شناسهٔ خبر: 24195390 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسلم ایرانشاهی، ذبیح پیرانی، محمد هاشم رضایی، محمد سیفی

اثربخشی آموزش فلسفه ورزی کودکان براخلاق شهروندی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر ابتدایی

هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی آموزش فلسفه ورزی کودکان بر اخلاق شهروندی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی است .

صاحب‌خبر -

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی آموزش فلسفه ورزی کودکان بر اخلاق شهروندی و مؤلفه های آن در دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی است .این تحقیق از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی ناحیه یک شهر خرم آباد تشکیل داده است. در این پژوهش، 30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد، 15نفر در گروه گواه و 15نفر درگروه آزمایش. این تعداد، به صورت تصادفی درهر یک از گروه ها قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد مهارت های شهروندی مورد استفاده قرارگرفت .برای تجزیه و تحلیل داده های گرد آوری شده، از آمار توصیفی و آمار استنباطی )تحلیل کوواریانس( استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی های آماری نشان داد که برنامه آموزش فلسفه ورزی کودکان ، براخلاق شهروندی اثربخش بود. وازپنج مؤلفه اخلاق شهروندی برمؤلفه های نوع دوستی ،رعایت قوانین و مقررات و زیست مسالمت آمیز اثربخش و برمؤلفه های مسؤلیت پذیری و رعایت حقوق دیگران اثربخش نبود.

کلمات کلیدی : فلسفه ورزی کودکان ، اخلاق شهروندی ،دانش آموزان ابتدایی

نویسندگان:

مسلم ایرانشاهی، ذبیح پیرانی، محمد هاشم رضایی، محمد سیفی

مجله پژوهش های اعتقادی کلامی - سال هفتم، شماره 27، پاییز 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما