شناسهٔ خبر: 24195437 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محمد نایبی صفا، دکتر ذبیح پیرانی، دکتر محمد سیفی

اثر بخشی آموزش فلسفه برای کودکان بر کنترل عواطف دانش آموزان

هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر کنترل عواطف دانش آموزان است.

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر کنترل عواطف دانش آموزان است. روش این پژوهش، از نوع نیمه ¬آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهر همدان در سال تحصیلی95 – 1394 تشکیل می‌دهند. دو گروه 15 نفره از دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه برای نمونه انتخاب شدند. از مقیاس کنترل عواطف ، برای سنجش میزان کنترل عواطف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد.در این پژوهش، روش اجتماع پژوهشی به مدت 8 جلسه (به علاوه جلسه برای گرفتن آزمون کنترل عواطف) 70 دقیقه‌ای با گروه آزمایشی کار شد (هر هفته یک جلسه) که جلسه اول به عنوان جلسه‌ی مقدماتی. و 7 جلسه نیز به عنوان جلسات اصلی بودند. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان موجب کاهش خشم در دانش آموزان،کاهش خلق افسرده ، کاهش اضطراب در دانش آموزان می گردد. همچنین نتایج نشان دادکه آموزش فلسفه برای کودکان موجب افزایش عاطفه مثبت در دانش آموزان می گردد.

کلمات کلیدی : کنترل عواطف، فلسفه برای کودکان ،دانش آموزان

نویسندگان:

محمد نایبی صفا، دکتر ذبیح پیرانی، دکتر محمد سیفی

مجله پژوهش های اعتقادی کلامی - سال هفتم، شماره 27، پاییز 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما