب در ۲۸۴ صفحه توسط انتشارات آینده درخشان با همکاری انتشارات آیدین به چاپ رسیده است.

در این مراسم، "رحیم شهرتی فر" معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی ضمن تجلیل از زحمات "فرج محمدقلیزاده" گریزی بر مباحث مطرح شده در این کتاب زد و گفت: بر ما روشن است که موضوع کتاب مبنی بر شیوه ی حکمرانی است که در این خصوص به نقش مهم مردم، انتخابات و مجلس در ارتباط با حکومت استبدادی از دیدگاهامام خمینی و فقهای اسلامی در تاریخ معاصر ایران پرداخته شده است.

وی ادامه داد: معمولا ما شیوه حکومتی خود را مردم سالاری دینی می نامیم ، اما بنا به مطالعاتی که تاکنون داشته ام،  این کلمه ترجمه دقیقی از دموکراسی نیست چراکه در آن مردم، سالاریتی ندارند، بلکه مردم در دموکراسی مشارکت و به عنوان شهروندان نقش خود را در اداره جامعه ایفا می کنند.

شهرتی فر با بیان اینکه مبحث مردم، انتخابات، مجلس و حکومت استبدادی در این کتاب برگرفته از دیدگاه امام خمینی(ره)، مرتضی مطهری، سید محمدحسین بهشتی و محمد تقی مصباح یزدی است، تطبیق دیدگاه های افراد نام برده را با دیدگاه امام راحل را نامناسب و تجدید نظر نویسنده کتاب را در خصوص تطبیق دیدگاه های فقهایی چون منتظری، خوئی و بروجردی که سطح دیدگاهشان با دیدگاه های امام خمینی در تناسب بیشتری قرار دارند، خواستار شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مسائل دموکراسی و مشارکت مردم در انتخابات از جمله مسائل روز و نوظهوری است که در عصر حاضر در جوامع مطرح شده است، ادامه داد: برخی از عالمان دینی پس از انقلاب مشروطه در تلاش بوده اند تا بین اعتقادات دینی و اسلامی شیعی و مباحثی مانند انتخابات، دموکراسی و قانون گذاری به گونه ای تناسب ایجاد کنند که مغایرتی با قوانین اسلامی نداشته باشد، لذا در این راستا بسیاری از فقها در تناسب بین دموکراسی جاری در کشورهای اروپایی و کشورمان اتفاق نظر ندارند، در همین راستا انتظار می رود نویسنده با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف فقها، علاوه بر توصیف به تحلیل و بررسی نظریات صادره نیز بپردازد.

"فرج محمد قلیزاده" نویسنده این کتاب نیز در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از همراهان و اهالی فرهنگ و ادب تبریز، در تداوم بخشی و تقویت قوای فرهنگی جامعه همیشه پایدار آذربایجان، به واسطه ترویج کتاب و کتابخوانی، بر لزوم افزایش سرانه مطالعاتی در جامعه تاکید کرد و گفت: آذربایجان از دیرباز به واسطه فرهنگ غنی و عالمان و دانشمندان خود در کشور زبان زد بوده است، اینک آذربایجان با توجه به سبقه فاخر خود در امر کتاب و کتاب خوانی باید جامعه ای پر شور تر در این امر داشته باشد، چراکه نسل جوان با عنایت بر تجارب پیشینیان و توجه بر دانش امروزی باید بار علمی جامعه خود را ارتقا دهند.

قلیزاده در پایان تاکید کرد: متاسفانه سطح سرانه مطالعاتی کشور با توجه به گذشته فرهنگی خود، قابل قبول نیست، شایسته ملت ایران نیست که میانگین تیراژ آن پانصد نسخه  در سال باشد، در همین راستا از تمامی اصحاب فرهنگ و ادب آذربایجان خواستارم تا با ایجاد زمینه مناسب برای نسل جوان، در جهت ترویج و تداوم فرهنگ مطالعه، اقدامات لازم را در جهات مختلف انجام دهند.

انتهای پیام/

نظر شما