شناسهٔ خبر: 24195467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اروپا انبار مخفي بمب هاي اتمي آمريکا

در حالي که آمريکا تلاش مي کند بزودي بمب هاي اتمي خود را در پايگاه هاي ناتو در ايتاليا با بمب هاي اتمي پيشرفته تري جايگزين کند، ايتاليايي ها اين حضور نظامي آمريکا را عامل نا امني در قاره سبز مي دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از رم، در حالي که آمريکا تلاش مي کند بزودي بمب هاي اتمي خود را در پايگاه هاي ناتو در ايتاليا و ديگر کشورهاي اروپا با بمب هاي اتمي پيشرفته تري  جايگزين کند، ايتاليايي ها اين حضور نظامي آمريکا را عامل نا امني در قاره سبز مي دانند.

به گفته کارشناسان، حضور مخاطره انگيز تسليحات اتمي آمريکا در ايتاليا موجب نگراني شديد مردم اين کشور شده است. البرتو نگري، کارشناس ايتاليايي گفت: «در ايتاليا دهها بمب  اتمي در پايگاه هاي نظامي ناتو نگهداري مي شود که توسط دولت ايتاليا کنترل نمي شود و فقط تحت نظر آمريکايي هاست. اين مسئله نه فقط به عنوان خطر بزرگي ايتاليا را تهديد مي کند بلکه به خوبي نشان دهنده محدوديتي است که بر حق حاکميت ما اعمال مي شود». مردم ايتاليا از آن بيم دارند که بمب هاي اتمي آمريکا به دست تروريست ها افتاده يا مورد حمله قرار بگيرد. شماري از نمايندگان پارلمان ايتاليا نيز به استمرار حضور کلاهک هاي هسته اي امريکا در اين کشور اعتراض کردند.

لوکا فروزونه، نماينده پارلمان ايتاليا از حزب پنج ستاره به خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما در رم گفت: «در برخي از پايگاه هاي نظامي آمريکا و ناتو در ايتاليا نزديک به 70 کلاهک هسته اي نگهداري مي شود که بسيار خطرناک هستند. اين در حالي است که دولت ايتاليا توافق نامه منع گسترش سلاح هاي هسته اي را امضاء کرده و مردم هم در همه پرسي اخير در ايتاليا صريحا مخالفت خود را با سلاح هاي اتمي در خاک کشورشان اعلام کردند».

در همين حال يک موسسه تحقيقاتي غير دولتي آمريکا موسوم به «ابتکار عمل در زمينه تهديد هسته اي» در تازه ترين گزارش خود هشدار داد بمب هاي هسته اي که آمريکا در اروپا مستقر کرده به جاي بازدارندگي، بيشتر به عنوان يک عامل خطر براي کشورهاي اروپايي عمل مي کند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1916272" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2036328/1916272?width=340&height=240"></script></div>

نظر شما