شناسهٔ خبر: 24195404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان| اعتباری برای اتمام خط انتقال آب از سد کلان به ملایر تخصیص نیافت

R41405/P1361/S6,75/CT1

مدیر امور آب شهرستان ملایر علی‌رغم پیگیری نمایندگان و فرماندار شهرستان هنوز اعتباری برای اتمام خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر تخصیص نیافته است.

صاحب‌خبر -

جمشید نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ملایر اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر هم‌اکنون حجم آب ورودی به سدکلان ملایر افزایش یافته و میزان ذخیره آب پشت سد به 42 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه حجم آب ذخیره شده درپشت سد خاکی کلان ملایر تا ابتدای مهر ماه امسال 38 میلیون‌متر مکعب بوده و از ابتدای مهر ماه تا اکنون 4 میلیون متر مکعب نیز به حجم آب ذخیره شده پشت سد افزوده شده است گفت: در صورتیکه میزان حجم آب ذخیره شده پشت سد به 44 میلیون متر مکعب افزایش یابد قبل از عید امسال سد کلان ‌ملایر سرریز می‌کند .

نوروزی بیان کرد: به دلیل اینکه فشار کمتری به بدنه سد وارد شده و همچنین آب‌های مانده پشت سد نیز خارج و آب‌های تازه جاگزین شود دریچه‌های پایینی سد کلان نیز باز می‌شود.

مدیر امور آب شهرستان ملایر‌ با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و اعلام کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان مبنی بر وقوع بارندگی‌های قابل توجه در روزهای پیش رو و وقوع سیلاب در حاشیه رودخانه‌ها و اراضی پایین دستی سد‌ها از همشهریان خواست از حضور در اراضی پایین دست سد کلان و رودخانه‌ها جدا خورداری کنند تا از بروز حوادث غیرمترقبه در اثر سیلاب های احتمالی و خطرات دیگر جلوگیری به عمل آید.

وی با اشاره اینکه علی‌رغم پیگیری نمایندگان و فرماندار شهرستان هنوز اعتباری برای اتمام خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر تخصیص نیافته است گفت: طول خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر 38کیلومتر است و تاکنون 35 کیلومتر آن به اتمام رسیده که در صورت تخصیص به ‌موقع اعتبارات خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر پایان 97 به بهره‌برداری می‌رسد.   

مدیر امور آب ملایر با اشاره به اینکه خط انتقال در مجموع 5.6 میلیارد ریال اعتبار مصوب داشته است، اظهار داشت: تاکنون از این میزان مبلغ 25 میلیارد ریال اختصاص یافته و در صورت تخصیص صددرصدی اعتبارات باقیمانده پایان سال97 آب سد کلان به شهر ملایر می‌رسد.

نوروزی بیان‌کرد: با توجه به اینکه خط انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر از برخی اراضی عبور می‌کند مبلغ 2 میلیارد تومان نیز به صورت نقدی باید برای پرداخت به ‌معارضین اراضی به این طرح اختصاص یابد.

مدیر امور آب ملایر با بیان اینکه ظرفیت آبگیری سد کلان ملایر 45 میلیون‌متر مکعب است، گفت: از این میزان 12 میلیون‌متر مکعب برای تامین آب شرب شهر ملایر، 4 میلیون‌ متر مکعب برای آبیاری یک هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی پایین دستی سد و نیم میلیون متر مکعب نیز برای شهرک صنعتی سهند و خشکبار‌های واقع در مسیر جاده ملایر - اراک از آب سد کلان تامین ‌می‌شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه کل لوله‌گذاری از سد کلان تا مخزن پیرویلان 38 کیلومتر است تصریح کرد: تاکنون 35 کیلومتر از طرح فوق انجام شده و فقط 3 کیلومتر لوله گذاری داخل شهر ملایر باقی مانده است که طبق توافق انجام شده 1.5 کیلومتر از این 3 کیلومتر باقی مانده‌ خط انتقال آب به شهر ملایر توسط آب و‌ فاضلاب استان و 1.5 کیلومتر باقیمانده نیز توسط آب منطقه‌ای انجام‌ می‌شود.

وی افزود: عملیات تصفیه خانه سد کلان ملایر با ظرفیت 500 لیتر آب در ثانیه و تامین حجم‌کل 12 میلیون مترمکعب آب شرب شهر ملایر در سال با اعتبار 40 میلیارد تومان به روش، بی او تی توسط بخش خصوصی- شرکت موژان در حال ساخت است و در حال حاضر 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر امور آب ملایر بیان کرد: آب تصفیه شده از تصفیه‌خانه با خط انتقال به دو‌ مخزن 5 هزار متر مکعبی در بام ملایر و یک مخزن 14 هزار متر مکعبی در پیرویلان انتقال می‌یابد.

نوروزی با اشاره به اینکه برای تکمیل عملیات اجرایی سد شامل محوطه‌سازی، فنس‌کشی و نقاشی و غیره مبلغ 20 میلیارد ریال از محل ملی و استانی مورد نیاز است گفت: این مبلغ در اعتبار مصوب شده ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه طبق موافقت‌نامه آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر مبلغ 29 میلیارد ریال برای خرید تضمینی آب از بخش خصوصی بوده است که از این ‌مبلغ تاکنون 15 میلیارد ریال تخصیص یافته و 14 میلیارد ریال باقی مانده است که باید پرداخت شود.

نوروزی پرداخت نشدن اعتبارات تکمیلی پروژه سد کلان و خرید تضمینی آب از بخش خصوص و همچنین مبلغ 2 میلیارد تومان برای پرداخت به معارضین و صاحبلان اراضی که خط انتقال آب از زمین‌های آنها عبور کرده را از جمله مشکلات به تعویق افتادن اتمام پروژه انتقال آب به شهر ملایر دانست و افزود: در صورت مرتفع شدن مشکلات مالی و تخصیص به موقع اعتبارات خط انتقال آب از یدکلان به شهر ملایر پایان سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

نوروزی با اشاره به اینکه اجرای طرح انتقال آب از سد کلان به شهر ملایر ازسال 89 آغاز شده است، گفت: تاکنون از محل اعتبارات ملی و استانی مبلغ 30 میلیارد و 650 میلیون تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافته و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی طرح 99درصد است .

انتهای پیام/ش

نظر شما