چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر کنترل عواطف دانش آموزان است. روش این پژوهش، از نوع نیمه ¬آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصیلی95 – 1394 تشکیل میدهند. دو گروه 15 نفره از دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه برای نمونه انتخاب شدند. از مقیاس کنترل عواطف ، برای سنجش میزان کنترل عواطف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد.در این پژوهش، روش اجتماع پژوهشی به مدت 8 جلسه (به علاوه جلسه برای گرفتن آزمون کنترل عواطف) 70 دقیقهای با گروه آزمایشی کار شد (هر هفته یک جلسه) که جلسه اول به عنوان جلسهی مقدماتی. و 7 جلسه نیز به عنوان جلسات اصلی بودند. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان موجب کاهش خشم در دانش آموزان،کاهش خلق افسرده ، کاهش اضطراب در دانش آموزان می گردد. همچنین نتایج نشان دادکه آموزش فلسفه برای کودکان موجب افزایش عاطفه مثبت در دانش آموزان می گردد.
کلمات کلیدی : کنترل عواطف، فلسفه برای کودکان ،دانش آموزان
نویسندگان:
محمد نایبی صفا، دکتر ذبیح پیرانی، دکتر محمد سیفی
مجله پژوهش های اعتقادی کلامی - سال هفتم، شماره 27، پاییز 1396.
∎
نظر شما