شناسهٔ خبر: 24195532 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ارتباط سفر روحانی به هند با عدم بازگشت درآمد نفتی به کشور

عضو اتاق بازرگانی، سفر رئیس‌جمهور به هند را مرتبط با مشکل نقل و انتقال پول از هند دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

عباس آرگون در یادداشت روزنامه جام‌جم نوشت: نوسانات تجارت دو کشور ناشی از مشکلاتی است که غربی‌ها خصوصا آمریکا ایجاد کرده‌اند، که مهمترین آن را می‌توان تحریم‌های بانکی و مشکلات نقل و انتقال پول دانست.

ایران به عنوان کشوری که از سوی غرب هر روز مورد تهدید و تحریم قرار می‌گیرد باید ملاحظات لازم را برای روابط با کشورها در نظر داشته باشد. اکنون ایران به کشورهایی مانند هند و چین برای صادرات نفت نیاز دارد اما برای واردات از این کشورها به علت محدودیت‌های بانکی که آمریکا ایجاد کرده، بخش اندکی از پول حاصل از صادرات می‌تواند به‌عنوان ضمانت ثبت سفارش قرار گیرد؛ در نتیجه نقل و انتقال پول صادرات و واردات میان ایران و هند، سهل نیست.

چندی پیش آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که ثبت سفارش از کشورهای هند، چین، کره جنوبی و ترکیه بدون انتقال ارز ممنوع است که نشانه وجود همین مشکلات است. اکنون هند مواد اولیه فولاد، پتروشیمی و همچنین دانش فنی در حوزه نفت دارد که ایران می‌تواند از این ظرفیت بهره‌مند شود. در مجموع می‌توان گفت سفر آقای روحانی به هند، فرصتی برای رفع مشکلات موجود در نقل و انتقال پول میان دو کشور است که مهمترین مانع تسهیل تجارت دوطرفه ایران با اقتصاد بزرگ شبه قاره است.

نظر شما