شناسهٔ خبر: 24195399 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی خبرداد؛

استفاده از تجربیات دانشگاه‌ها برای ارتقاء و بهبود روند برگزاری آزمون دکتری

دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی از بهبود روند برگزاری آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی خبرداد و گفت: از تجربیات دانشگاه‌ها و نکته‌هایی که دانشجویان انتقال داده‌اند برای برگزاری آزمون سال 97 استفاده می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

دکترجمشید حاجتی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص نحوه برگزاری آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی با بیان اینکه این آزمون قبل از ماه رمضان و  در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردبیهشت ماه ۹۷ برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه مرحله مصاحبه آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی در سال های اخیر از حالت متمرکز خارج شده است در سال جاری نیز طبق روال سال های قبل این آزمون در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود.  

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی از اضافه شدن درس استعداد تحصیلی به آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی سال ۹۷ خبرداد و گفت: امسال براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای تحصیلات تکمیلی همه رشته‌های آزمونی بدون استثنا یک واحد درسی استعداد تحصیلی را هم دارند که این درس با ضریب یک در آزمون امسال اضافه شده است و نمونه سئوالات مربوط به این آزمون از ۶ ماه پیش روی سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مصاحبه آزمون  Ph.d در گذشته توسط وزارت بهداشت برگزار می شد و داوطلبان از همه  استان ها به  تهران می آمدند افزود: طبق این روال، اساتید دانشگاه های پذیرنده و هیات ممتحنه در فضایی مستقر می شدند و داوطلبان نیر حضور پیدا می کردند. در این روند نهایتا 10 دقیقه مصاحبه برای هر فرد انجام می شد و بر اساس آن نمره دهی انجام می گرفت و با احتساب نمره کتبی ملاک ارزیابی داوطلب قرار می گرفت.  

دبیرشورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت وتخصصی بیان کرد:  از سال 95، مرحله مصاحبه در آزمون Ph.d به دانشگاه ها واگذار شده است ولی به منظور سهولت بیشتر و ایجاد شرایط مطلوب تر برای داوطلبان مرحله مصاحبه به صورت ساختارمند برگزار می شود. 

وی افزود: در روند کنونی برگزاری آزمون به جای اینکه هر داوطلب در یک ایستگاه به وسیله همه اساتید مورد مصاحبه قرار بگیرد در 5 تا 8 ایستگاه متفاوت به مدت 7 تا 8 دقیقه مورد مصاحبه قرار می‌گیرد. بنابراین در وضعیت فعلی 50 تا 60 دقیقه برای داوطلبان در طول آزمون زمان وجود دارد که در دوره های پیش این زمان نهایتا 10 دقیقه بوده است.  

حاجتی افزود: نکته دیگر این است در سال های گذشته اساتید در هر ایستگاه به صورت مستقل نمره دهی می‌کردند و نمره نهایی حاصل جمع و میانگین نمرات این ایستگاه‌ها بود و اگر داوطلبی به هر دلیلی نمی‌توانست موفق شود، تمام سرنوشت مصاحبه‌اش تغییر می کرد اما در نحوه جدید برگزاری آزمون به طور مثال اگر داوطلبی  در 5 ایستگاه اول استرس داشته یا به هر دلیلی نتواند موفق عمل کند در ایستگاه های بعدی امکان جبران برای او وجود دارد.

وی تاکید کرد: با ارزشیابی که از داوطلبان آزمون دکتری که در هر دو نوع مصاحبه در سال های متوالی شرکت کرده داشته اند صورت گرفته، شیوه فعلی برگزاری آزمون دکتری شیوه مناسب تری اعلام شده است.

دبیرشورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت وتخصصیگفت: از هم اکنون در حال برنامه ریزی هستیم که در سال 97  با استفاده از تجربیات دانشگاه‌ها و نکاتی که دانشجویان به ما انتقال داده‌اند و اساتیدی ارزشیابی کننده فرآیند مصاحبه را بهبود بخشیم و کیفیت بالاتری را نسبت به سال آزمون سال 96 برای داوطلبان ایجاد کنیم.  

وی در پایان به داوطلبان توصیه کرد: برای اطلاع از تغییرات و نحوه برگزاری آزمون ها به اطلاعیه های سایت سنجش پزشکی توجه داشته باشند .

انتهای پیام 

نظر شما