شناسهٔ خبر: 24195633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

سهم محتوای داخلی در مصرف دیتا باید به 80 درصد برسد

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی و دیروز صبح در همایش اقتصاد مقاومتی (که برای نخستین بار به صورت زنده از سایت آپارات پخش شد) به بیان دستاوردها و دیدگاه های خود پرداخت. گزارش فناوران از مهم ترین بخش های سخنان وی را می خوانید.

صاحب‌خبر -
undefined
 پیام رسان ها باید داخلی شوند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فضای مجازی فراتر از پیام رسان هاست و پیام رسان ها تسهیل کننده شغل ها هستند، گفت: البته یک سری شغل مبتنی ایجاد شده است.
آذری جهرمی گفت: چون عده ای می خواهند بگویند یک پیام رسان خوب و پیام رسان دیگر بد است، زمانی که اعلام می شود برخی شغل ها به پیام رسان ها وابسته هستند، می گویند آمار اشتغال درست نیست.
وی افزود: در رابطه با پیام رسان ها مرکز ملی فضای مجازی روش کار را بر اساس سندی مشخص کرده است اما دغدغه پیام رسان ها فقط مختص کشور ما نیست و در همه کشورها چالش رسانه ها به ویژه پیام رسان ها وجود دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حاکمیت از شکل سنتی در حال تبدیل به حاکمیت شرکت هاست و این موضوع در حال شکل گرفتن در دنیاست.
آذری جهرمی افزود: بر اساس سند مرکز ملی فضای مجازی درباره پیام رسان ها، هر دستگاهی برای توسعه پیام رسان های داخلی وظایفی دارد که باید اقدامات خود را در این زمینه گزارش دهد.
وی گفت: در حوزه امنیت دو بحث امنیت و احساس امنیت وجود دارد و اینکه گفته شود حریم خصوصی نقض می شود یا خیر باید مصداقی و دقیق صحبت شود.
آذری جهرمی افزود: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی وظایف دستگاه ها برای حفظ حریم خصوصی افراد مشخص شده و مسوولیت ویژه ای در این زمینه به وزارت ارتباطات داده نشده است.
آذری جهرمی گفت: پیام رسان ها زیرساخت اقتصادی کشور ما هستند و نباید اطلاعات در این زمینه جای دیگری برود. در حوزه امنیت ملی حتما باید نظام پیام رسان ها داخلی شود.
آذری جهرمی گفت: به دلیل محدودیت رسانه ای در کشور اکنون یک پیام رسان با رسانه های کشور ادغام شده است و به دلیل وجود بار سیاسی روی حوزه رسانه و دعوای سیاسی در این حوزه، پیام رسان نیز این طرف و آن طرف متمایل می شود.

 در بحث کودک نه گوگل همکاری می کند و نه خانواده ها
آذری جهرمی گفت: در حوزه موتور جستجو در کشور نرم افزاری که توان رقابت با موتورهای جست وجو مانند گوگل را داشته باشد، نداریم و بر این اساس، به دلیل نبود روابط سیاسی، موتورهای جست وجو مانند گوگل حرف ما را در زمینه ایجاد نظام اینترنت کودک گوش نمی کند.
وی افزود: بر اساس قانون، سیم کارت را به افراد زیر 18 سال نمی فروشیم اما راه حل این نیست زیرا خانواده می تواند این قانون را بی اثر کند.
آذری جهرمی با بیان اینکه راه حل استفاده از فضای مجازی، آگاه سازی است گفت: برای ایجاد گوشی کودک و قرار دادن سیستم عامل هایی که بر اساس این طرح باشد باید ابزار داشته باشیم و گوشی های وارداتی در کنترل ما باشند.

 اکوسیستم کسب و کار مناسب نیست
آذری جهرمی گفت: اکوسیستم کشور هنوز برای کسب و کارها در فضای مجازی مناسب نیست و ایجاد شغل در این حوزه فقط به دلیل استعداد بالای جوانان ما و خلاء 10 ساله در این زمینه در بازار کشور است.
وی گفت: این موجب شده در دو سال اخیر سالی 100 هزار شغل در این حوزه ایجاد شود اما ادامه این روند با مشکل روبه روست. باید اکوسیستم کسب و کار در فضای مجازی را مناسب و ملاحظات فرهنگی، بومی و اقتصادی را در این حوزه در نظر بگیریم.

 سهم مصرف داخلی دیتا باید 80 درصد باشد
آذری جهرمی، شبکه ملی اطلاعات را جزو پروژه های زیرساختی وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: توسعه دسترسی مردم به ظرفیت حداقل ۲۰ مگابیت تا پایان برنامه ششم توسعه از دیگر پروژه های زیرساختی است که وزارت ارتباطات در آن مسوولیت 
دارد.
وی با بیان اینکه مطابق موضوع مشخص شده اقتصاد مقاومتی میزان مصرف داخلی دیتا به ۸۰ درصد و بین الملل به ۲۰ درصد باید برسد، گفت: یکی از مباحث مهم که مقام معظم رهبری نیز درباره آن فرموده اند این است که شاخص ها را بتوانیم پایش کنیم و مرکزی میزان پیشرفت و توسعه عملکردی در عرصه اقتصاد مقاومتی را محقق کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه گاهی موضوع اقتصاد مقاومتی دستمایه رقابت های سیاسی قرار می گیرد، گفت: اگر بخواهیم اقتصاد کشور به رشد و باروری برسد، باید به اقتصاد مقاومتی برسیم و چاره ای جز آن وجود ندارد.

 وزارت ارتباطات کوچک می شود
وزیر فاوا گفت: در برنامه ششم 50 درصد از نیروهای وزارت ارتباطات بازنشسته می شوند و نباید گذاشت بدنه دولت حداقل در این حوزه مجددا بزرگ شود. 
وی افزود: از سوی دیگر نباید اجازه داد با استفاده از بندها و تبصره ها بدنه دولت بزرگ شود چرا که امروز همه درآمدهای دولتی خرج حقوق و دستمزد می شود. متاسفانه برخی پژوهشگران ما معتقدند لایحه بودجه، لایحه توسعه نیست بلکه لایحه حقوق و دستمزد کارمندان است.

 به جوان ها اتهام نزنیم
آذری جهرمی با بیان اینکه با ادامه روند اتهام زنی ها، عدم آگاهی و چوب لای چرخ جوان ها گذاشتن در فرایند شکل گیری اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتالی، اقتصادمان را به شرکت های بین المللی در چند سال آینده واگذار خواهیم کرد گفت: فردا نگویید کسی نمی دانست. 
باید آگاهی داشته باشیم که چه اتفاقی در حال وقوع است. همین طور که با معرفی کتاب به مردم در این باره آگاهی رسانی کنیم. در غیر این صورت در فرایند چند سال آینده خودمان، خودمان را بازنده می کنیم.
وزیر ارتباطات گفت: درباره تحول دیجیتالی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی طرحی در حال تهیه برای ارسال به دولت است همچنان که در این رابطه طرح توسعه اشتغال فراگیر در چند استان اجرا شده که در استان های یزد و خراسان رضوی موفق تر بوده است و تا 27 اردیبهشت 97 بحث اشتغال فراگیر را در همه استان ها 
اجرا می کنیم.

نظر شما